De Finetti

Personaggi famosi, notabili ed importanti de Trieste
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

De Finetti

Messaggio da babatriestina »

Ghe volessi, una sezion dedicada ai triestini illustri, o alla scienza.. ma in questi giorni a Trieste i sta celebrando el centenario della nascita de De Finetti, illustre matematico applicado.
Nol iera triestin de nascita, el iera nato a Innsbruck, ma el ga vissudo anni a Trieste ( i ultimi anni credo a Roma), el ga lavorado qua, anche alle Generali, oltre che esser prof universitario. I sui legami con Trieste po iera anche che sua sorella Lora ( che credo sia ancora viva a Roma) iera la moglie del prof Marussi, altro matematico insigne, quel che iera detto K2 per gaver partecipado alla sezion scientifica della spedizion del 1954.

De Finetti xe famoso per la sua definizion de probabilità, che adesso vien insegnada abitualmente nei corsi universitari: savemo tuti che se tiremo una moneda ( non truccada) xe probabilità 50% de un lato e 50 % de l'altro ( scartando l'idea che la resti in equilibrio de taio :-D ). E cussì altri casi. ma se le proprietà no xe cussì simmetriche?
l'idea de De Finetti xe de partir dela sicurezza con cui se fa un'affermazion, come che mi posso dir "son sicuro al 100% che nasserà sta roba" o " son bastanza sicuro, ma te lo daria al 90%", o "no ghe scometessi gnanca un centesimo" e chi che conossi el mondo dele scomesse, per esempio dele corse dei cavai :wink: , sa come che va sta roba. Ben, lu ga dado sta definizon "sogetiva" de probabilità disendo che la probabilità de un fatto ( evento, termine tecnico, una roba che nassi/no nassi) xe i bori che un trova giusto pagar ( o incassar) per ricever ( o pagar) 1 lira ( 1 euro, ve va ben, adesso?) se succedi quel fatto. Oviamente se un xe sicuro, meti probabilità 1 perchè el xe certo che dopo el ciaperà 1, se nol ghe credi nol meti fora gnente ( prob 0) e in mezo xe le vie de mezzo.
Son arivada a farme capir o son stada un poco tropo noiosa? ma visto che sti giorni tuti parla de de Finetti ma no go trovado sui giornai la definizion, ve la go portada mi, che a suo tempo go studiado sui libri de probabilità de sto sior.


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: De Finetti

Messaggio da AdlerTS »

babatriestina ha scritto:De Finetti xe famoso per la sua definizion de probabilità: savemo tuti che se tiremo una moneda ( non truccada) xe probabilità 50% de un lato e 50 % de l'altro
Sto sior non conossi la legge de Murphy: se una fetta de pan con la nutella casca de man, la probabilità che caschi col lato de cioccolata verso el basso xe direttamente proporzionale al valor del tapedo che te ga sotto i piedi :lol: :lol: :lol: :lol:


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Adler mio, no xe question de tapedo de sotto, ma de Nutella! :-D

se te spalmi de nutella una fetta ( o anca una moneda, se te vol!), soprattutto se te ghe dà una spalmada generosa, xe ovio che el lato spalmado pesa de più, quindi modifica ( sbassando) el baricentro del sistema e la più parte dele volta quel lato finissi sul tapedo! :-D
seguindo De Finetti, no scometessi sai sula sopravvivenza dela Nutella!
che po, se soto no te ga un bel tapedo ma parchetti apena netai, xe la vera volta che i se impastrocia de Nutella!

Ma mi son de una generazion pre-Nutella, quindi per mi se ghe ne pol benissimo far a meno :-D


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Messaggio da Nona Picia »

Cara baba, no te se dimentichi mai de esser una prof de mat.! :cheezy_298: :cheezy_298: :cheezy_298:
ciao ciao


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Beh, De Finetti iera un matematico! per l'occasion go rispolverado le mie conoscenze professionali :-D


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

e me par che i matematici non capissi i witz :lol: :wink: :wink: :-D


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Messaggio da Nona Picia »

AdlerTS ha scritto:e me par che i matematici non capissi i witz :lol: :wink: :wink: :-D
"Birichino"! :angel33: :angel33: :wink:
ciao ciao


Avatar utente
Tirabaralla
citadin
citadin
Messaggi: 950
Iscritto il: lun 2 gen 2006, 16:49
Località: Firenze

Messaggio da Tirabaralla »

Decisamente tengo per Murphy, tutta la vita... ahah :D


[color=crimson][b][i]...it's not easy to be me...[/b][/i][/color]

[url]http://tirabaralla.splinder.com[/url]
[url]http://polaris7.splinder.com[/url]
[url]http://www.fotolog.com/tirabaralla_0/[/url]
Capuzi garbi

Messaggio da Capuzi garbi »

Tirabaralla ha scritto:Decisamente tengo per Murphy, tutta la vita... ahah :D
Logicamente come filo Irlandese...( che daltronde son anche mi)... :-D


Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Stemo atenti. La lege de Murphy xe profondamente vera, nela sua version original. La disi, infati "Se una roba ga una probabilità anche picolisima de verificarse, basta spetar bastanza e la se verifica". Un computer ga una probabilità bastanza picola de romperse, ma basta lasarlo impizà per tanto tempo e presto o tardi el se rompi; xe sicuro.

Se dopo volemo dir che el se romperà qiando che el farà el masimo dano, cosa so mi per esempio quando che babatriestina farà el decimilesimo post, alora ... :wink:

E alora, sicome per la fisica quantistica pol suceder, anche se la probabilità xe sai sai, ma sai picia, che tutintun me trovo sentà con tuta la sedia fora dela finestra serada e finiso in strada, basta che speto bastanza e ... orpo son rivà a ciaparme con la man sul stipite e a no finir zo. Adeso me toca spetar che mia moglie me vegni a verzer la finestra, ameso che la voi che torno dentro :-D Me dispiasi per la sedia, che invece la xe cascada e la se ga roto. :-D :-D


Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Ah s', al solito, per la lege di Murphy (anche nela version dela feta de pan) vedi Wikipedia.

Su wikipedia ghe xe anche De Finetti.


Avatar utente
macondo
Distinto
Distinto
Messaggi: 2669
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 18:54
Località: London, UK

Messaggio da macondo »

Mi gavevo menzionado in un altro thread le coincidenze acasuali e la teoria Junghiana dela Sincronicitá. Cussi che a mi sto argomento me apasiona e gavevo discutido pochi giorni fa con un conoscente che insegna matematica a Eaton.
El me stava disendo che in pratica le coincidenze xe bastanza comuni e uno se dovessi meravigliarse se no le sucedi piú spesso, e no viceversa :roll:

Che, per esempio, ghe xe una runion de 27 o piú persone, due sicuramente ga el stesso giorno de nascita...El me ga dito che con sto 'truco' el gaveva vinto un mucio de scomesse :-D :-D :-D


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

macondo ha scritto: le coincidenze acasuali e la teoria Junghiana dela Sincronicitá.
se le coincidenza acasuali xe un altro modo de parlar de correlazion, so qualcossa, se no per mi xe tabula rasa.
macondo ha scritto:Che, per esempio, ghe xe una riunion de 27 o piú persone, due sicuramente ga el stesso giorno de nascita..
i lo ciama el problema dei compleanni e me par che sia un semplice calcolo dela probabilità. Solo che no se ghe pensa..
el caso che te disi ti po xe ovvio :-D e gnanca più probabilistico :-D


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

sono piccolo ma crescero ha scritto: Su wikipedia ghe xe anche De Finetti.
dove che i riporta questa definizion:
La probabilità non è nient'altro che il grado di fiducia (speranza, timore, ..) nel fatto che qualcosa di atteso (temuto, o sperato, o indifferente) si verifichi e risulti vero".
che anche a noi i ne insegnava, ma a volte specificando che xe meo dir la misura del grado di fiducia per specificar ben che xe un numero e che el devi risponder ale condizioni dela teoria matematica della misura.
Tanto per farghe un fiadin i pulisi anche a Wiki.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Elisa
Eximio
Eximio
Messaggi: 3751
Iscritto il: dom 10 feb 2008, 17:27
Località: Argentina

Messaggio da Elisa »

macondo ha scritto:..... con un conoscente che insegna matematica a Eaton.
El me stava disendo che in pratica le coincidenze xe bastanza comuni e uno se dovessi meravigliarse se no le sucedi piú spesso, e no viceversa :roll:

......coincidenza 'non comune' di numeri susseguenti dall`uno allo zero dell`anno 1990 che non si ripeterà fino al medesimo giorno dell`anno brrrr! 2090:

ora 12.34'.56'' del giorno 7.8.90. :roll: :roll: :roll:


"Todo lo bueno me ha sido dado"
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

La probabilità si presta a pseudocoincidenze; per esempio sono fermo al semaforo e mi accorgo che la macchina davanti alla mia ha la parte numerica identica alla mia. Coincidenza! Certo, ma non si tiene conto di quante altre macchine con targhe diverse dalla mia ho incontrato senza tenerne conto.

Su queste pseudocoincidenze ci marciano sopra quelle trasmissioni che vanno alla ricerca del sensazionale, come Voyager ad esempio. A posteriori rilevano il verificarsi di un evento raro (una coincidenza) e questo fatto stupisce, rafforza ipotesi sensazionali di complotti, ma non indagano su quanti (moltissimi) siano i possibili eventi rari, per cui pescarne uno nel mucchio diventa abbastanza probabile. Io, ad esempio, sono stato professore di matematica per un solo motivo: la mia data di nascita si trova scritta nella sequenza di cifre di pigreco (ma le cifre di pigreco sono infinite, apparentemente casuali per cui prima o dopo trovo qualsiasi data di nascita).

Ecco un esempio sul quale costruire sensazionalismi sbagliati.
L'ultimo giorno dell'anno 2000 è stato un giorno assolutamente particolare dal punto di vista statistico. Il 31 dicembre 2000 era una domenica. Ultimo giorno della settimana. Ma è stato anche l'ultimo giorno del mese, l'ultimo dell'anno, del secolo e del millennio. Una probabilità su sette per l'ultimo della settimana, una su trenta per l'ultimo del mese, una su 365,25 per l'ultimo dell'anno, una su 36525 per cento anni, il secolo, ed una su 365250 per il millennio. Moltiplicando tra loro queste probabilità giungiamo alla conclusione per l'avvenimento di una probabilità di uno su un milione di miliardi. Come è possibile che si sia verificato un evento così raro, che dovrebbe verificarsi una volta ogni 2800 miliardi di anni, se si pensa che l'universo ha solo 14 miliardi di anni?


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

sono piccolo ma crescero ha scritto:Ecco un esempio sul quale costruire sensazionalismi sbagliati.
Spero che no sia stado la base per un servizio de Voyager (ma no me meraviglieria :wink: )


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: De Finetti

Messaggio da babatriestina »

Ho trovato su una rivista delle Generali alcuni ritratti di De Finetti. la cui sorella Dolores ( il nome è voluto, nata postuma dopo la morte del padre) era la moglie de prof Marussi

Prima fila, secondo da sinistra
Immagine

Sempre secondo da sinistra. Altri tempi, altri abiti!
Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: De Finetti

Messaggio da babatriestina »

Ho fatto una veloce visita al Museo dell'Immaginario scientifico, museo di divulgazione scientifica e c'è un pannello dedicato agli scienziati nati o vissuti a Trieste. Si scelgono due cubi da inserire per la ricerca, uno per il ramo scientifico ed uno per il sesso ( qua non ci sono ambiguità, maschio o femmina) Nb di femmine oltre alla Hack e alla Levi Montalcini non mi sembra di averne trovate, la coppia Matematica/Femmina non dà risultati
Però ci ho trovato de Finetti
Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “Chi jera quel che .... ?”