Heinrich Karl Noë

Personaggi famosi, notabili ed importanti de Trieste
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Heinrich Karl Noë

Messaggio da AdlerTS »

A Trieste resta traccie de Heinrich Karl Noë, o Enrico Carlo Noë, co-papà della stenografia con Gabelsberger, vissudo e morto nella nostra città ?
Allegati
steno.jpg
steno.jpg (46.33 KiB) Visto 4266 volte


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da babatriestina »

Giusto da tempo desideravo parlare di Enrico Noë
http://it.wikipedia.org/wiki/Enrico_Carlo_No%C3%AB
autore del sistema di stenografia che adattava nel 1865 il metodo Gabelsberger all'italiano, divenuto perciò metodo Galbelsberger Noe.
Fino a che la stenografia rimarrà in uso (??) a Trieste si è sempre usato il suo metodo, al Carli vi sono tantissimi manuali di stenografia secondo il suo metodo. Ma già mi sembra che la stenografia stia sparendo dai programmi scolastici...
naturalmente il nome Heinrich Karl è una traduzione in tedesco, visto che l'autore era di origine morava e che il suo sistema si applicava alla stenografia italiana. Trieste può esser fiera di aver visto la nascita di questo sistema stenografico, che veniva applicato qua dai suoi esordi.
Al Carli in biblioteca si trovano tantissimi manuali di Noe a cura dell'Unione Stenografica italiana, alcuni suoi libri di storia della stenografia (Unione stenografica triestina, Trieste 1912..).. tutta roba, spesso degli inizi del secolo scorso, che ormai non interessa purtroppo ormai nessuno :( :( :(
( ps adesso un Enrico Noé è sovrintendente alla Belle Arti a Venezia)
consiglio anche
da cui copio l'immagine del prof Noe
noe.jpg
noe.jpg (7.63 KiB) Visto 4264 volte
da cui si vede che si firmava Enrico e non Heinrich
penso che gli interessati possano trovare a Trieste copie dei suoi manuali nei negozi di libri usati.
Ps sembra che sia morto non a Trieste, ma a Vienna. E insegnò a Venezia e a Spalato.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

babatriestina ha scritto:Fino a che la stenografia rimarrà in uso (??) a Trieste si è sempre usato il suo metodo, al Carli vi sono tantissimi manuali di stenografia secondo il suo metodo. Ma già mi sembra che la stenografia stia sparendo dai programmi scolastici...
[Parzialmente fuori tema]La stenografia, assieme alla dattilografia è scomparsa dai programmi scolastici sostituita dal "Trattamento testi" che prevede l'addestramente alla dattiloscrittura mediante word processor e, talvolta, alla stenotipia col metodo Michela. A parte Trieste, dove si era rimasti al metodo Gabelsberger Noè, nel resto delle scuole dìItalia si insegnavano alcuni metodi più moderni, forse meno efficienti come velocità, ma di più facile apprendimento.

Comunque la registrazione su nastro e video ha fatto sparire credo anche la stenotipia (stenografia fatta a macchina con una specie di tastiera di pianoforte) dalle aule dei tribunali. Forse è rimasta solo in parlamento.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da babatriestina »

sono piccolo ma crescero ha scritto: alla stenotipia col metodo Michela. Forse è rimasta solo in parlamento.
in effetti, il metodo Michela non è una novità:
http://it.wikipedia.org/wiki/Macchina_Michela
La Macchina Michela è una tastiera per stenotipia (o stenografia meccanica) brevettata da Antonio Michela Zucco nel 1878. Fin dal 1880 è usata nel Senato italiano (comprese le varie Commissioni) per redigere il resoconto stenografico, ossia il verbale «parola per parola».
ovviamente ora è usato in una versione contemporanea.
La Michela è ora del tutto computerizzata: il software decodifica le abbreviazioni e i discorsi stenografati compaiono súbito «in chiaro» sullo schermo di un PC.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da AdlerTS »

babatriestina ha scritto:nome Heinrich Karl è una traduzione in tedesco.
I libri del Carli riporta mai el nome de battesimo originale ?


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da babatriestina »

AdlerTS ha scritto:
babatriestina ha scritto:nome Heinrich Karl è una traduzione in tedesco.
I libri del Carli riporta mai el nome de battesimo originale ?
dovrei cercarli per fotocopiarti il frontespizio e la copertina, il che non sarà facile perchè è probabile che si trovino in armadi chiusi a chiave e bisogna richiedere le chiavi al bibliotecario, ma nella copia che ho dell'inventario sono indicati come Noè E. In effetti, mi aveva sorpreso perchè, pur avendolo sentito nominare tante volte, ed avendone sfogliato qualche libro , non ricordavo di aver mai letto Heinrich Karl ( e non sono nemmeno nomi moravi, che io sappia). Per me, era sempre Enrico Noe (anche senza il Karl o Carlo).
la ricerca sul catalogo elettronico del Carli:
http://www.itccarli.it/Biblioteca/index ... 25&stampa=


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da AdlerTS »

Un nome Ceco dovessi sinar più o meno come un nome Croato ... a parte i libri al Carli, te ga mai sentido parlar de targhe o robe simili ?


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da babatriestina »

AdlerTS ha scritto:Un nome Ceco dovessi sonar più o meno come un nome Croato ...
appunto, e quindi no tedesco
AdlerTS ha scritto:a parte i libri al Carli, te ga mai sentido parlar de targhe o robe simili ?
vedevo googlando che in Italia xe strade dedicade a Enrico Noé (legio spesso col accento e no la dieresi che xe filologicamente esatto)

a Milan per esempio

Via Enrico Nöe, 20133 Milano, Lombardia
http://maps.google.it/maps?f=q&source=s ... a&t=h&z=16
notar che la dieresi xe sula o e no sula e e forsi xe anche giusto..

e inveze me par che a Trieste gnente :( .
Saria de veder anche se i ghe ga dedicado strade fora del Italia, tanto per dir in Repubblica Ceca o in Slovacchia: ma forsi che un che se ga occupado de stenografia italiana poco ghe interessa
in effetti inveze vedo sempre con googlemaps alcune
Heinrich Noe Weg , un per in Austria e una in Germania Prussia: ma sarà el stesso nostro?


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
McFriend
ixolan
ixolan
Messaggi: 407
Iscritto il: sab 29 dic 2007, 15:15

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da McFriend »

Credo che non sia la stessa persona. A Bolzano esiste un busto dell'altro Noe. Credo che si trattasse di un scrittore specializzato in guide turistiche.


My heart's in the Highlands
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da babatriestina »

Cercando altro, su annuari scolastici de una volta, go trovado sul Annuario del Ginnasio Comunal del 1914-15 una commemorazion de Enrico Noe

Per farla curta go fotografado le pagine e le posto spero che lo troverè leggibile: se gavè dubbi, ve mando le pagine in dimension più grande

Immagine

Immagine

Immagine

Immagine

Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da AdlerTS »

Se leggi benissimo, grazie :-)


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
1382-1918
citadin
citadin
Messaggi: 829
Iscritto il: ven 18 apr 2008, 6:24
Località: Trieste

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da 1382-1918 »

Sì, confermo, se leggi ben, e grazie anche da parte mia, interessante.


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da Ciancele »

McFriend ga ragion: Heinrich Noe iera un scritor tedesco, nato a Monaco nel 1836 e morto a Bolzano nel 1896.
La stenografia Gabelsberger/Noe la go 'vuda mi a scola. Un mio amico che iera a l'Oberdan gaveva un sistema tuto talian. Lu no podeva leger la mia e mi no la sua. Dopo la guera i me ga dà un vecio manuale de Gabelsberger in tedesco (in austriaco) col qual me go imparà stenografar anca in tedesco. In Germania però i gaveva za una version Gabelsberger ancora più rapida.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da babatriestina »

Ciancele ha scritto: Un mio amico che iera a l'Oberdan gaveva un sistema tuto talian. Lu no podeva leger la mia e mi no la sua..
Ma a l'Oberdan (liceo scientifico) quando i insegnava stenografia?? :shock: :shock: :shock:

PS ala biblioteca del Carli ghe iera un sacco de roba anche sula stenografia, e credo opuscoletti in Sucursal.. manuali de Stenografia de Noe del 1974- in uso- e un per de manuali del medesimo del 1912 e del 1924. saria interessante veder se xe differenza fra le due edizioni. Anche una sua Storia della stenografia. Ma adesso in agosto po xe ancora più serado.. Tuta roba che a suo tempo go controlado e segnado dove che se trova..


tremo che no i butti via cola scusa del trasloco. Za i ga butado in scovazzon anni e anni de riviste didattiche rilegade che una volta iera in presidenza.. o i salva soto ciave o i buta via a seconda de come che ghe gira.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da Ciancele »

Babatriestina ga scrito:

Ma a l'Oberdan quando i insegnava stenografia?

Rispondo:

No so. Mi go fato el corso biennale al Carli nel 1942-43-44. El mio amico (classe 1926) iera in questi do ani ale superiori e el me mostrava el quaderno de stenografia, pien de tondi, sistema talian. Nel 1944 go fato l'esame de amision ala II superiore, ma come esterno. No go mai frequentà una lezion a l'Oberdan. Me dispiaxi. Forsi rivo a saver che sistema iera. El nio amico xe purtropo morto. Ma andarò in internet. Cari saluti.


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da Ciancele »

Per babatriestina:

Me par che iera el Meschini, ma no giuro. Xe passà tropo tempo. Saluti.


Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Tacà de l'Oberdan ghe iera el DaVinci, dove che i studiava ragioneria. Quindi forsi Ciancele parla del DaVinci.

In Italia iera riconosudi 4 sistemi: Gabelsberger-Noe, Cima, Meschini e Mosciaro. El più dificile, ma anche el più veloce, iera el Gabelsberger-Noè.

Nei anni 90 i xe stadi tutti messi da parte dalla stenotipia (xe un pochi de tasti de pianoforte che se bati con tutti i 10 diti. La stenotipia ga podù eser tacada al computer che traduseva al volo per cui chi detava o parlava podeva subito andar a leger quel che iera stado scritto senza bisogno che el stenotipista lo interpretassi o lo riscrivessi.

A quel che ne so, ormai, xe sta tuto piantà dal registrator e me par, ma no son sicuro, che anche nei tribunai i registra e dopo i sbobina e ricopia.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da Ciancele »

SPMC ga scrito:

Quindi forsi Ciancele parla del Da Vinci.

Rispondo:

No, Oberdan. No so se al Da Vinci i fa latin, ma el mio amico gaveva fato latin e la matura a l'Oberdan, che anche altri amici de mio fradel frequentava. Per mi mi go le carte de l'Oberdan. Ma noi parlemo de l'ano 1943-1944. E sicome che mi no go frequentà l'Oberdan, go fato solo l'esame in tute le materie, come esterno, no posso dir gnente. Xe vero che mi no go fato l'esame de stenografia.


Avatar utente
sum culex
no montar in scagno
no montar in scagno
Messaggi: 5945
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:45
Località: Trieste - Rozzol

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da sum culex »

Mi go frequentà l'Oberdan dala prima ala matura nei ani 50, ma no go mai inteso parlar de stenografia.
ciao
sum culex


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Heinrich Karl Noë

Messaggio da Nona Picia »

Mia sorela ga frequentà l'Oberdan ancora prima, ma niente Stenografia, la gaveva latin e disegno. La go fata mi al Da Vinci col sistema Gabelsberger-Noe e go anche seguì dei corsi che i fazeva ala scola de via Media.


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....

Torna a “Chi jera quel che .... ?”