robe de cesa

dela Tergeste medieval fin ala proclamazion del portofranco nel Settecento
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

robe de cesa

Messaggio da emigrata »

tanto per cominciar me presento e ve presento sto topic.
su de mi solo poche parole: son triestina, emigrata,aimè, e con molta nostaligia de la mia bela cità.
studio el periodo medioeval a trieste e penso che in sto vosto (anzi...con ogi NOSTRO) forum manca del tuto una parte che pala de robe de cesa...
in che senso?
no per eser bigoti o basabanchi,...roba che no son,....ma credo de no sbaiar se digo che no se pol studiar la storia dela cità senza tegnir conto dell'aspeto religioso...sopratuto nel medioevo...
insoma, se me iutè me piaseria racoglier informazioni sulle cese, sui santi, sui conventi, sule confraternite e sui ospedai...e sopratuto sul strano raporto che lega la nostra cità ala cesa....da una parte pol sembrar la cità più laica d'Italia, dall'altra....savè che nel 300 nela nostra picolissima cerchia de muri ghe iera ben 13 cese...per no parlar de quele che stava fora dele mura...e po'... ve pensè che la prima cesa che sorgi sul colle la va a star sora del più importante luogo de culto pagano!!!! vardè che no xe roba de poco...xe quasi un unicum...insoma...le robe xe tante....
Me iutè???
un baso


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41457
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Anche mi trovo che la storia religiosa , soprattutto come che te disi ti, nel Medioevo, xe molto utile per capir la storia de una città. E no go anche dubbi che qualchedun, che forsi la storia più vecia ghe interessa poco, inveze ne darà semplicemente de basabanchi..

per cominciar, in Architettura gavemo messo tante cese triestine, con tante foto e comenti. Soprattutto su san Giusto, come che xe doveroso!

Per i santi triestini, ghe stago fazendo un pensierin de inaugurar la serie.

Po me piaseria far qualcossa sule cese che no esisti più, far foto no sarà facile :-D :-D :-D ma esisti stampe, e po tochi che xe andai a finir in altre cese :-D .
Uno dei testi de riferimento al riguardo xe i libri de Cuscito sule cese trestine.

E oviamente dimenticavo, ben arivada! :-D :-D :-D

te sa darne el elenco dele 13 cese? in via dela Catedral ghe iera dei pici oratori, serai per le riforme de Giuseppe II, imagino, ma xe ancora qualche bassorilievo roviando sule case, qualcossa go fotografado.
Saria bel aver un elenco dele cese e soprattutto dei conventi serai cola riforma de Giuseppe II.

Po de anni stago sognando una serie de post sui vescovi triestini, de Frugifero in poi..

e el scisma dei Tre capitoli? riguarda soprattutto Grado e aquileia, ma ga coinvolto in via indiretta anche Trieste: solo che ogni volta che ghe penso, me se confondi tuto, iera un periodo assai intrigado!


emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

oh che bel, finalmente una discussion stimolante... me par che son capitada nel forum giusto!!! :-D
Quindi... cara babatriestina... e tuti i altri, naturalmente....
le tredici cese da cui parlo xe le seguenti:

Entro le mura: San Silvestro, San Giacomo, San Sebastiano in cavana, San Cristoforo, San Martino di Rena, sulle pendici del colle San Cipriano, Sant'Elena, il Santissimo Crocifisso, San Lorenzo, San Servolo, San Giusto, San Giovanni ev, San Michele arcangelo (carnale), e ghe iera poi la discussa cesa de San Pietro in piaza granda.
Fora dele mura:
Fuori porta riborgo San Nicolò dei marinai e un po' più a valle Sant'anastasio
Fuori porta cavana Madonna del mare
in Riva grumula Santo Stefano
San Bernardino
Santi Martiri (detta in tante fonti degli innocenti)
in Campo Marzio: Sant'Andrea e sull'altura detta Degli Armeni San Daniele
San Vito sul suo colle.... e se se alontanemo tante altre....
molto interesante xe per esempio el discorso sula cesa de Grignan e quella dela Rosandra perchè le iera meta de pelegrinagio adiritura inposto per statuto in alcune confraternite....


emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

spero de no gaver dimenticado per strada qualche cesa...
per quanto riguarda i vescovi... saria interessante el lavor che te proponi.... mentre el discorso sullo scisma dei tre capitoli xe complesso... ma se lo pol afrontar... perchè credo che gabi riguardà moltissimo la vita dela cità.

anche se studiando le fonti me ga parso de veder che el vescovo triestin se ga asogetado alle decisioni via via più comode pur de no gaver rogne....ma xe un discorso lungo e complicado... e no voria eser fraintesa...


emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

riguardo ale cese che no esisti più ghe xe dei bei studi sulla madona del mar e su santi martiri.... sopratuto per el discorso delle necropoli che ghe iera acanto ale cese... e dove i ultimi studi pensa de poder identificar el luogo dell'originaria sepoltura de san giusto....


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41457
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

emigrata ha scritto:riguardo ale cese che no esisti più ghe xe dei bei studi sulla madona del mar e su santi martiri.......
mi pensavo a roba più recente, la prima cesa de S Antonio "novo" e la Cesa de san Pietro, o meo le "due" cese de san Pietro, la Cappella Conti in rena...
i "santi martiri" , o meo le loro reliquie, xe passai per un periodo, se go ben capido, per la cesa de s Giovanni in Tuba a Duin e po i xe finidi in Veneto, no me ricordo ben dove.. a Verona?


emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

de questo che te me disi sulle reliquie sei santi portade a Verona non so niente....

a mi me risulta che ai santi martiri ( che per altro xe el nome medievale della cesa e chissa come la se ciamava all'epoca originaria) ghe iera un pozo de marmo rosso che secondo la legenda iera usà per le reliquie... e po' i le ga trovade davero... cioè i ga visto che in quel pozo ghe iera dei ossi.... purtroppo non ghe xe nissuna epigrafe scrita che ne parli dela sepoltura dei nostri santi principali... comunque xe possibile che San giusto sia stado sepolto nel cimitero che iera soto el palazzo dove che ghe iera el proveditorato agli studi....la xe sta trovada una necropoli che xe anomala in tutti i sensi per vari motivi:
1) non la iera vicin dele vie de comunicazion come che iera in uso...
2) la xe sorta dentro i muri de una villa romana
3) la xe su de un teren molto ripido e per niente comodo

in questa necropoli xe sta trovà dei sarcofagi che i xe al lapidario che saria compatibili come data al 303 in cui xe sta copà Giusto e tutte ste stranezze fa pensar che xe vero quel che disi el racconto dela Passio del santo in cui se disi che el xe sta sepolto vicin de dove che i lo ga trovà sula spiaggia....
però come che go dito... xe solo suposizioni...
Xe probabile poi che le reliquie del santo sia stade portade nela cesa de santa maria del mar dove, soto l'altar ghe xe un loculo per reliquie... e che iera senza dubio una cesa molto molto importante.
nei ani del'invasion longobarda del 568 alcune relique de santi xe stade portade da trieste ad Aquileia èper protegerle... e ghe xe un documento che lo disi...ma no xe ciaro de che reliquie se parla....
poi, a partir del 948 le reliquie del patrono dovessi esser in catedral perchè nel diploma de Lotario II al vescovo Giovanni vien dito: che San Giusto xe corporaliter quiescens in catedral... cioè che el suo corpo xe in catedral e adiritura nela donazione di Berengario I al vescovo Taurino del 911 vien nominada la cesa de San Giusto... quindi se la cesa sul cole la se ciamava za cussì vol dir che ghe iera già le reliquie....

Quanto alla Verona che ti te me nomini credo che te se confondi con el fato che tanti dei santi protetori de Trieste xe in realtà dele "adozioni" de santi de origine veronese o ravennate...


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41457
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

sta roba dovessimo meterla con un poco de ordine :-D .
te cominci ti per esempio o te speti che parto mi con un post, che mi pensavo de far col titolo "santi triestini fra storia e leggenda" o roba compagna? sezion medieval o ancora romana? perchè comincia in epoca romana e po va avanti: anche le varie "passio" tipo san Zenone, Eufemia e Tecla se no altro ga una sua storia letteraria. ( de qualche parte, sotto "Inno a san Giusto" gavevo messo i diferenti Inni a san Giusto, far cui el latin cola Passio del martire)
cioè prima i santi "tradizionai" e po quei che se ga riscontri e quei che inveze xe più probabilmente omonimi ( o derivai de reliquie) de santi più famosi?
per meterghe imaginette, podessimo meter quanto meno i torndi che xe a Montuzza; curiosamente, xe rarissimi i santini dei santi triestini.


emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

te ga ragion, l'argomento xe cussi vasto che se pol vederlo soto moltissimi aspeti e se pol verze molti topic novi....grazie del'aiuto.

interesante el post sui santi.... mi no go voludo farlo perchè me pareva al tempo stesso ristreto e 'sai ampio.
Ristreto perchè se se limita ai santi e no a tuti i aspeti che pol eser colegadi e che me interesa personalmente, e 'sai ampio perchè go paura che po diventa un misiot de informazioni senza un limite de tempo...a meno che no ghe lo demo noi....penso che se devi partir dal epoca apostolica e rivar al masimo alla fine del medioevo...se no xe casin!!!

PS se te me vol iutar a far una roba più funzionale e coerente...ben venga!!!!


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

Ottimo inizio, benvenuta Emigrante. :-D


Avatar utente
Lugara
ixolan
ixolan
Messaggi: 396
Iscritto il: sab 26 mag 2007, 10:01
Località: Trieste - San Giovanni

Messaggio da Lugara »

Benvenuda Emigrata!
Veramente interessante el tuo topic, lo go leto tuto in un fià: no go molte robe de dir perchè no son 'ssai ferada in materia, ma sarò felice de imparar da ti e da quei che se unirà ala discussion.
De mio posso agiunger ala lista la cieseta che xe a San Giovanni in via del Capofonte, adesso me sfugi el nome dei santi a cui la xe dedicada, e che la risali ai primi del XIV secolo.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41457
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Lugara ha scritto: De mio posso agiunger ala lista la cieseta che xe a San Giovanni in via del Capofonte, adesso me sfugi el nome dei santi a cui la xe dedicada, e che la risali ai primi del XIV secolo.
te trovi tuto qua


Avatar utente
Lugara
ixolan
ixolan
Messaggi: 396
Iscritto il: sab 26 mag 2007, 10:01
Località: Trieste - San Giovanni

Messaggio da Lugara »

Grazie Babats, no me iero acorta! :-D
Certo che sè proprio incredibili voi de sto forum :shock: rivè sempre a sorprenderme!


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10983
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Messaggio da Nona Picia »

Benvenuda emigrata!
Interessantissimi i tui argomenti, li legerò volentieri e no dirò mai a nissun che xe un basabanchi! :wink:


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

grazie a tuti dei complimenti.... se me iutè a trovar argomenti interesanti...anche con domande o dubi...se so ve rispondo volentieri e magari imparo qualcosa anche mi....


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

Posso domandar emigrata dove ? :-)


emigrata
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 49
Iscritto il: mar 4 dic 2007, 13:14

Messaggio da emigrata »

certo che te pol Adler, no xe un segreto.... vivo a firenze... dal 2000. go sposà un fiorentin,...ma ogni tanto torno a casa!!! :lol:


Torna a “De 'l medio evo a 'l porto franco”