tempo de gulash

gavè ricette triestine de condivider? volè parlar de roba che se magna e se bevi a Trieste? zerchè una ricetta che gavè dimenticado? e se ve sbrissa una non triestina.. ve perdonemo, se la xe bona!
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41455
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

tempo de gulash

Messaggio da babatriestina »

Golas, Gulasch, come che volè scriver... comunque ocori tanta zivola , carne de manzo taiada a cubetti meio infarinai, grasso ( per mi oio e burro), paprica, sal, optional vin, strutto, panzetta... l'importante xe cusinar assai, in caso de furia co l'atomica ma per mi ga un altro gusto se se cusina pian pian su fogo basso, anca due tre ore...po ognidun ga le proprie varianti, ah sì, un poco de kuemmel!!
Se resta con tanto liquido deventa Gulaschsuppe
A casa mia se ghe metteva vizin a volte patate, ma soprattutto i mii amai Wasserspatzen ( tradotti in passerotti de acqua- xe come i spaetzli solo che più grandi): se missia insieme sbatendo ben con un piron farina e acqua tepida con un poco de sal e se buta a cuciarade in acqua bolente salada. Se el golas ga bon sugo, xe l'ideal!! ( xe la mia zena de stasera- devo star atenta che no se tachi... vado a zontar el kuemmel che me gavevo dimenticado :wink: )
Ultima modifica di babatriestina il mar 24 gen 2006, 21:25, modificato 1 volta in totale.


Avatar utente
macondo
Distinto
Distinto
Messaggi: 2669
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 18:54
Località: London, UK

Messaggio da macondo »

Mi el gulash lo fazo con carne mista, manzo e porco. El stesso peso de la carne in zivole. Paprika (magari quela spagnola che la ze afumigada), tre cuciarade grandi de concentrato de pomodoro e acqua che el gabi un poco de sugo. Go provado a farlo col struto e ve confeso che el ghe da un savor assai special per quei che ghe piasi i savori forti.
I chifeleti de patate xe per mi el acompagnamento ideal....


granzo

Messaggio da granzo »

Se go meto carni miste a tochetini o anche solo che manzo o solo che porco, zontada dopo de gaver disfrito un poca de zivola (poca), dopo zonto le erbe aromatiche (anche erbe dela provenza xe otime) seche, sal, dopo tanta salsa de pomodoro za pronta, un fiatin de noce moscata e chiudo l'atomica. Dopo el fis'cio cusino per 20/30 minuti. Fato, xe leger e no da acidita`. L'ultima volta ghe go fato una variante zontando anche una costa de sedano e tre carote a tocheti, no iera mal...


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41455
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Per anni go meditado se farlo col pomidoro o senza e po me go deciso per la version senza pomidoro. I chifel de patate xe otimi, ma xe longhi de far, per quel fazzo i gnocheti de farina. Semai el giorno dopo, se go fato bastanza gulasch e che xe vanzado, o almeno xe vanzado el sugo, fazzo i kifel de patate e li condisso col sugo. Se penso ai prezi che i li vendi....
Immagine
Immagine


Avatar utente
Bilbo
Site Admin
Messaggi: 2279
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 20:51
Località: Trieste

Messaggio da Bilbo »

te me ga fato vignir fame :D


Bye '73 de Roby.-
Avatar utente
pastafasoi
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 73
Iscritto il: lun 2 gen 2006, 15:47
Località: trieste

Messaggio da pastafasoi »

anche mi lo fazo, più o meno come voi, però ghe dago importanza anche al la qualità de carne, de solito ciogo ganaza o muscolo o capel de prete, più de tuto me piasi la ganaza (parlo de manzo) che ,secondo el mio punto de vista, xe migliore de altro. paprika, uso quela ungherese, che me ga portà un'amica da Budapest, meto un poco del paprika dolce e poco de paprika picante. sivola quasi in porporzion al la carne, conserva, la sivola devi consumarse pian e in tuto ghe vol circa 2-3 orete. Per fortuna che mio marì xe un'apasionà de sughi e 'l più de le volte el tien de ocio la pignata.


green,green grass of home....
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3397
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Altra riceta de Gulasch de manzo (ma esisti anche quel de videl, quel de coda de bue...).

Ingredienti :

800 gr de manzo (muscolo)
600 gr de zivola
4 cuciari de struto
un bicer de vin rosso (da no bever mentre se cusina :wink: )
un cuciar de axedo
do cuciari de paprika
do biceri de acqua
una foia de alloro
un cuciarin de cumino
mezo cuciarin de magiorana
do spichi de ajo
'na scorza de limon
'na spruzada de limon
un cuciar de buro tenero
sale e pevere (pel povero soldà :wink: )

Come far?
Scaldè lo struto in una grande pentola, meteghe dentro le zivole taiade ad anei e dorè tuto. Ingrumè poi i anei de zivola cuxinai in un canton dela pentola e rosolè nelo spazio che resta, nel graso che gavè za, la carne taiada a tochi.
Dopo mescolè la carne con le zivole e continuè a cusinar, dovè rivar a veder sul fondo una bela crosta dorada.
Spruzeghe de sora vin rosso e azedo, lasè un poco che evapori e meteghe sal. Poi buteghe de sora la paprica, alunghè con un poco de acqua e stufè per circa un'ora e meza, se xe posibile nel sugo senza agiunger altra acqua.
Taiè fini le spezie insieme al buro e meteli nel gulasch con el suco de limon.
Lasè cusinar a fogo lento per un pocheto.
Se vien ben (solo se vien ben) inviteme a zena (posibilmente a lume de candela). :wink:


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3397
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Questa xe la version ungherese originale, quela semplice, perché ghe xe numerose varianti.

360 gr di manzo disossato (garetto, spalla o collo)
80 gr. strutto
150 gr. cipolla
15 gr. paprika
800 gr. patate (di un tipo che non si cucini troppo)
140 gr. peperoni verdi
60 gr. pomodori
sale
comino
aglio
6 dosi de pasta pizicada

Taiar in cubeti de 1,5-2 cm la carne. Friger nel struto squaiado la zivola tritada fin tanto che la xe dorada. Sbasar la temperatura, mescolar velocemente la paprika nel struto e zivola no tropo caldi, zontar carne, sal e continuar a rosolar. Se xe evaporado el suco dela carne, zontar aio taiuzado con i semi de comino e cusinar a fogo baso, col covercio, versando sempre solo poca acqua e mescolando ogni tanto.
La carne no devi boir, ma cusinar in vapor con poco brodo.

Intanto taiè le patate, i peveroni e i pomidori in cubeti de 1 cm e preparè la pasta pizicada (vedi soto).

Prima che la carne sia completamente cusinada, far evaporar completamente il brodo, finché resta solo el fondo. Agiunger le patate, friserle mescolando ben, poi agiunger brodo de osi, peveroni e pomidori.
Quando le patate xe quasi cote, prima de servir in tavola, cusinar la pasta pizicada in questo brodo. La quantità se regola con l'agiunta de brodo e ala fine, se ocori, se meti ancora sal.

La pasta pizicada in ungherese se ciama "csipetke" e ghe vol :

80 gr de farina
1 ovo
sal

Se impasta la farina e l'ovo, senza acqua, per rivar ad aver una pasta dura. Se la stendi col solito metodo (quel con la farina) fino ad ever un spesor de circa 1 mm (1 milimetro, no 1 metro :wink: ), poi con la man se "piziga" dei tocheti de forma iregolare, grandi quanto l'ongia del mignolo, che se zonterà ala zupa mentre la sta boindo, mescolando ogni tanto. La pasta xe cota quando la sali in superficie (del brodo). Ghe vol un 2-3 minuti e gaver le onge pulide :wink: .


refolo

tempo de gulash

Messaggio da refolo »

Mi la go' sempreciamada CALANDRACA in triestin!

mia nonna Ungherese la la ciamava cussi'! :P :P :P

se voi la conosse ""'diferente?non posso interferir.."".....

Maria aka refolo


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41455
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: tempo de gulash

Messaggio da babatriestina »

refolo ha scritto:Mi la go' sempre ciamada CALANDRACA in triestin!
anche mi carne con patate insieme me sa de calandraca, che a casa mia no se fazeva, guardando l'ultima version ( quela comentada :wink: ) dela cucina triestina, trovo un per de commenti dela Fast:
ela disi che la calandraca original, che nel Cucina triestina xe Carne alla zingara, xe con la carne lessada in brodo, ma che esisti la seconda version,
dopo aver preparato il gulasch, mettere nel sugo per dieci minuti le patate tagliate a dadi grossi e comino. Aggiungere acqua bollente fino quasi a coprirle e completare la cottura
Commento dela Fast:
La calandraca si faceva un tempo con la carne bollita ( vedi la ricetta carne alla zingara). Questa preparazione ricorda piuttosto la Gulasch-Suppe austriaca


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41455
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Dal Kochbuch, p. 82 n 187
Gulasch auf ungarische Art
(Gulasch al ungherese)

Man nimmt ein stueck vonLungenbraten (Filet) , klopft es und schneidet es in grosse Wuerfel. Dann laesst man Butter sehr heiss, fast braun werden, roestet darin eine feingeschnittene grosse zwiebel mit einer Messespitze Paprika gelb, gibt die Fleischwuelfel nebst Salz hinein und daeimpt sie auf raschem Feuer einige Minuten, bis der Saft eingebraten ist. Man richtet das Fleisch auf einer Plate an, giesst den saft mit etwas Fleischbruehe auf, laesst ihn rasch aufkochen und gibtt ihn ueber das Fleisch
( se go ben capito, se taia in tochi un toco de filetto, se scalda el burro sai caldo, se meti una gran zivola taiada fin, una punta de cortel de paprica su fogo caldo, pena che ga ciapado color se zonta la carne e se cusina svelto.. o adiritura se buta sula carne- cruda?????)
ben mi sta roba go provado e no saveva de gnente, forsi go capido mal .. xe meio la ricetta succesiva Gulasch in modo differente che ve posto sotto
PS go copià del gotico, per no bazzilar cole dieresi go adottado el uso de metter la e. anche la scharfes s go messo doppia esse. E se go sbaglià, scuseme!


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41455
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

questo me par meio:
288 Gulasch auf andere Art
Saftiges Rindfleisch schneidet man in groessere Wuerfel, ebenso Speck ( auf 1/2 Kilo Fleisch 50 bis 100 Gramm Speck gerechnet), diesen in sehr kleine Wuerfel, die man mit 1 Loeffelvoll feingeschnittener Zwiebel gelb anlaufen laesst, dann salzt man das Fleisch und gibt es un den heissen Speck oder in Ermanglung von Speck in heisse Butter und Zwiebel nebst einer Messerspitze Paprika und laesst es darin Farbe bekommen, zuert ohne es umzuruehren. Sobald es bareunlich ist, giest man es mit etwas Wasser und Essig oder Wein auf, dass es damit bedeckt ist, duenstet es so 2 bis 3 Stunden, sobald das Fleissch weich ist, 1 Loeffel Mehl daran und laesst es mit etwas Suppe aufkochen. Man reicht Wasserspatzen oder Kartoffeln dazu. Statt zu stauben, kann man 1/2 Stunde vor dem Anrichten 2 in Wuerfel Kartoffeln, auch eine Zehe sein zerdrueckten Knoblauch mitdaempfen
Questa xe tipo come che fazzo mi, taiar a tochi la carne, meter un poco de speck a tochetini ssai pici, in un cuciar de zivola, se no xe speck el solito burro, una punta de cortel de paprika ( la doveva esser più forte de l'attual), far ciapar color senza missiar in principio. Po zontar acqua e asedo o vin fin coverzer. Cusinar 2 o 3 ore, fin che la carne xe tenera e meter un cuciar de farina - mi infarino i tochi de carne-e cusinar, se ocori zontando brodo per finir de cusinar.
Accompagnar con Wasserpatzen o patate. Opur, se pol metter 2 patate a tochi mezz'ora prima dela fin, e anche aio.
Ultima modifica di babatriestina il lun 18 dic 2006, 12:41, modificato 1 volta in totale.


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3397
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Mi no poso competer con voi in fato de cusina :wink: , anche perché, per esempio, mi la calandraca, come nome, la conoso, ma a casa mia no la go mai sentida nominar (anche se forsi la gaverò magnada).

Per quel che riguarda la riceta ungherese, la go presa da un libro comprado a Budapest, de cui ve meto foto e indicazioni sui autori, che poi se pol sempre discuter, anche perché xe stà stampado nel secondo dopoguera, e le ricete xe "rielaborade" dai fioi Ferenc Gundel e Imre Gundel. Ghe xe poi la traduzion italiana, che se spera sia coreta, ma la dovesi eser, visto che la gaveva anche un "revisor".
Allegati
cucinaungherese.jpg


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3397
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Ve riporto quel che i dixi nela prefazion del libro :
"Questo libretto venne pubblicato per la prima volta nel 1934 in tedesco, poi in inglese e, più tardi, in francese, anzi, alcune sue ricette anche in giapponese, con lo scopo di propagare la paprica. Solo successivamente fu pubblicato in ungherese e, dopo la morte dell'autore, in russo, in ceco e in italiano. In tedesco e in inglese è apparso recentemente anche in forma di minilibro.

Il successo dell'opera è attestato dal fatto che, da allora, ha visto 38 edizioni ed è consultato in tutto il mondo dai professionisti del ramo e da centinaia di migliaia di buongustai.

Per dimostrare la necessità del rimaneggiamento attuale, ci sia permesso di citare Escoifier che, nella prefazione della sua opera "La guide culinaire" pubblicata nel 1907, così scriveva:

"Abbiamo dovuto prendere atto del fatto che, dal 1850 ad oggi, gli usi, il modo di vivere sono notevolmente cambiati, quindi anche l'arte culinaria ha dovuto subire delle modifiche Le opere straordinarie di Caréme o di Dubois e Bernard corrispondevano alle usanze dell'epoca, e sono documenti immortali nonchè costituiscono la base del nostro lavoro. Nel suo insieme, però la visione generale da essi con onestà costruita, non corrisponde più alle esigenze dei nostri giorni.

Dobbiamo rispettare, amare e studiare queste opere eccellenti, ma invece di copiarle servilmente dobbiamo cercare la nuova via che corrisponde alla prassi, agli usi del giorno d'oggi..."

Ormai è trascorso mezzo secolo anche dalla prima edizione del libro di Kàroly Gundel. Da allora sono cambiate notevolmente le usanze dietetiche e culinarie; hanno fatto la loro comparsa nuovi prodotti dell'industria alimentare, nuovi aggeggi elettrodomestici; sono nate nuove creazioni culinarie, nuovi sapori; lo sviluppo del turismo ci ha insegnato quali sono i cibi ungheresi che corrispondono più o meno al gusto internazionale; infine, pure i lettori ci hanno fatto molte utili
osservazioni a proposito dell'impiego del libro.

Tenendo conto di tutto ciò, si è mostrata necessaria e di attualità la rielaborazione completa dell'opera, di cui si sono presi l'incarico i figli dell'autore, ambedue scrittori specializzati in materia.

Ferenc è professore docente della Scuola Superiore dell'Industria di Ristorazione, Icore è collaboratore del Museo dell'Industria di Ristorazione. Dato che nel 1983 ricorreva il centenario della nascita del padre, su loro richiesta, pubblichiamo anche una breve biografia di Kàroly Gundel, i cui meriti nel campo dello sviluppo dell'industria di ristorazione e del turismo e i cui valori umani sono stati riconosciuti anche dall'Ungheria d'oggi, poiché il suo ristorante in gestione statale dal 1949, che si trova nel Parco Comunale, vicino allo Zoo, conserva il nome di Gundel."
Quindi una riceta vecia gaverà sicuramente dele diferenze (e mi, devo dir, preferiso in genere l'originale), però questa credo dovesi eser la corispondenza de quel che magnè in Ungheria se ghe andè ogi.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41455
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Go 'pena ciolto un bel toco de manzo, con sto tempo, stasera Gulasch! :-D
ben, adesso xe più per el interesse filologico, ma ve posto anche la version dela Prato, anno 1893, traduzione sulla 22 edizione tedesca, riveduta dall'autrice: Graz, libreria Styria ed- Trieste, libraria F H Schimpff, ( el cui erede xe Borsatti)

Gulyàs ( Carne da pastori). p 215
Si taglia in minuti dadi 7 a 15 deca di lardo al pepe rosso ungherese ( paprica) e fuso che sia vi si aggiunge una grande cipolla tritata finemente . ( In mancanza di lardo papricato si può mettere dell'affumicato, cosparso di una punta di coltello o più di paprica in polvere). Dorata che sia la cipolla, vi si mette a stufare 1 chilo di carne tagliata a pezzo grossi quanto un pollice ( a ciò s'adatta di preferenza la parte succosa del collo, delle coste od altro), ed aggiungendovi del comino legato in un sacchettino ed un po' d'aglio trito, la si soffrigge coperta, dapprima a forte, poi a moderato calore, senza rimestare, e tosto che comincia rosolare vi si aggiunge tant'acqua che la carne ne resti quasi coperta. Dopo 2 o 3 ore di cottura e prima che il sugo si consumi, s'imbandisce, non dovendosi più versare altro liquido. Si fanno cuocere insieme per 1/2 ora delle patate crude e tagliate a quarti o si serve il gulyàs anche con gnocchi o polenta.
Oltre al suaccennato condimento s'aggiunge per dargli maggior gusto anche dello zenzero, maggiorana, 1 foglia di lauro o dei pomidoro passati e 2 decilitri di vino nero ( però non dolce), lasciandovelo sobbollire 1/2 ora.
Gulyàs e crauti. Alla cipolla rinvenuta nel grasso s'aggiunge carne di manzo di sopracoperta e quella del majale, e quando abbiano preso colore vi si mette del pepe rosso e dei crauti in garbura crudi, lasciando il tutto a stufare sino a compita cottura


Avatar utente
Zigolo
Citadin
Citadin
Messaggi: 1075
Iscritto il: lun 31 mar 2008, 23:22
Località: Muggia

Messaggio da Zigolo »

Che'l fussi bon, savevimo tuti, ma che i lo gavessi anche fato santo la me xe nova :lol:
Allegati
San Golas.JPG


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

dove xe ? :-D


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
Zigolo
Citadin
Citadin
Messaggi: 1075
Iscritto il: lun 31 mar 2008, 23:22
Località: Muggia

Messaggio da Zigolo »

AdlerTS ha scritto:dove xe ? :-D
Vizin Bale/Valle d'Istria. Non me son fermà perché no iera ora de pranzo :lol:

Comunque St. volarà dir qualcossa altro (santo sarìa Sv. in croato, me par), però mi, d'acordo con la santificazion del golas, go de istinto leto santo! :lol:


Avatar utente
Ghisela
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 163
Iscritto il: mar 20 gen 2009, 21:21
Località: Villach / Austria

Messaggio da Ghisela »

Allora, ho letto tutte le vostre ricette, ma non ho capito tutte..
"Questa xe tipo come che fazzo mi.." cosi ho imparato dalla mia Mamma.
Prima devo dire che in un Gulasch vero ungarese, si dovrebbe mettere
tanta cipolla come carne ! Ma per dire la veritá non lo faccio perche cosi
tanta ciplolla mi fa un po male nella pancia !

Allora la mia ricetta: ( uso la pentola pressione )

Olio si fa riscaldare ed aggiunge la cipolla tagliata.
Si fa arrostire fin che prende un po di colore ( non troppo ).

Poi si aggiunge la carne tagliato a cubetti di ca. 3 cm
( o si usa manzo o si usa maiale o soltanto pezzettini di patate
non farinose - per quelli che non vogliono carne - non si mischia
i tipi di carne )

Si fa arrostire mentre si mischia sempre un po.
Si aggiunge un po di sale, peppe e paprika polverato ( si puo
comprare in Austria dalla ditta Kotany = Rosenpaprika )
Attenta: Paprika non deve brucciarsi - diventarebbe amaro !

Si mischia tutto bene ed aggiunge acqua ( che copre la miscela ),
poco carvi polverato, un po di maggiorana, un cucchiaino di
concentrato di pomodoro e chiude la pentola di pressione e fa lessare la
carne.

Quando é pronta si apre, e si aggiunge il liquido di panna acida
mischiato con farina per ricevere un bel sugo denso.

Si insaporisce e si serve con una fettina di polenta o con " Spätzle "
( nocchi piccolissimi di farina ) o con un panino fresco.

Insieme con GULASCH gusta veramente una bella birra fresca !!

Quando si fa soltanto con patate e senza carne, aggiungo al fine
pezzettini di Wurstel Viennese e faccio diventare caldi.

Info: panna acida = come Creme fraiche !
( panna acida si puo comprare in Austria in ogni negozio di alimentari ).

.............................

Cosi faccio IO il GULASCH !


Saluti Ghisela Immagine

Home is where you park it ! Immagine
Avatar utente
Ghisela
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 163
Iscritto il: mar 20 gen 2009, 21:21
Località: Villach / Austria

Messaggio da Ghisela »

Esiste anche un altro tipo di Gulasch !
Si chiama: SZEGEDINER GULASCH ( Szegedin = una cittá in Ungaria ).

Si fa come lo faccio io, ma quando la carne é quasi pronta, si aggiunge
circa la metá della quantita della carne: Sauerkraut ! ( i crauti ).
Si lascia lessare insieme con la carne altre 30 minuti.
Poi si aggiunge - come ho scritto nella ricetta di Gulasch - con panna
acida mischiato con farina.
In ristoranti Ungaresi a Vienna ho ricevuto servito questo Gulasch con un
cuchiao di Creme Fraiche sulla carne.


Saluti Ghisela Immagine

Home is where you park it ! Immagine

Torna a “Ricete”