Musica folk triestina: che speranza di vita?

dele canzoni triestine ai spettacoli de musica leggera che se tegniva e se tien a Trieste
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Musica folk triestina: che speranza di vita?

Messaggio da rofizal »

Visto che el bon Lucio ga parlado de canzoni triestine in altro topic, lamentandose (giustamente) de come le sia prese in poca considerazion anche se certe xe molto bele....

Go nela mia biblioteca un bel libro de Alberto Catalan, intitolado "Vose de Trieste passada" e uscido, quel che go mi, nel ormai lontano 1957. El riporta centinaia de nostre canzoni, racolte con probabile estrema fadiga e pazienza, e con la linea melodica de ognuna de esse. A parte el fato che no so se el libro xe mai stado ristampado, me par che Catalan sia ormai scomparso, ma i sui eredi dovesi gaver altro materiale che, li gavevo contatadi anni fa, i iera ben disposti a meter a disposizion (poi mi no go avudo el tempo de farlo, iero impegnado su tropi fronti).

Mi me domando:
chi se interesa ogi del recupero dele nostre tradizioni?
chi xe in grado de recuperar musicalmente canzoni ormai dimenticade e chi ga interese a farlo?
chi se interesa de organizar rassegne o concerti che no sia de canzoni nove ma de recupero de quele vecie?

Come go dito altrove, el folk in generale vanta un numero molto grande de apasionadi, che però richiedi qualità. Qualità nei arangiamenti, nele esecuzioni, nele incisioni, nei spetacoli.

Perché certo folk amricano, francese, inglese, irlandese e anche de altre nazioni ga avudo un svilupo notevole e el nostro no?
Perché ga trovado artisti de bon livello, gente che sa prender un toco vecio, darghe nova vita e riproporlo con successo, qualche volta con strumenti tradizionali, altre con strumenti e in chiave moderna.
Gavemo mai fato niente de tuto questo?
Mi me vien in mente un nome solo: Lorenzo Pilat .

Mi no digo che Elisa doveva cantar canzoni triestine, ma la ga adiritura dovudo andar fora dela nostra zona per gaverlo. Come sucedi speso per molti dei nostri artisti.

Nemo propheta in patria? Pol eser, ma dopo no stemo a lamentarse e pretender anche che i canti (o i soni) canzoni triestine. :wink: Chi li seguiria?

Nota: stago parlando de robe serie, come dito "de qualità", no de sonade ai matrimoni o de cantade de osteria, che poi nianche le osterie esisti quasi più. :wink:

Volesi anche aprofondir el discorso folk triestino, ma no adeso. :wink:


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Musica folk triestina: che speranza di vita?

Messaggio da AdlerTS »

rofizal ha scritto:Mi no digo che Elisa doveva cantar canzoni triestine,
Se podessi proporghe un "co' son lontan de ti Trieste mia ..." ;--D


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Dài, fazo ancora un sforzo e porto un esempio concreto.

Verzo una pagina a caso del libro citado.
A pg.102 trovo "E se la pianzi...", come dito sora, con la sua linea melodica.
Disi Catalan de ela:
La seconda strofa della canzone [la canzone ga do brevi strofe] dovrebbe risalire ai tempi dell'occupazione francese di Trieste, sul motivo della quale i triestini rivestirono le note con parole di sapore un po' salace.
Quindi gavemo:
- le parole de do strofe
- la linea melodica
- una storia

Ora ghe volesi che uno ciapi la semplice linea melodica, la elabori un poco, ghe fazi un accompagnamento, la soni e la canti e... forsi vignisi fora qualcosa. Più un xe bravo meio vien.
Ora no digo che da questo vien subito fora un capolavoro, ma quanti ga mai provado nianche a veder cos che sia sta canzon?
El pensiero primo penso che sia:
"ah, sta roba... chisà che schifeza... no me interesa..."
no molto diverso dal solito "no se pol".
E questo senza nianche conoser la roba che se sta giudicando.

Le parole non xe una poesia de Carducci o de Leopardi, molto semplici:

E se la pianzi
la ga ragion
perché el xe vecio:
no'l xe più bon!

Quattro tamburi
e un tamburon:
questa la marcia
de Napolion

ma dopo dipendi come la vien cantada, come la vien sonada. Ogi con 4 (digo quattro) note i fa un successo. No se pol far anche con questo? E se no con questo, con un altro?

Andemo sul clasico.
Ciolemo "Una fresca bavisela". La gavè mai sentida sonar in un modo più impegnado, sofisticado. Che ne so, con un asolo de chitara, opur jazzada. Opur cantada con un certo feeling che no sia el solito coro o el canto de osteria. Magari ghe volerà arangiarla un poco per adatarla ai gusti moderni. Certe volte basta poco. Se la risposta xe "no se pol"... alora rasegnemose... tra 10 o 20 anni no i saverà nianche che la esisteva.


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8706
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Nel 2001 xe vegnù fora, edizioni Italo Svevo, un "Canzoniere triestino" de Roberto Starec con 520 canzoni complete de testo e musica e 196 con solo el testo. Go trovà dentro anche el canto del strazariol che vegniva tra le case dei Campi Elisi nei primi anni '50, oltre naturalmente a tutte le canzoni più note.


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Interesante! :-D
Pecà che sembra che el sia stado ignorado, nel senso che, almeno me par, quele 520 canzoni no xe stade riprese da nisun. :(


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8706
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Ma, molte de quele canzoni le fa parte del repertorio dei cori triestini, dal "tram de Opcina" a "la mula de Parenzo" a tantissime altre che, questo xe vero, mi no conosso, ma che la suocera de mia cognada conossi ben e sa cantar. Una volta me ricordo che iera dei grupi che cantava ste canzoni anche per radio. Adeso onestamente no so, perché no scolto radio 1 e no so se xe ancora quell'oreta de trasmisioni locali.


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

sono piccolo ma crescero ha scritto:molte de quele canzoni le fa parte del repertorio dei cori triestini
Xe questo quel che per mi no va ben, cioè che releghemo la nostra musica solo ai cori. Mi me piasi i cori (magari me piaseva de più in passato, adeso no li scolto quasi mai), ma se releghemo el nostro folclore a quel setore musicale... xe un pecà. Almeno mi la vedo cusì.
Chi comprasi o scolteria musica folk de altri paesi se fusi cantada solo dai cori? Probabilmente solo 4 gati.


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Savemo tuti che Trieste e Venezia iera gran rivali, speso in guera. Che la dedizion de Trieste a l'Austria xe stada fata principalmente per no socomber a Venezia.

Dito questo xe inegabile che Trieste ga subido numerose influenze da Venezia. Del resto Mugia e l'Istria costiera iera soto la serenissima, tuto el mar iera dominado dai velieri dela laguna veneta.

Perciò me sembra utile riportar quanto disi el Goethe, nel suo "Viaggio in Italia", a proposito dela musica popolare veneziana. Credo che molto podesi eser valido anche per la nostra musica popolare del tempo, alcune note canzoni xe de esempio, e del resto xe molto dificile trovar pagine su questo argomento nela leteratura de l'epoca.
Per questa sera m'ero ordinato il famoso canto dei gondolieri, i quali soglion cantare su certe loro melodie il Tasso e l'Ariosto. È infatti un divertimento che bisogna ordinarlo apposta, non essendo più abituale di suo come una volta, anzi appartenendo ormai alle leggende mezzo scomparse de' tempi passati. Quando fu chiaro di luna, montai in una gondola, e i cantatori, uno a prua e l'altro a poppa, intonarono la loro canzone e la cantavano alternandosi verso a verso. La melodia, che noi conosciamo per mezzo del Rousseau, è un genere intermedio fra il corale e il recitativo, e conserva sempre il medesimo andamento senza misura di battute; la modulazione della voce si mantiene pure la stessa; mutano soltanto, in una specie di declamazione, tono e tempo a seconda del contenuto del verso. Lo spirito poi, la vita di questo canto si può capire da ciò che segue.

Come questa sorta di melodia si sia venuta formando, non voglio qui indagare; basti ch'ella conviene a maraviglia per un uomo inoperoso che voglia cantilenar da sè qualcosa purchessia e nella cantilena introdurre poesie sapute a memoria.

Siede il cantore sulla spiaggia di un'isola, in riva a un canale, entro una barca, e con voce squillante - al popolo piace soprattutto la forza - fa risonare la sua canzone più lontano che può. Il canto si diffonde sul tranquillo specchio dell'acqua. L'ode da lungi un altro che sa la melodia, intende le parole e vi risponde col verso che vien dopo; a ciò replica il primo, e così di seguito, talchè l'uno è sempre quasi l'eco dell'altro. Il canto suol durare intere notti, e li diverte senza stancarli. Quanto più essi son distanti fra loro, tanto più dilettevole può riuscir la canzone; e se chi l'ascolta si trova allora frammezzo ai due, egli è nel posto migliore per goderla.

Per farmelo sentire, i gondolieri scesero sulla riva della Giudecca, si separarono stando lungo il canale, e io camminavo su e giù fra i due, in modo volta volta da allontanarmi da colui che cominciava a cantare e riavvicinarmi a quello che aveva cessato. Allora mi si dischiuse il senso di quel canto. La lontananza dà alla voce un accento particolarmente strano: si direbbe un lamento senza tristezza, e v'è dentro qualcosa d'incredibile e di commovente sino alle lacrime. Io volevo attribuirlo al mio stato d'animo; ma il vecchio ch'era meco disse:

-- È singolare come quel canto intenerisce, e molto più quanto più è ben cantato. --

Egli avrebbe voluto ch' io udissi le donne del Lido, specialmente quelle di Malamocco e di Pellestrina, che pure cantano il Tasso su queste o simiglianti melodie.

-- Codeste donne -- egli soggiunse -- hanno l'abitudine, quando i loro uomini sono in mare, alla pesca, di sedersi sulla spiaggia, e la sera con acuta voce mandan fuori queste cantilene, fintantoché anch'esse odono di lontano le voci de' mariti, e s' intrattengono così fra di loro. --

Non è assai bello tutto ciò? Quantunque, si capisce, chi fosse lì vicino a sentire quella sorta di voci in lotta col fragore delle onde, poca gioia n'avrebbe. Ma vero ed umano diviene il significato di questo canto, e vivente si fa la melodia sopra le cui morte lettere ci eravamo tormentati il cervello. È il canto che un'anima solinga getta nella vasta lontananza, affinché un'altra egualmente temprata l'oda e vi risponda.


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

per i gondolieri che canta Tasso e Ariosto, effettivamente a casa mia go ereditado tante versioni della Gerusalemme liberata ottocentesche, se vedi che quela volta el iera un best seller. Se conta anche che i gondolieri cantava le musiche dei melodrammi, co Rossini ga dado el Tancredi nel 1813 a Venezia, i disi che i gondolieri cantava subito el Di tanti palpiti ( mi rivedrai- ti rivedrò) come se fussi stado el vincitor de Sanremo.
E no dimentichemo inveze el classico venezian La biondina in gondoleta, che adesso nissun se ricorda, mentre mia nonna ancora me la cantava, come le romanze de Tosti dei sui tempi.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

babatriestina ha scritto:E no dimentichemo inveze el classico venezian La biondina in gondoleta, che adesso nissun se ricorda, mentre mia nonna ancora me la cantava, come le romanze de Tosti dei sui tempi.
La xe adiritura su Wikipedia:
La canzone veneziana più conosciuta è probabilmente "La biondina in gondoleta", musicata da Johann Simon Mayr (1763-1845) su testo di Anton Maria Lamberti (1757-1832), in onore di una nobildonna veneziana - Marina Querini Benzon - nota per la sua vita sentimentale assai tumultuosa.

Questo motivo è il più classico esempio di canzone da batelo, cioè una composizione concepita proprio per intrattenere i partecipanti a passeggiate in barca, cosiddette freschi, molto di moda a Venezia nel Settecento.

Tutt'oggi molte di queste canzoni sono ancora eseguite per intrattenere i turisti durante la rituale passeggiata in gondola.

Nell'Ottocento la tradizione di questo genere musicale continuò a essere coltivata: rimangono numerosissime composizioni di vari autori come Antonio Buzzolla e Filippo Filippi.
I meti poi un elenco de una trentina de canzoni veneziane (no le go contade).

No vedo purtropo niente su Wikipedia per la canzone triestina, se cerco "Bavisela" trovo solo la maratona...
Se poi cerco "canzone triestina", oltre a Pilat, trovo... i Laidos, dove che i scrivi
molti dei loro brani, vengono considerati "classici" della canzone triestina
Con tuto el rispeto pei muli, ma la canzon triestina me par che sia altro. :wink:


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Ve meto el link dei Laidos su Wikipedia, cusì vedè da cosa xe rapresentada Trieste musicale ogi. No la go coi muli che, anche se no xe el mio genere, pol eser cocoli, bravi e simpatici, ma che i rapresenti la musica triestina... per favor... :(


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Questo xe lo spazio su Wikipedia dedicado a Stelutis Alpinis con tanto de storia, parole e traduzion. Dele nostre no trovo nianche "Trieste Mia". :(
Cercavo altre... scrivo "Bora" e me vien el vento. Bon. Vedo la nota "disambigua" e me digo "ara che i ga meso anche la canzon!" :-D ...
e inveze...
- Bora - gruppo etnico della Colombia e del Perù
- Volkswagen Bora
- Classe Bora - nome in codice NATO
- Borivoje "Bora" Kostić - calciatore serbo
- Bora - uno degli amici di Goku, il protagonista dell'anime e manga Dragon Ball

NO KOMMENT!! :evil:


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

dimenticavo, per le canzoni " de gondola veneziane", una volta che go ricevudo un invito, fra la musica che i ga sonado iera.. santa Lucia!!! forsi per turisti americani andava anche ben.. :-D


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Deprimente :( (no per Santa Lucia che la xe bela, ma cosa ghe entra con Venezia?).
Ma almeno lori qualcosa i se difendi (meno dei furlani comunque).

Alora, qual xe el coro de Trieste più famoso?
Penso el Coro Illersberg, ga fato tournée in tuto el mondo, vinto un saco de premi...
Xe za sai che su Antonio Illersberg se trovi una vose a lui dedicada su Wikipedia, ma del coro...

Ghe xe una vose de Wikipedia dedicada ai Cori alpini e popolari italiani, naturalmente quei friulani ghe xe, ma dei triestini nianche ombra... :(
Volemo continuar a l'infinito? De esempi cusì xe sai facile a trovar... purtropo.


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Un canto particolar xe "Madonnina del mar" a Grado.
La xe in italian, e forsi de origini no locali, ma la xe stada adottada dei pescadori de Grado, i la canta indiferentemente in riunioni sacre e profane, de solito abitualmente , ripresa de tutti i presenti, al termine della messa in Basilica, dove che difatti la go sentida mi per la prima volta. Ma anche ale processioni della Madonna de Barbana e ai funerai dei pescadori.

Madonnina del Mare

Al primo sole si desta la cittadella marina
Ed un bel giorno risuona la dolce campana vicina.
Mentre sul mare d'argento va il pescatore contento
passa, s'inchina alla sua Madonnina dicendole piano così:

Madonnina del mare non ti devi scordare di me!
Vado lontano a vogare ma il mio pensiero è per Te!
Canta il pescator che va: Madonnina del mare
con Te questo cuore sicuro sarà!

L'ultimo raggio di sole muore sull'onda marina.
E in un tramonto di sogni, lontano la barca cammina;
fra mille stelle d'argento va il pescatore contento
sente nel cuore un sussulto d' amore
sospira pregando cosi:

Madonnina del mare non ti devi scordare di me!
Vado lontano a vogare ma il mio pensiero è per Te!
Canta il pescator che va: Madonnina del mare
con Te questo cuore sicuro sarà


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

E invece continuo ancora un poco.

Umberto Lupi no xe presente su Wikipedia (e a Wikipedia pol colaborar tuti, ma a nisun se vedi ghe interesa). Lorenzo Pilat xe presente, per la parte "triestina" i disi:
Come interprete ha registrato parecchi Lp, soprattutto rivisitazioni di brani folcloristici della tradizione triestina.

Fra le sue canzoni più importanti e ricche di spunti interessanti si posson ricordare 71,Giovedì, Adriana,Madonna d'amore, Lassime star cussì, Torno a Trieste, Trieste piena de mar e Come te pol dimenticarte de Trieste. Amatissima dai giovani La cavala zelante.
No xe nianca nominade "Finanziere" e "L'omo vespa" !

Nianche Luciano Bronzi xe su Wikipedia e meno che meno Tramontini (trovè Tramonti di sopra, Tramonti di sotto...)

Basta, basta...


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

babatriestina ha scritto:Un canto particolar xe "Madonnina del mar" a Grado.
La xe in italian
Te se meti anche ti? :(


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
Coce
Ixolan
Ixolan
Messaggi: 689
Iscritto il: dom 5 feb 2006, 11:24
Località: Australia

Post subject

Messaggio da Coce »

Finalmente un tema serio sula musica folcoristica de Trieste. Felitazioni Sergio. Mi me dispasi dirlo, ma Trieste no xe mai sta' forte nel campo del'Arte in general, quando se confrontemo con altre citta' Italiane. Ghe
pol esser diverse ragioni per questo stato de affari.
Forsi ierimo picoli fina al pricipio del 1700, Quando che l'arte iera ben svilupada nel resto d'Italia e noi no fazevimo parte del'Italia
Forsi no gavemo mai avudo dei grandi patroni aristocratici.
Forsi la citta' se ga svilupa' tropo rapidamente nel campo commerciale senza aver tempo de alimentar un' elite artistica de qualita a par de altre citta'. Mi no so, pero' son conscio del problema za de ani, e me go trova' in argomenti con altri Triestini esprimendo la mia opinion in materia.
Semo deboli in tute le arti e questo includi l'arte musicale, sia in composizion, che in performance instrumentale e anche orale.
Pero' semo noi, e dovemo far come che se fa con la bellezza fisica, se fa el meo che se pol con quel che Dio, o el destin ne ga da'. Chi lo sa' forsi che nel futuro gavaremo qualche Genio anche noi. Ciao a tuti Coce :-)
P.S. Bellissima quotazion de Goethe, ghe vol anche aver l'interlocutor
sensibile per aprezar l'Arte.


La vita
Piu' che la pendi
Piu' la rendi
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Réquiem aetérnam dona eis, Dómine
et lux perpetua luceat eis

Requiéscant in pace
Amen

(De Profundis - Salmo 129)


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

rofizal ha scritto:
babatriestina ha scritto:Un canto particolar xe "Madonnina del mar" a Grado.
La xe in italian
Te se meti anche ti? :(
punto primo: mi no son de quei che za Monfalcon ghe par estero e per mi Grado xe quasi un'appendice de Trieste.
punto secondo: per mi un canto xe popolar se xe se lo senti cantar spontaneamente in giro in ricorrenze popolari, no necessariamente scritto in dialetto.
Pensavo che se parlassi de canti popolari locali, non solo de canzonette triestine. :-D


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “Musica legera”