Bande musicali.

a Trieste ghe xe un teatro Comunal che de oltre 200 anni fa opere, balletti, concerti... e altri teatri che fa spettacoli musicali de tipo classico: contene storie vece e resoconti de spettacoli attuali..
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Bande musicali.

Messaggio da Piereto »

Parlemo un poco de bande musicali cioè formade da strumenti a fiato ,no certo de band all'inglese.
L'argomento novo me xe vignù in mente ricordandome de una maldobria in cui se narava che a Fiume ghe iera due guarnigioni de fanti de marina con caserme in parti distanti de la cità.Quando che i drappelli de soldai usciva da le caserma i lo fazeva con la banda, e i convergeva in un punto per l'alzabandiera.Podeva anche suceder che i se vestisi in maniera diversa, anche perchè no i se telegrafava ,e cusì xe acadù che quando che i ghe ga leto el mesagio dell'imperatore povero nostro Franz per la dichiarazione di guerra "...fosche nubi si adensano ai confini dell'impero" un Pepi, solda de marina ga dito : eco savevo mi cha anche nostro franz saveva che dovevimo meterse la mantelina e noi semo vignudi vestidi in montura estiva.
Penso che anche a Trieste le bande uscivano al seguito dei drappelli convergenti in piazza grande per qualche cerimonia sotto la luogotenenza, o da sole a suonare nel gloriè del giardino davanti il palazzo del governo.Il punto è : quante bande militari poteva annoverare Trieste sotto l'Austria? e quante altre esistevano?. Io penso che una banda doveva risiedere in caserma grande nella zona odierna di piazza goldoni -tribunale,sede del 97° regimento. Una altra poteva sussistere in seno al corpo di guardia residente nel castello di San Giusto ,che credo fosse la sede del comando triestino. A Trieste esisteva una caserma di marina nell'arsenale di marina in Zona campo marzio e quindi dotata di banda. Poi c'era la guardia territoriale,cioè la polizia locale come si direbbe oggi,i gendarmi di allora o la guardia de radicio,dove avevano caserma,e possedevano una banda? . Ilcorpo dei pompieri aveva una banda ?
Quando il comando militare si è trasferito dal castello a Villa Neker ?.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Bande musicali.

Messaggio da babatriestina »

Questo discorso se presta a diferenti possibili ampiamenti.
Se pol seguir la prima traccia, e parlare delle bande militari ottocentesche, che savemo che iera famose e le più note vecie canzoni triestine xe appunto su marcette militari austroungariche.
Po se pol osservar che la banda in piazza iera una tradizion popolar, anche perchè ai tempi senza radio e men che meno televison o dischi, i borghesi andava in teatro o se la sonava in casa, i altri andava a scoltarla in piazza.
Altro passaggio che me piaseria saver, de quando la banda, immagino de origine militar, deventa anche un passatempo civil.

Po xe tute le bande non militari, immagino anche quel za nel Ottocento, dele varie associazioni, e anche là distingueria le laiche ( pensemo ale varie società sportive, che po spesso le gaveva anche significato politico) e quele religiose: el funeral cola banda, la banda dei Salesiani..
e questo iera anche nel Novecento: ancora mi me ricordo fin ai anni 60 la banda in piazza che sonava anche programmi classici, ve ricordè el ouverture del Nabucco e del Tannhauser per fiati?
e le bande nei cortei, che mi giudicavo se el corteo iera ben riuscido anche del numero de bande che ghe iera dentro: quel del 1 maggio, che sonava Bandiera Rossa ( ma nei ultimi anni anche Molighe el fil che el svoli.. :-D ) e la procession del Corpus Domini ( preconciliare, soprattutto) con Inni e canti sciogliamo o fedeli e Noi vogliam Dio...


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Bande musicali.

Messaggio da Piereto »

Alora spulciando de qua e de la,go trovà che Franz Lehar ( Komarom 1870 -1948 Bad Ischl ) dopo eserse diplomà in violin al conservatorio de Praga,e aver fato l’asistente del pare che iera un capobanda del 50° regimento, el xe stà mandà a Pola a dirger la banda da la marina nel 1894,e po forsi el se ga fato trasferir in una cità più grosa. Difati el ga visù a partir del 1896 do ani a Trieste, a diriger la banda navale militare ,che iera alogiada ne la caserma dove che adeso xe el museo del mare. De Franz Lehar no se conosi nisuna marceta scrita durante el servizio militar,,ma inveze savemo che el se gà ocupà de trascrizioni, e de scriver le sua prima opereta Kukuska rapresentada a Viena nel 1896,e quindi el sarà andà in licenza. El venerdi comunque iera el giorno destinado alle sfilate de la banda,e no solo de quela de la marina ,e le pasava soto la luogotenenza del governador in piaza granda. Podemo eser certi che Lehar ga direto in piaza granda e anche in un local “bireria-balera” che iera sai de moda in quei ani e che el stava in Viale al principio de via Roseti.


Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Bande musicali.

Messaggio da Piereto »

Marcette austroungariche, sembra dispregiativo, ma dal punto de vista musicale la marcia ga una sua struttura formale ben evidente e rispetada da tuti i compositori. In generale i brani scritti o i xe in tempo binario che saria i passi co caminemo (gavemo do gambe e un pie toca per tera mentre l'altro se alza) o i xe in tempo ternario che corispondi al nostro battitto cardiaco. In verità esisti brani scritti anche in altri tempi come i 5/4 o in 7 , ma ne la nostra tradizion occidentale i ghe entra poco. E alora la marcia, par incredibile, la ga el suo corrispondente in tempo ternario che saria el minuetto. Ghe xe una prima esposizion con due temi cui segui poi el Trio e po se ripeti la prima parte de novo. Ghe pol eser anche una piccola introduzion e alora se parla de marcia sinfonica. Comunque soto la defonta con più de cento regimenti militari esisteva anche 100 bande de regimento, e sicome el popolo austriaco iera sai musicale oltre a fiati ghe iera anche tanti che saveva sonar un strumento ad arco, e alora più de bande de regimento se dovesi parlar de orchestre. Quindi ogni banda gaveva el suo diretor, e iera tanti diretori che girava per l'impero e ora i sonava con un regimento ,ora con un altro. Iera tuti maestri studiai, vinidi fora da academie musicali. Volevo segnalarve alcuni diretori che ga fato la storia delle nostre bande. Alla fine del 1800 accanto a Franz Lehar, ghe iera el pare anche lu Kappelmeister de origine ungherese. Ghe iera i Komzak padre e figlio tuti e do i se ciamava Karel de origine boema.http://www.youtube.com/watch?v=PdORqdwtvXI Poi ghe Iera Alphons Czibulka http://www.youtube.com/watch?v=RUeW_c1s1Iw , Josef Wagner http://www.youtube.com/watch?v=AOvM-VDy ... mCq64zigh4, e forsi el più grande de tuti Karl Fucik http://www.youtube.com/watch?v=_B0CyOAO8y0 . Ghe iera anche i Dostal zio e nipote http://www.youtube.com/watch?v=gS1lBID2Mtw , no se pol dimenticarse de Karl Zieherer che iera un altro militar grande compositor, e ultimo meastro de ballo de la corte imperiale. Tuti questi che ve go acenado ga scrito anche valzer polke e operete insoma la musica che andava de moda in quel periodo. Anche Johan Strauss junior che no iera militar ga scrito marce ( la Radezki xe stada scrita da suo papà )e non ultino VonSuppe autor de operette ma anche de marce( la nostra Salve colombo) http://www.youtube.com/watch?v=9K8KfjnVwyo


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Bande musicali.

Messaggio da babatriestina »

E noi conossemo tante marce militari austriache.. perchè le xe deventade canzonette triestine vedi Wien bleibt Wien che xe deventada Molighe el fil che el svoli..

una curiosità, diria tecnica: le marce militari iera scritte con strumentazion prevista per fiati ( per banda, disemo) o più completa per esecuzioni disemo concertistiche?

me ricrodavo un discorso de un diretor de orchestra, credo fussi Bartoletti,c he diseva che de noi no xe tanto la tradizion dela banda, per capire la più parte che vol studiar musica pensa al pianoforte, al violin, a deventar solista, el diseva Pochi che pensi de far el basso-tuba! ma xe anche quel che ghe vol..

Altre considerazioni, sula musica militar: no la dovessi eser solo per render felici i concittadini in tempo de pase, la doveva anche infonder coraggio, entusiasmo.. trascinar andando al assalto.. :? pensemo ai classici, i Spartani incitadi dei versi de Tirteo ( che imagino fossi anche musicadi..)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Bande musicali.

Messaggio da Piereto »

Molighe el fil che svoli http://www.youtube.com/watch?v=uGSym7oeSbo xe una marcia de Johan Schrammel. che no iera un direttor militare, e anche lu ga scrito anche altro ,molti lied. El xe diventà celebre anche perchè el se esibiva dopo el 1870 nei locai come quei del grinzing in quartetto ( due violini, chitarra e clarinetto ). A Vienna ghe iera molte case editrici za a partir nel 1800 , come Spina ,Artaria, Doblingher e quando un brano incontrava el sucesso, allora se provedeva subito a trascriverlo per vari strumenti. El podeva naser come canto o violin e pianoforte. Se lo adattava per salon music : pianoforte,quintetto d'archi ,clarinetto tromba, flauto e schlagwerk (che saria la batteria) Per grosse salon orchester con 2 clarinetti, 2flauti, 2 oboi, 2 fagotti , 4 corni e 2 tromboni , schlagwerk, timpani , cassa e quintetto d'archi. Le nostre marce veniva scritte come quasi tutta la musica dell'800 prima per pianoforte ( se la musica xe tonale se fa ancora ogi) e poi dandoghe le parti a tutti i strumenti de banda cioè a tutti i fiati oltre a quei de la grosse orchester, e cioè flicorni, tuba, saxofoni. Stava poi al direttor, a seconda del numero de strumentisti, stabilir le proporzioni come numero tra i strumenti per rivar trovar el suono giusto. Logicamente sonando all'aperto i fiati xe privilegiadi rispeto i archi, ma al chiuso xe un altro discorso. La tradizion italiana del centro sud, almeno nel passato ottocentesco, ma anche dopo la prima guera,vedeva la banda de soli fiati come la protagonista de tutte le festività cittadine e anche religiose. Per cui andar al conservatorio e diventar maestro de banda iera un incarico molto ambito. De solito le bande ciapava i schei dal comun o da la ciesa quando che i sonava . Ogi le bande ma anche quasi tuta la attivita musicale in generale xe prevalentemente su base volontaristica. Le entrate finanziarie xe quanto mai precarie.Per cui el motto impara l'arte e metila de parte xe quantomai attuale.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Bande musicali.

Messaggio da babatriestina »

Una volta, anche qua, i usava i funerai cola banda, Anche papà mio una volta diseva Voio la banda al funeral, po el se ga reso conto che no se fa più...

In conclusion, qua a Trieste, che bande ghe xe? e ghe xe stade particolari bande importanti storicamente?
come valutè i Berimbau, che xe soprattutto ( o solo?) percussioni?


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Bande musicali.

Messaggio da babatriestina »

Piereto ha scritto: Logicamente sonando all'aperto i fiati xe privilegiadi rispeto i archi, ma al chiuso xe un altro discorso. .
Mi gavevo sempre pensado cheno xe question de aperto o de chiuso, ma de poder sonar caminando e regolando el fià sul passo. Pensemo po ala fanfara dei bersaglieri che me par che dovessi poder anche sonar corendo..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Nini Naridola
distinto
distinto
Messaggi: 1496
Iscritto il: dom 10 giu 2012, 17:32

Re: Bande musicali.

Messaggio da Nini Naridola »

Penso che la Banda Refolo de Servola sia la più famosa. A Muja quasi ogni grupo de Carneval ga la sua banda. Anche i paesi ne la Provincia ga lla loro banda.


Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Bande musicali.

Messaggio da Piereto »

Si se sona ogi in banda, e come in clapa, perchè piasi trovarse insieme e sentir cosa che vien fora. Gavemo a Trieste la banda civica che xe " sponsorizada " dal Comun e che fa attività anuale. Quanto a regolar el passo e el fià basta un tamburo. Anche su le galee e biremi ghe iera chi bateva sul timpano per dar el ritmo. Xe el suono dei strumenti che metti allegria e infondi coraggio, e po' visto che el Trio xe la parte più melodica se pol anche zontarghe le parole e cantar. No se dopra i archi in marcia perchè la vose del singolo strumento xe picia e po' perche i xe fati de legno e co l'umidità i se disfa.
Co xe morto el maestro Azzopardo la banda ga sonà in ciesa la marcia funebre de Chopin e iera asai suggestivo e imponente. El papà de Baba gaveva ragion xe tuto un altro funeral.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Bande musicali.

Messaggio da babatriestina »

Corpus Domini 2009, ecco la banda. Negli ultimi due anni almeno la processione era senza banda.
Chi sono questi? salesiani, dai berretti?

Immagine

Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “Musica clasica”