Qualche tipica parola triestina

Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da Nona Picia »

Ma là i parla in italian.... :-D


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8709
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Cazàr
  1. Scacciare
  2. ficcare, introdurre (a volte rafforzato dall'avverbio dentro)
  3. Imbrogliare, buggerare (il Doria usa buscherare ma mi sembra un poco arcaico). Usato nella forma cazarghela.
  4. (marin.)tirare una fune e anche tendere una vela
Questo trovo nei vocabolari; domando ai esperti de mar se la quarta xe giusta.

A casa mia, però, dopravimo anche "cazar contro" nel senso de "opporsi, resistere, obiettare", anche figurato: cazar contro a la bora. Non lo trovo nei vocabolari. A qualchedun ghe risulta?


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

Cazzare- opposto a lascare- è appunto tirare una cima ( guai chiamarla corda!) per tendere maggiormente una vela in modo che non sbatta, lo si fa quando si va un po' più controvento , orzando. ( Cazza el floco!) e questo lo collegherebbe al significato di cazzar contro la bora


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8709
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Un mio amico, servolano doc, mi segnala alcune parole mancanti:

fighera
per l'albero di fichi
bacolo usato anche, sotto il fascismo, in maniera spregiativa per le camice nere
cotecio, gioco di carte di cui esiste, stando a wikipedia, proprio la versione triestina. No conoso el zogo, anche se conoso la parola, ma se xe cusì, qualche esperto poderia verzer un topic su come che se zoga.

Mi segnala, infine, la parola

borineto
per indicare un contenitore di alluminio che serviva a misurare il latte recapitato sull'uscio di casa. Quest'ultima parola mi è completamente nuova e non la trovo da nessuna parte. Trovo sul web borineto per bora leggera leggera. Conosevi sto termine?

Ah, el me segnala anche un modo de dir:

Ua su l'albero de fighi, per dire di cosa impossibile (per i foresti, ua ha l'accento sulla u ed il gruppo ua, di conseguenza, è uno iato).


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

sono piccolo ma crescero ha scritto:Un mio amico, servolano doc, mi segnala alcune parole mancanti:


bacolo usato anche, sotto il fascismo, in maniera spregiativa per le camice nere
cotecio, gioco di carte di cui esiste, stando a wikipedia, proprio la versione triestina. No conoso el zogo, anche se conoso la parola, ma se xe cusì, qualche esperto poderia verzer un topic su come che se zoga.

i bacoli per le camicie nere lo avevo sentito; per il cotecio avevo provato a chi ne sapesse di più, forte di una citazione letteraria di Magris


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da molighe el fil »

La parola borineto la xe nela prima stro de una canzon triestina che per adeso non me vien in amente el mome e chi che la ga scrita,, ma prima o dopo me la riocordo.
La scominzia cusì
Gigia col borineto
a caminar xe un gusto
da brava svelta vestite
e vien con mi a San Giusto
e la su quel mureto
se sentaremo a rente
coi oci parleremo
e cola boca gnente

A Roma i ga San Piero
Venezia ga el leon
per noi ghe xe San Giusto
col vecio suo melon

Penso de ricordarmela giusta
Adesso me ricordo anche el titolo: Bona fortuna


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

el ritornel cantava sempre mama mia. Anche de vecia, che la iera un poco cola testa nele nuvole


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da molighe el fil »

Mi go sempre savudo che borineto xe el borin. tra l'altro no trovo che ghe sia gusto a caminar con un bidon per el late.
Scuseme per i sbagli de ortografia che go fato nel mesagio de prima


molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da molighe el fil »

Adeso me sovien che nel '89, '90, '91 e forsi anca dopo la Lint publicava ogni ano un libreto che se ciamava "El borineto".
Sula copertina gaveva una dona con un picio in brazo che sufiava fazendo vento e moveva un foio de carta con scrito:
Almanaco-Antologia
per sto '89 in compagnia
tra do viz, un fià de storia
(che rifresca la memoria),
do monade messe in crose,
e per rinforzar la dose,
poesie de vari autori,
racontini che val bori,
Un miss-mass de frissi e lassi
preparà da Livio Grassi
e condì, perche ghe vol
coi bei pupoli de Zergol,
servì fresco e frissantin
in dialeto triestin:


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da Ciancele »

Soto la letera P me xe vignù inamente qualche parola che no trovo intel vocabolarieto. Pupui. 'ndar a pupui. Co' le pepete nove e far pape. No go patus.
Soto la I trovo: imborazà. Ga a che far col borin? (PS: Mi go sempre sentì imborazà co'la A).
Rimbambinito o rimbambito?


Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2949
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da Piereto »

Mi go sempre sentido imborezà con la "e" , e no n co la "a" , quanto al rimbambito, no so se ciancele fa a posta, ma se disi rimbambì e rimbambido. (borineto xe licenza poetica per far rima co mureto). Provè a sostituir el borineto co la parola brodeto e vederè che la poesia ciapa un altro savor.


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da Ciancele »

Caro Piereto, Ciancele fa sempre a posta. Dipendi de cosa. Sta vola xe el nostro dizionarieto. Soto la I se imbanbinì e par talian: rimbabinito. Volevo saver se xe giusto o no. Sul serio: solo saver. :(


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

El Doria-Zeper. el più novo dei dizionari de triestin, porta sia imbambinì che rimbambinì.
Po vedè voi...
mi no rivo a appassionarme tropo nele discussioni sul nostro dialetto, de cossa xe corretto e cossa no. per mi, xe una forma de lingua parlada che se evolvi, cambia nel tempo e nei loghi.. giusto far saver cossa che vol dir certi termini a chi che no li sa..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da Ciancele »

babatriestina ha scritto:El Doria-Zeper. el più novo dei dizionari de triestin, porta sia imbambinì che rimbambinì.
Po vedè voi...
mi no rivo a appassionarme tropo nele discussioni sul nostro dialetto, de cossa xe corretto e cossa no. per mi, xe una forma de lingua parlada che se evolvi, cambia nel tempo e nei loghi.. giusto far saver cossa che vol dir certi termini a chi che no li sa..
El problema no iera el dialeto. Volevo saver se dir RIMBAMBINITO par talian iera giusto. Mi go trovà solo RIMBAMBITO.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

in effetti el mio vocabolario italian disi che rimbambito xe proprio el participio passato del verbo rimbambinire. Che quindi fa un participio passato irregolare.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8709
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Secondo el Devoto Oli - Dizionario della lingua italiana, esisti sia rimbambire che rimbambinire. Uno deriva da bambino e l'altro da bambo che voleria dir sciocco. Verbi incoativi che fa rimbambisco..., ma non iregolari visto che ognidun ga el suo participio passà.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

sono stata un po' frettolosa, anche il mio li dà entrambi ma come aggettiva usa solo rimbambito da rimbambire. E suggerisce che rimbambinire appunto è tornar bambini. E aggiunge che rimbambinire ha anche per estensione il significato di rimbambirsi, variante di rimbambire


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da Ciancele »

Grazie per le spiegazioni. Probabilmente bambar, cioè dire sciocchezze, deriva da bambo che significa sciocco. O come si diceva ai miei tempi: sioco, dove il dittongo viene pronunciato staccato.


Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8709
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Ogni tanto me vien in testa qualche parola e go sempre el dubio se xe "lessico familiare" o un poco più diffuso.

Se ve digo "Ieri me son ingambà su un scoio e scavezà un pie" capì cosa che digo?

In particolar "ingambarse" per "intopparsi" la conosè come parola o no? (su scavezà no go dubi).


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41323
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Qualche tipica parola triestina

Messaggio da babatriestina »

ingambà no dopro, ma el classico "scavezzà in colomba" se doprava ecome de mi


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “El nostro dialeto”