”Un onomasticidio di Stato”

Libri de autori triestini o dintorni o su Trieste e dintorni
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da AdlerTS »

Domani alle 17.30, alla Fondazione Cassa di Risparmio di Gorizia, sarà presentato il volume ”Un onomasticidio di Stato” di Miro Tasso, edito da Mladika, che si sofferma anche sulla vicenda personale di Aldo Pizzagalli, funzionario di Prefettura con la carica di presidente della Commissione per l’italianizzazione dei cognomi a Trieste.

Scheda sul sito dell'editore

http://www.mladika.com/onomasticidio.html


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41257
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da babatriestina »

Quando lo avrete letto, mi racconterete come hanno fatto i Cosulich, Tripcovich, Gerolimich, Slocovich, Szombathely, e pure Boris Pahor, a quanto pare, a conservare i loro cognomi inalterati.
Per Giani Stuparich, ne ho già raccontato.. :-D


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da AdlerTS »

Per far un passo indrio ... per chi sa legger el croato se trova in rete el pdf con un saggio a proposito dei "suffissi cognominali e eterogeneità culturale (sul corpus dei cognomi dati ai bambini abbandonati del brefotrofi o triestino nel 1839)"
Forse conosso chi pol legermelo, casomai ve so dir.

http://hrcak.srce.hr/index.php?show=cla ... ezik=35077


Mal no far, paura no gaver.
Rawa Ruska
ixolan
ixolan
Messaggi: 292
Iscritto il: gio 11 dic 2008, 18:55

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da Rawa Ruska »

Iero a la presentazion e go ciolto el libro. Se ancora tante, ma tante robe de imparar... spece per quei che no vol!

Rawa Ruska


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41257
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da babatriestina »

Rawa Ruska ha scritto:Iero a la presentazion e go ciolto el libro. Se ancora tante, ma tante robe de imparar... spece per quei che no vol!

Rawa Ruska
Me quoto e speto risposta de chi che ga letto el libro - o altri libri- alla mia domanda:
mi racconterete come hanno fatto i Cosulich, Tripcovich, Gerolimich, Slocovich, Szombathely, e pure Boris Pahor, a quanto pare, a conservare i loro cognomi inalterati.
visto che ghe xe tanto de imparar
Nel frattempo, stago allargando i mii orizzonti leggendo un poche de storie de Albania e dei Balcani, ciolti alla libreria internazionale de Tirana, e scopro che ai primi del Novecento in Grecia i ga cambiado i cognomi dele regioni annesse zontandoghe una fin in -is e -os e in Serbia cambiando de -off in -i? ( veramente el testo disi -itch). ( Mazover, the Balkans, 2000- l'autor xe un storico inglese)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41257
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da babatriestina »

Ps, una question più personal: co xe morta mia nona, fra i documenti de famiglia go trovado un ricorso - accolto- su un cambiamento de cognome in famiglia. Go letto e buttado via, disendo Xe roba vecia, no ga senso salvar ste questioni de lana caprina.. I mii gaveva comentado: semo italiani e no gavemo de dimostrarlo resentando i nomi.
ma no i gaveva fatto ste tragedie come sto titolo -col -icidio che ga una bona assonanza col "genocidio" che xe bon come accusa infamante un poco dapertutto, de quando che i lo ga coniado. Che po onomasticidio me fa pensar a un che copa i onomastici..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Rawa Ruska
ixolan
ixolan
Messaggi: 292
Iscritto il: gio 11 dic 2008, 18:55

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da Rawa Ruska »

Mi no me par una roba de cior sotogamba, anche perché se una roba made in Italy, qua de noi come in Tirolo. Fusi per mi ghe torneria a tuti i nomi veri, qua come in Tirolo... Sa che rider, quanti fasistei nostrani che se trovasi coi nomi sloveni, serbi, croati... Questo si che saria de rider!

Rawa Ruska


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41257
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da babatriestina »

Mah, no xe una specialità italiana.Go pena scritto sora altri casi balcanici: e come che te digo nel mio caso ga bastado un ricorso e tuto xe tornado come prima. E no dimentichemo che iera uso cambiar i cognomi, pensa ai Battenberg che se ga cambiado- volontariamente te dirà- in Mountbatten, ma anche qua a Trieste assai cognomi "resentai" xe risultadi graditi.
Se comincemo coi cambiamenti de nomi, ben, la mia patria de origine che se ciamava Ragusa e Ragusa se ga ciamado fin soto el Austria, adesso xe Dubrovnik per tutti ( salvo che per i Ragusei stessi co la scrivi in italian) . E se te scrivi Ragusa zerti te dà del fascista o sinonimi.

Ma parlando molto più in general, nel XX secolo ghe xe stade assai brutte robe, e a partir de zerti casi ( volemo dir esattamente? va ben, la Shoah, la deliberata decision dei Nazi de annientar un intiero popolo solo su base etnica de nascita) se ga parlado de genocidio e de quela volta ogni massacro de prima ( i Armeni..) e de dopo (i Tutsi) -go fato volutamente esempi lontani de qua- ghe se ga messo el nome genocidio per renderlo ancora più esecrabile. Una volta se diseva I massacri de Scio, i massacri bulgari...
Mi continuo a pensar che fra copar persone e cambiar cognomi passa una diferenza. Anche perchè un morto no te lo pol resuscitar, e inveze un cognome te lo pol tornar indrio facilmente
Come te digo, noi ghe semo passai e no ghe ne gavemo fato una tragedia. I mii la ga considerada una sempiada perchè come che ga dito mio papà mi no go bisogno de cambiar cognome per sentirme italian.

Scusa la franchezza.

Resta la tua frase final... ben, mi go sempre un'idea che un xe quel che xe e dela cultura che el xe indipendentemente del cognome, che po xe quel del pare, e inveze dela mare... calcola del momento in cui i ga dado i cognomi quanto "sangue" xe rivado dele mame e quanto "sangue" xe restado del capostipite del cognome. Una volta iera razzismo, te nassevi de una razza e no iera Dio che te podessi cambiar, adesso el razzismo xe squalificado, e xe vegnudo fora sta variante dela etnicità... mi penso che classificar eticamente una persona del cognome me par assai simile che classificarla secondo del color della pelle.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
mandi_
eximio
eximio
Messaggi: 2873
Iscritto il: sab 22 mag 2010, 18:47

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da mandi_ »

Premetto che non ho letto il libro.

Premetto ancora che detesto gli argomenti tabù : si può discutere civilmente, oggi, e se non ne siamo capaci, si può provare a farlo.
Io sono trentina e i Trentini non hanno "dovuto cambiare cognome". Perciò non ho provato sulla mia pelle cosa significa essere costretti a farlo. E nessuno dei miei familiari trentini ha dovuto farlo, come saprete. Aggiungo che io non ho nessuna colpa di questo.

Però io penso che imporre alla gente di cambiare cognome, italianizzandolo, sia una cosa non giusta. Non giustifico la cosa dicendo "quelli erano i tempi".
Da tutte le ricerche che ho fatto , ho ricavato (opinione mia) che c' è stata gente che si sentiva profondamente italiana, e gente che non si sentiva italiana.Penso che ci sia stata gente che ha sofferto moltissimo, vedendo cambiare il proprio cognome, persino sulle lapidi, come in Alto Adige/Sudtirol. Io avrei sofferto, perchè sono orgogliosa del mio cognome, che mi dà un'identità, qualunque sia, e mi lega a uma famiglia, comunque sia. Da ricerche genealogiche, ho visto però che il mio cognome è cambiato nel tempo, e non a motivo di guerre o di imposizioni politiche.
Comunque penso che, finiti i tempi del fascismo,non sia stato impossibile ritornare al cognome originale. E non sia stato difficilissimo farlo.
Ho notato anche che, persino per quel che riguarda il cognome, alcuni trentini hanno voluto cambiarlo spontaneamente, rendendolo più italiano, non per imposizione fascista, ma per scelta.
Ora i nipoti vorrebbero tornare al cognome originale, pur sentendosi italiani.
Da quel che mi è stato raccontato, penso che ciò sia dovuto più ad un legame col cognome originario, che ad altro.

Tutto questo discorso è legato all'"Italianizzazione " del cognome.

Per quanto riguarda il " non sentirsi italiani" non so dare risposte adeguate, ve lo confesso.

Per quel che riguarda il doloroso esodo degli Istriani, stesso discorso. Di certo, so che non è stato indolore e penso che abbiano sofferto molto e soffrano molto nell' aver dovuto abbandonare una terra che era considerata italiana, una terra dove moltissimi parlavano italiano da sempre.
Questo mi è stato raccontato, dagli Istriani ora divenuti trentini. Molti non hanno più rivisto i parenti, spariti nel nulla : è stata una scelta ,quella di partire?O una scelta obbligata?

Ma questa è la Storia.

E' ora e tempo di superare i rancori, ma penso che riusciranno a farlo solo le prossime generazioni o le persone molto rette.

Scusate, so che potete pensare che sia facile dire queste cose per me, ma non lo è affatto.

Mandi


"E’ il tempo che hai perduto per la tua rosa, che ha fatto la tua rosa così importante"

Antoine de Saint-Exupéry
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41257
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: ”Un onomasticidio di Stato”

Messaggio da babatriestina »

mandi_ ha scritto: Comunque penso che, finiti i tempi del fascismo,non sia stato impossibile ritornare al cognome originale. E non sia stato difficilissimo farlo.
sarà più precisa: il nostro cognome è stato cambiato d'ufficio ai tempi del fascismo ( non ricordo l'anno esatto) e il ricorso è stato immediato e accettato in brevi tempi, sempre in pieno fascismo. Se non ne avessi sentito parlare, così, en passant, e non ne avessi visto l'incartamento, non me ne sarei nemmeno accorta perchè non è rimasta alcuna traccia del breve periodo col cognome mutato. Ovviamente sì, è stato necessario un ricorso e mi sembra di ricordare che nelle carte c'era anche il nome di un avvocato che aveva seguito il caso.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “Libri”