I Vescovi triestini- parte prima

dela Tergeste medieval fin ala proclamazion del portofranco nel Settecento
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

I Vescovi triestini- parte prima

Messaggio da babatriestina »

I vescovi triestini:

I primi vescovi:
come elenco de base, comincio col prender quel allegado in fondo a Trieste nascosta, che presenta un elenco dei vescovi:

549 vescovo Frugifero
571 vescovo Severo
602 vescovo Firmino
680 vescovo Gaudenzio
731 vescovo Giovanni
804 vescovo Leone
911 vescovo Taurino
929 vescovo Radaldo
948 vescovo Giovanni
991 vescovo Pietro
1007 vescovo Ricolfo
1031 vescovo Adalgero
1080 vescovo Eriberto
1106 vescovo Artuico
1135 vescovo Detemaro
1149 vescovo Wernardo
1187 vescovo Enrico da Treviso
1187 vescovo Lintoldo da Duino
1190 vescovo Woscalco
1199 vescovo Enrico


e me fermo qua per ora. Semo più o meno al inizio del loro potere temporal su Trieste.


A legger questo elenco, vien de far alcune osservazioni:
1 - prima del 549 no xe nissun nome. Sarà stadi forsi vescovi, ma no tramandadi i nomi.
2 - soprattutto fra i primi vescovi passa troppi anni, probabilmente manca nomi
3 - dopo el 1000 , i nomi ga un son assai longobardo.


La fonte principal sula storia dei vescovi triestini xe Giuseppe Cuscito, prof de storia ecclesiastica al università de Trieste, autor del libro sulle chiese de Trieste e a cui se ga rivolto la diocesi per una storia dela diocesi stessa, insomma, el dovessi gaver le carte in regola..
El scrivi “è da supporre dunque anche il consolidamento di un’organizzazione episcopale, sebbene il primo vescovo noto sia Frugifero intorno alla metà del sec VI.—a questo proposito non mancano le riserve di studiosi come G C Menis e S Tavano inclini a posticipare nel corso del sec V l’istituzione dell’episcopato triestino.”
Le notizie che segui xe raccolte da Cuscito, alle storie de Trieste de Senizza , de Cavalli., al Codice diplomatico istrian de Kandler


Dei primi vescovi citai se ga notizie per el Scisma dei tre Capitoli:
Severo da Trieste partecipa al Concilio scismatico de Grado 579, organizzado dal patriarca Elia, ma nel 587 el se ga ritirado per forti pressioni del esarca bizantin ravennate Smaragdo. Po a Marano nel 590 i ga cambiado de novo posizion
Nel marzo 602 el vescovo Firmino de Trieste se riconciliava col papa e con Smaragdo.
Nel frattempo i patriarchi se gaveva diviso in due rami: quel de Aquileia, de terra e dipendente dei Longobardi, e quel de Grado, de mar, e colegado a Bisanzio e po a Venezia, tanto che alla fin el se trasferirà definitivamente a Venezia .

Nel 815 Ludovico il Pio imperator concedi ai Istriani ( e ai triestini anche?) el diritto de elegerse i vescovi. In periodo de scarsa sicurezza i vescovi garantissi l’ordine civil e se prepara al poter temporale.
Nel 859 la cattedra triestina dipendeva de Aquileia ( Ludovico) e nel 967 un concilio romano la attribuiva a Grado

Nel 911 Berengario re d’Italia concedi al vescovo de Trieste Taurino i castelli de Vermo in Istria
Nel 929 ( o 928) Ugo dà a Radaldo vescovo de Trieste l’isola de Panzano e privilegi alla chiesa triestina.
8 agosto 948 re Lotario II cedi al vescovo Giovanni i diritti del regno d’Italia su Trieste la città e tre miglia intorno : la città dipendi dal vescovo, ancora eletto dal clero e dal popolo. Solo alla fin del loro potere i vescovi triestini se farà ciamar conti.
Nel medesimo anno compari un documento de Lotario che concedi libertà e franchigie a Trieste, ma par che sia un falso del XIV secolo…

Nel 1082 Enrico IV – quel de Canossa e del dramma de Pirandello- attribuissi el vescovado de Trieste al patriarcato de Aquileia. Secondo Kandler invece la ga dipeso de Grado fin al 1180
Ultima modifica di babatriestina il mar 11 mar 2008, 17:45, modificato 1 volta in totale.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

come sempre, la solita wiki
http://it.wikipedia.org/wiki/Diocesi_di_Trieste
ga un elenco più completo:
# Frugifero † (c. 546)
# Germiniano † (c. 568 ?)
# Severo † (580 - 601)
# Firmino † (c. 602)
# Gaudenzio † (c. 680)
# Gregorio † (715)
# Giovanni † (c. 731)
# Giovanni degli Antinori † (c. 759)
# Maurizio † (c. 767)
# Fortunato † (790 ? – 802)
# Leone † (804)
# Hildeger † (802 – 814)
# Welderich † (814 – ?)
# Heimbert † (? – 827)
# Severo † (827 – ?)
# Taurino † (909 ? - 911)
# Radaldo † ( c. 929)
# Giovanni † (944 - 968) ricevette dal re Lotario II d'Italia l'indipendenza della diocesi dalla corona, per il territorio fino a tre miglia fuori dalle mura cittadine.
# Pietro † (991)
# Ricolfo † (1006 - 1017) con

* Giovanni † (1015 - 1017)

# Adalgero † (1031 - 1039)
# Eriberto † (1050 - 1082)
# Herenicius † (1106 – 1114)
# Artuico † (1115)
# Detemaro † (1134 - 1141)
# Bernardo † (1141 - 1152)
# Bernardo † (1152 - 1186)
# Enrico da Treviso † (1186 - 1188)
# Lintoldo da Duino † (1188 - 1190)
# Woscalco † (1190 - 1200)
# Enrico Rapizza † (1200 - 1203)

e me par ben fatta anche l'analisi sul periodo del poter temporal dei vescovi
http://it.wikipedia.org/wiki/Dominio_ve ... e_948-1295
che va un poco al de là de quel che gavevo cominciado.

Ve gavevo za messo in san Giusto el capitello col monogramma de Frugifero, ve lo ripresento
Allegati
IMG_9616rit.JPG


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

xe buffo che sul libro de Giuseppe Mainati che te disevo, la lista xe ancora diversa, per anni, nomi e grafia :-D

44 Giacinto
120 S. Primo
151 Martino
289 Sebastiano
546 Frugifero
569 Geminiano (aderente allo Scisma di Paolino di Aquileia)
580 Severo
595 Firmino
680 Gaudenzio (presente al congregato in Roma contro i Monoteliti)
759 Giovanni I.
766 Maurizio (martirizzado)
788 Fortunato (per el quale saria stado alzado l'Arco de Riccardo)
848 Giovanni II
989 Taurino
948 Giovanni III
1016 Giovanni Rodolfo
1031 Aldogero
1050 Ereberto
1106 Erinjcio
1115 Artuico
1134 Dietamaro
1141 Bernardo
1152 Wernardo (o Vascardo)
1187 Arrigo (o Enrico) I
1188 Luitoldo
1190 Volcango
1200 Arrigo II


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

per le date, soprattutto per i più antichi, xe spesso la data de un atto o una iscrizion che i xe nominadi, non necessariamente la nomina o la morte.
Curioso el Maurizio martirizzado nel 766. Martirizzado de chi? e per cossa? nel 766 xe ancora Longobardi in Friul, ma a Trieste doveva esser ancora i Bizantini.
Chi lo ga martitizzado, dove e per cossa? e perchè nol compari nei elenchi dei martiri triestini? o invece sì?
e no se lo trova gnanca nei elenchi de santi e beati come san Maurizio o Beato Maurizio... no me par molto attendibile...


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

anche me par molto fantasia el fatto che sior Mainati ghe attribuissi l'erezion del arco de Riccardo, che ormai no xe dubbi che sia roman, fin repubblica o primo periodo augusteo, al epoca de un vescovo Fortunato del 788!!! :shock:


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

Maurizio, saria diventado vescovo per la promozion de Giovanni al patriarcato de Grado. Testualmente i scrivi che “non el jera soggetto ai costumi dei Greci che abitava da queste parti” per cui ghe xe stadi cavadi i oci e po’ i lo ga copado.

Per l'Arco de Riccardo, (o prigione di Riccardo), go scritto mal: dovevo scriver "sotto el quale saria stado alzado l'Arco de Riccardo" nel senso che durante el suo vescovato, secondo l'autor, xe stado fato l'arco in onor de Carlo Magno.


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

AdlerTS ha scritto:Testualmente i scrivi che “non el jera soggetto ai costumi dei Greci che abitava da queste parti” per cui ghe xe stadi cavadi i oci e po’ i lo ga copado.
i Bizantini effettivamente cavava i oci ai nemici e anche ai concorrenti rivali, anche se un uso simile me par che xe stado fatto anche a qualche pretendente al sacro Romano impero, se i mii ricordi de scola xe esatti. Ma alora martirizzado no ga el senso de "santo martire, testimone per la fede" ma nel senso de "copado con brutte maniere". Chissà cossa che iera sti "costumi dei Greci"? che no ghe andava???
Chi che comandava quel anno 766 a Trieste no me xe ben ciaro, perchè i libri parla de Istria e Venezia. Venezia iera sempre bizantina, ma nel 751 Astolfo longobardo ga occupado l'Istria. anche Trieste? nel 768 però Desiderio riconquista l'Istria, se vedi che el la gaveva persa , i Bizantini la riprendi nel 774 e ala fin, probabilmente nel 788 la passa ai Franchi e semo za a Carlo Magno, non ancor a imperator ( fonti: Bisanzio e Venezia e i Bizantini in Italia entrambi de Giorgio Ravegnani) . Che el gavessi parteggiado per Astolfo ??
AdlerTS ha scritto:"sotto el quale saria stado alzado l'Arco de Riccardo" nel senso che durante el suo vescovato, secondo l'autor, xe stado fato l'arco in onor de Carlo Magno.
no dubitavo che no gavessi fatto lu, ma povero Mainati ciapa un'impirada grossa atribuindo l'arco de Riccardo al epoca de Carlo Magno! anche se una dele tante possibili origini del nome Riccardo sia Re Carlo
( per inciso: credo che Carlo Magno no sia mai passado dele nostre parti de persona... la sola roba carolingia che me vien in mente qua xe el Placito del Risano, e iera un Duca Giovanni)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
macondo
Distinto
Distinto
Messaggi: 2669
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 18:54
Località: London, UK

Messaggio da macondo »

babatriestina ha scritto:Chissà cossa che iera sti "costumi dei Greci" che no ghe andava???

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :wink:


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

macondo ha scritto:
babatriestina ha scritto:Chissà cossa che iera sti "costumi dei Greci" che no ghe andava???

:P :P :P :P :P :P :P :P :P :wink:
me spetavo che nel epoca attual qualchedun la butassi cussì... povero Mainati! :-D :-D :-D :-D
( no credo che fussi particolari usi bizantini quel che te insinui ti...)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

babatriestina ha scritto:Chi che comandava quel anno 766 a Trieste no me xe ben ciaro,
No xe proprio esplicito nel testo, ma diria Desiderio Re d'Italia.
babatriestina ha scritto: per inciso: credo che Carlo Magno no sia mai passado dele nostre parti de persona... la sola roba carolingia che me vien in mente qua xe el Placito del Risano, e iera un Duca Giovanni
Testualmente Mainati disi che Carlo Magno saria vignudo a Trieste lo stesso anno che el xe stado incoronado imperator a Roma (25.12.800) :roll:


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

AdlerTS ha scritto:
babatriestina ha scritto:Chi che comandava quel anno 766 a Trieste no me xe ben ciaro,
No xe proprio esplicito nel testo, ma diria Desiderio Re d'Italia.


Testualmente Mainati disi che Carlo Magno saria vignudo a Trieste lo stesso anno che el xe stado incoronado imperator a Roma (25.12.800) :roll:
per mi, Desiderio xe soprattutto el pare de Adelchi e Ermengarda, nela tragedia Adelchi de Manzoni :-D
curioso che nissuna altra storia de Trieste parli de Carlo Magno qua.. me gavessi colpido.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

babatriestina ha scritto:(per inciso: credo che Carlo Magno no sia mai passado dele nostre parti de persona... la sola roba carolingia che me vien in mente qua xe el Placito del Risano, e iera un Duca Giovanni)
Da

H I S T O R I A
Antica, e Moderna: Sacra, e Profana,
DELLA CITTA' DI TRIESTE.
Celebre Colonia de' Cittadini Romani .
Con la Notitia di molti Arcani d'Antichità, Prerogative di Nobiltà e Gesti d'Huomini Illustri, Privilegi della Città, e Famiglie
d'essa , Varietà d'Eruditioni, Inscrittioni, Sassi, Mausolei, M.S. Successi , Mutationi de Riti, e Dominj,
finirà ques'anno 1698,
O P E R A D E L R. P.
F IRENEO DELLA CROCE
Carmelitano Scalzo, di lei Cittadino.

Puniti i Ribelli , e vendicata la Morte del Duca Henrico , portossi il Rè Carlo à Trieste , ove da'suoi Cittadini ricevuto , e venerato con le maggior dimostrationi d'ossequio, gl'inalzarono in ostentatione della sua magnificenza, e valore un sontuoso Arco trionfale di pietra bianca , parte del quale à tempi nostri ancor si consèrva, come s'accennò nel cap. 1 1. del lib. 3. chiamato comunemente la Prigion di Riccardo. Le gratie, e privilegi concessi alla Nostra Città di Trieste, alla sua Chiesa, e Vescovato in tal occasione dall'invitissimo Rè Carlo, non sono da me riferiti, perché smarrite e perse le Copie cogl'originali de'Privilegi, ò dall'incuria, e poca custodia de'nostri Antecessori , overo per il trasporto seguito di tutte le Scritture autentiche della Nostra Città à quella di Venetia quando l'anno 1578. restò soggetta à quella Serenissima Republica, come s'accennò nel lib.2.,cap. 2.e più diffusamente si vedrà à suoi tempi.


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

AdlerTS ha scritto:
portossi il Rè Carlo à Trieste , ove da'suoi Cittadini ricevuto , e venerato con le maggior dimostrationi d'ossequio, gl'inalzarono in ostentatione della sua magnificenza, e valore un sontuoso Arco trionfale di pietra bianca , parte del quale à tempi nostri ancor si consèrva, come s'accennò nel cap. 1 1. del lib. 3. chiamato comunemente la Prigion di Riccardo. i.[/i]
appunto, un che conta che col xe vegnudo i ghe ga fatto el Arco de Riccardo ( che savemo che inveze xe roman) mi no lo ciapo molto sul serio gnanca per el resto..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41324
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Go trovado un sito sulla storia de Trieste, molto dettagliado, che riporta anche i Vescovi:
http://digilander.libero.it/Trieste.Sto ... index.html
La grafica per mi fa mal de oci, el elenco xe abastanza completo anche se dei singoli vescovi no conta gnente, e i se ferma a Karlin.. :-D anche perchè me par che i voli fermarse col 800 ( i nostri stessi motivi?)
ghe xe le pietre tombali, ma la più parte no xe foto, ma disegni presi dale pietre, immagino ciolti de qualche pubblicazion.
El sito nassi da un blog, ma adesso i lo ga spostado nel sito http://triestehistoria.blogspot.com/

Fra i blog, i ne ga linkado anche a noi... :-D :-D :-D :-D xe giusto che li citemo a lori.. ( o li gavevimo za linkai?)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

babatriestina ha scritto:Fra i blog, i ne ga linkado anche a noi... :-D :-D :-D :-D xe giusto che li citemo a lori.. ( o li gavevimo za linkai?)
El sito non lo gavevo mai visto: giusto ricambiar la cortesia :P


Mal no far, paura no gaver.

Torna a “De 'l medio evo a 'l porto franco”