Novi modi de dir

Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
mandi_
eximio
eximio
Messaggi: 2874
Iscritto il: sab 22 mag 2010, 18:47

Re: Novi modi de dir

Messaggio da mandi_ »

Mi me permetto de far na riflession, che val per tuti i dialetti, compreso il mio. Cior en considerazion anca el dialetto dei zoveni xe opportun? O xe meio cior per bon sol el dialet dei veci?
Io ho sempre parlato dialetto con parenti amici e conoscenti, con i figli no, quando erano piccoli. Naturalmente me fioi i l' ha imparà dai amici, e sentendo noi parlare...
Però vedo che oggi i giovani usano un parlare tutto loro, inventando a tutto spiano parole nuove, che non appartengono al dialetto, per me...
Insomma non so cosa pensare de sto "zencon", anche se naturalmente no conosso el dialet triestin...


"E’ il tempo che hai perduto per la tua rosa, che ha fatto la tua rosa così importante"

Antoine de Saint-Exupéry
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41321
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Novi modi de dir

Messaggio da babatriestina »

secondo mi, se vien fora parole nove, xe che una lingua xe viva. Se no la xe mumificada.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Nona Picia »

Credo che dapertuto in ogni epoca vegni fora parole dialetali nove.Se no sbaglio xe un mucio de parole nove anche nela lingua nazionale, anche se adesso no me vien in mente nissuna...


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Ciancele »

Nona Picia sarà picia, ma la xe granda quando che la meti le bele foto de Trieste, foto che fa vignir voia de vederle del vero. Grazie anca a Macondo che me capisi e me ‘iuta nele traduzioni. No so de quando ch’el manca de Trieste, ma se vedi che el parla el triestin dei veci.
Dopo 'ver leto i post dei ultimi giorni go dito tra mi e mi: scrivo o no scrivo. Se no scrivo no cambia gnente e se scrivo no cambia gnanca gnente. Ma qualche roba se devi far e alora me go meso a scriver. Ma dove metemo el post? Paesi carsici, napoleonica per Mandi, novi modi de dir o dialeto strento? No gavendo una flica (monetina) go butà in aria una banconota e xe vignù Novi modi de dir. No xe colpa mia, ma colpa del fato, del destin. Veramente xe lo steso colpa mia, parchè mi son sempre colpa de tuto. Se meto la traduzion i se lamenta, se no la meto i se lamenta anca. Se scrivo in dialeto i se lamenta, se scrivo in lingua me lamento mi, parchè no son bon. El mio problema xe che, come che go dito in un altro post, co’ scrivo in dialeto, scrivo nel dialeto de più de 60 ani fa, quando parole tipo gnoco (tedesco), cabibo (meridionale), s’ciaveto (di origine slovena, del contado), cin ciun cian (cinese) iera vocaboli normali del dialeto e no ofese. Per ofender bisognava premeter le parole “ciò m... de ecc.” Le traduzioni le meto par quei che no capisi ben el triestin. Quei che capisi no ocori che i le legi. Par talian se diria: cancellare ciò che non interessa. Confiteor (confeso) che qualche volta spando (esagero) metendo parole del dialeto negron, del mio dialeto. Par talian se diria de umili origini. Ma no penso che qualchedun diventa roso a legerle. Tanti de voi no se inacorzi gnanca che i parla un dialeto diverso de quel de noi veci. Parchè voi vivè a Trieste ogni giorno e no ve acorzè dei cambiamenti dele parole. Ieri gavè dito gúa e ogi disè arotino (con una ere). Doman dirè ‘sta parola con do ere. E dirè che xe dialeto triestin. Adeso dir cosa che xe meo, el dialeto dei veci o le parole nove (neologismi) dei giovini, xe dificile parchè xe question de gusti. Baba Triestina ga ragion co’la disi che el dialeto, o la lingua, vivi quando che xe parole nove. Ma quala xe una parola nova? No de sicuro “pignatta” con due t. O prenderci o ciorci o inveze de ciorne. No bisogna confonder parole nove del dialeto con parole in talian triestinizade o, pezo ancora, parole triestine con le dopie acentuade. Mi podaria coreger una infinità de post, ma fazo come nel padre nostro: rimetti a noi ecc. Ti no sta coregerme a mi e mi no te coregio a ti. Ma per un vecio triestin xe un dolor de cuor veder come che el dialeto vien storpiado. No xe dialeto, xe ... Lasemo perder, parchè no se devi dir parolaze.
Taio (Chiudo) augurando a tuti bon mercoledi.


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Nona Picia »

Caro Ciancele, i tempi pasa e tuto cambia, anche el dialeto, sia triestin che altri e la lingua italiana. E per quel che so mi, anche nela lingua tedesca xe tante parole nove e penso che per i dialeti tedeschi sarà preciso.Xe l'unica roba in sto mondo che progredisi alegramente....senza far tropi dani.


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Avatar utente
macondo
Distinto
Distinto
Messaggi: 2669
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 18:54
Località: London, UK

Re: Novi modi de dir

Messaggio da macondo »

Caro Ciancele. Una roba xe adotar parole italiane e 'triestinizarle' che xe ridicolo se le sostituisi parole in dialeto che xa esisti. Positivo me par inveze el arivo de nove parole come zencon, urbo ecetera. Per quanto incomprensibili a noi piu veci, le dimostra che el triestin xe un dialeto vivo che se evolvi.

Qualche anno fa (qua meto la dopia, per evitar confusion :wink: ) in un altro forum gavevimo meso esempi de frasi sentide in giro dove, per darse de finoti, zerte persone se sforsava de parlar talian usando parole triestine 'italianizade', del tipo: "Stai attento Gianluca di non finire nel plocchio", o robe del genere...Gavevimo fate certe ridade :lol: :lol:


Avatar utente
sum culex
no montar in scagno
no montar in scagno
Messaggi: 5945
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:45
Località: Trieste - Rozzol

Re: Novi modi de dir

Messaggio da sum culex »

Me par de gaverla za dita, comunque la meto de novo.
Intesa ala fermata del bus, un signora con una picia che gaveva una pupeta in man.
"Sta atenta di non perderla!"
Ala muleta ghe casca la pupeta per tera e su mare:
"Ti avevo detto di stare atenta e di non lasciarla CASCARE; adesso INGRUMALA!"
Italian perfeto per insegnarghe a parlar ai fioi in lingua forbida.
ciao
sum culex


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41321
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Novi modi de dir

Messaggio da babatriestina »

Ve devo dir che sempre meno me capita de sentir finto italian tradotto del triestin e sempre più invece , nei neo-cultori del triestin, triestinizzazioni de parole italiane, perchè no i sa più la vecia parola triestina che andassi ben.
( es Lo go portà a riparar inveze che a governar, ma ghe ne xe de più vistosi.. co i me passa per le man ve li segnalerò)
Comunque no xe el tema de questo discorso, che invece voleva portar novi termini rivai in dialetto doprai dele nove generazioni.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Nona Picia »

La prima parola triestina italianizada che go sentida, la ga dita bilbo a due anni: per dir "go serà la porta" el ga dito "Mama go ciudato la porta" :arf2_140:


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41321
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Novi modi de dir

Messaggio da babatriestina »

un che me par un neologismo triestin, perchè ai mii tempi no lo go sentido doprar de nissun xe civa per cevapcici.
Za i cevapcici, che ga una loro antichissima origine balcanica a sua volta rivada dei Turchi ( i vari kebab no xe solo el doner kebab che gira sul spiedo e che i imigranti truchi ga diffuso dela Germania in giro) , no fa parte dela cusina tradizional triestina, no s eli trova nei libri dela Stelvio o dela Prato.. i se ga difuso imagino cole magnade "in yugo" ( ma za i diseva che ala secession in Slovenia i diseva Quela roba balcanica no xe cusina nostra) e adesso no xe sagra che i manchi. Ma civa xe poco tempo che sento dir..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sum culex
no montar in scagno
no montar in scagno
Messaggi: 5945
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:45
Località: Trieste - Rozzol

Re: Novi modi de dir

Messaggio da sum culex »

Mi 'civa' no go mai inteso! Sempre e solo 'civapcici' e i me anche piasi.
ciao
sum culex


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Nona Picia »

civa in genere disi la muleria....se vedi che mio marì in autobus no scolta le loro ciacole.... ;--D


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41321
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Novi modi de dir

Messaggio da babatriestina »

Mi civa go letto tante volte su facebook


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Ciancele »

Nona Picia ha scritto:civa in genere disi la muleria....se vedi che mio marì in autobus no scolta le loro ciacole.... ;--D
Una volta no i diseva vado in Jugoslavia, ma vado in Jugo. Neologismo.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41321
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Novi modi de dir

Messaggio da babatriestina »

e spesso Yugo cola y, come sule targhe automobilistiche. I lo dopra ancora anche se i va solo che il Slovenia, in pratica vol dir andar oltreconfin sperando de trovar la roba ( benzina anzi "benza", magnar, e fin el dentista ..) più bon prezzo che de noi.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Novi modi de dir

Messaggio da AdlerTS »

l'altro giorno parlavo con mia fia...ghe contavo de uno che ga ciapado botte e ghe go dito "el tipo ga ciapado una rochetada" . Ela non capiva, per mi jera un espression comune.


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8706
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Novi modi de dir

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Zontada sul vocabolario. E za che iero go meso anche rochetada e rocheta.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Ciancele »

Per noi rochete iera anca i foghi artificiai. Mio papà diseva: 'ndemo a veder le rochete.


molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Novi modi de dir

Messaggio da molighe el fil »

Go sentì da tanti zovini dir ULMO per pien.
No so da quando xe in uso sta parola, ma me par che la sta sparindo


Nini Naridola
distinto
distinto
Messaggi: 1496
Iscritto il: dom 10 giu 2012, 17:32

Re: Novi modi de dir

Messaggio da Nini Naridola »

Go messo poco fa un commento su ULMO, ma el xe sparì ...


Torna a “El nostro dialeto”