Piazza Grande, l'altroieri

De 'l porto franco a la prima guera mondial
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da babatriestina »

Uso un titolo scherzoso, per parlar de Piazza Grande come che la iera prima che le cartoline de fin ottocento e primi del novecento nela mostri "quasi" come che la xe adesso, per dir che la ga cambiado moltissimo fra el Sette e el Ottocento. Comincerò con cenni anche de come che la iera prima, per dar un'idea dei enormi rivolgimenti.
Nel Trecento la piazza iera serada dal lato del mar delle mura, fora iera el Porto Vecchio ( de quela volta) e la iera serada de tre torri, in mezzo la Torre del Porto o del Mandracchio, le vicine Fradella e della Beccheria
Drio, el Palazzo Comunal
Lo vedemo se disegno che De Franceschi ga fatto del affresco de san Giusto:

Immagine
notar una roba: cattedral de una parte e palazzo comunal de l'altra: vol dir de solito che el Comun no andava ssai d'accordo col vescovo. In certe città le due xe separade, in altre le prospetta sula medesima piazza. storie differenti..
Za nel 1368 vien costruida, dove che adesso xe Palazzo Modello, al acnton della piazza, una cesa gotica dedicada a san Pietro ( el cui roson finirà a Barcola dopo diverse vicende..)
Nel 1370 e fin al 1380 xe stado costruido e distrutto el castel Amarina, che se parlava.
La piazza gaveva più o meno un aspetto cussì, xe una piantina che se trascina de un libro al altro, ormai la cita tutti..la prima version xe de Kandler 1858 e xe un'ipotesi de ricostruzion.


Immagine
come vedè, questa xe una cartina che descrivi el stato della piazza alla fin del Seicento, gavemo ( dall'alto in basso)al esterno el porto col Mandracchio che xe del 1620, po gavemo le mura con le tre torri, una piazza piccola fra le mura e el palazzo, po la piazza grande con due colonne e collegada con piazza pozzo del mare, e drio de l'edificio che iera dove che adesso xe el Municipio un "foro" che corispondi a quella che vien ciamada adesso Piazza piccola e che adesso xe fra el Comun e i anagrafi.
Nel 1426 i ga costruido una prima loggia in legno per un palazzo pubblico e nel 1550 i ghe ga dedicado una colonna al imperator Ferdinando I che gaveva visitado la città e confermado i Statuti, la gaveva un'aquila inc ima e la xe restada in Piazza fin al 1783: nel 1783 i la ga messa via e 60 anni dopo i la ga ripristinada a san Giusto, ma l'aquila iera nel fratempo andada persa, i ga messo la bala impropriamente detta melon, e a san Giusto el xe ancora.
Nel 1602 i ga costruido una seconda cesa, dedicada a san Rocco ( bon contro le pestilenze..) a fianco de san Pietro, per quel se vedi spesso due rosoni nele vece stampe.. e nel 1620 i ga cominciado a costruir el Mandracchio, cioè serando el porto con un molo: el molo gaveva una punta che se vedi nella stampa e che xe restado fin nele vece cartoline, prima che i interri le Rive.
Nel 1690 ga ciapado fogo el Palazzo comunal e el xe andado completamente distrutto. La piazza ga cominciado a prender un altro aspetto..
finora, de quel che iera in Piazza allora adesso no xe più gnente...e quel che xe adesso in Piazza ga ancora de esser fatto, solo el nome, de Piazza grande ,a un apiazza col lato longo parallelo al mar e separada del mar de un palazo e de una cortina de muri e torri.
però, molta de sta roba ga durado fin al Ottocento, e xe stada distrutta a metà del Ottocento, quando che la piazza ga cambiado aspetto un poco alla volta.
Ultima modifica di babatriestina il mar 5 ago 2008, 7:13, modificato 1 volta in totale.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Nel 1690 i ga subito cominciado a ricostruir el Palazzo comunal con un palazzo finido nel 1704
Immagine
e che saria el palazzo con le arcate che se vedi in fondo a sinistra: questa xe una cartolina che riprendi la stampa de Nobile del 1790. el iera più o meno dove che adesso xe palazzo Stratti cioè i Speci.
Nel posto dove che iera el vecio palazzo comunal, cioè trasversalmente al attual piazza, nel 1691 i ga costruido la Locanda Grande, che saria el edificio che se vedi a sinistra nella stampa.
Nel 1750 el Palazo comunal xe stado trasformado in teatro e per la vicinanza cola cesa de san Pietro el ga ciolto el nome de Teatro san Pietro.
Nel 1751 vien messa la Fontana dei Continenti, che paressi quindi el primo toco che sia ancora adesso in piazza. Ovviamente, vista la forma della piazza, la Fama iera rivolta parallelamente al lato più longo della piazza.
la colonna de Carlo VI xe stada messa nel 1754, anche se la visita iera del 1728, ma la prima statua iera de legno e questa xe stada rifattain piera del venezian L Fanoli, in prevision de una visita mai fatta de Maria Teresa 8 no che la la gavessi con Trieste: Maria Teresa a differenza de altri imperatori se spostava pochissmo)
semo al secondo toco che ghe xe adesso.
Nel 1765 xe stade costruide le carceri drio della Locanda grande, verso el porto, demolide nel 1837
Nel 1764 xe stado costruido un palazzo del governo, dove che vegnerà la Luogotenenza
Nel 1765 i ga sopraelevado la Locanda Grande , al pianoterra iera un caffè, el caffè carrare e el corpo de guardia, se vedi nella stampa, e nel 1768 xe stado el fattaccio della morte de WEinkelmann propio alla Locanda Grande.
Nel 1780 i ga costruido palazzo Pitteri ( nato come casa Plenario, po Iovovich), el rpimo palazzo de quei che xe adesso e el solo della piazza setetcentesca che sia restado.
nel medesimo anno i ga butado zo una Porta de Vienna che iera più o meno dove che xe Capo di Piazza.
Alla fin del settecento, primi del Ottocento, la piazza iera più o meno questa:
Immagine
questa xe vesro palazzo Pitteri, c me che se la vedi adesso entrando de capo di Piazza:
a sinistar i edifici cola Loggia, el arco, che diventerà el palazzo del Municipio, in mezzo Palazzo pitteri con davanti la colonna de Carlo VI e la fontana, a destra la piazza xe separada del mar prima dela Locanda Grande e del teatro san Pietro, che se vedi in stampa, e po ancora della Torre del Porto.
Immagine
ecco la Torre del Porto, con a sinistra la locanda grande e a destra el tetro san Pietro e le carceri, sora la torre del porto i due automi del orologio che ispirerà i nostri Mikeze e Jakeze. Soto el volto, una Madonna del Porto che no se pol veder e che xe molto rovinada.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Arrivemo al Ottocento, e ricordando che nel 1801 i ga costruido el teatro Comunale ( po deventado el Verdi) no xe de maravigliarse che nel 1822 i gabi butado zo el teatro san Pietro. Pecà, perchè doveva esser un bel esempio de architettura classica andada distrutta, ma quella volta a ste robe no i ghe badava assai...
un'ultima immagine, già ottocentesca, a dir dei costumi, col teatro..
Immagine
quest xe de novo guardando verso Piazza della Borsa:
nel medesimo 1822 i butta zo la cesetta de san Pietro e la rimanente san rocco prendi el suo nome de san Pietro: la resisterò fin al 1870. per questo la ga un solo roson, mentre nelle stampe settecentesche se vedeva due rosoni.
nel 1837 i butta zo le carceri, nel 1838 i butta zo la torre del Porto....
la piazza a metà ottocento incomincia a verzerse un poco verso el mar... ma xe ancora la Locanda Grande in mezzo..
nel 1837 vien costruido el primo dei palazzi neoclassici, palazzo Stratti, architetto Buttazzoni, in una prima variante neoclassica che po vegnerà modificada: per un certo tempo, el ospiterà le Generali

una veduta verso palazzo Pitteri, con ancora la Locanda Grande


Immagine
la piazza ga sempre el lato lungo parallelo al mar...
fra el 1858 e el 1863 i interra el mandracchio , corrispondi a dove adesso xe le lucette blu in piazza Grande, in memoria de dove che iera el mar fin a metà ottocento e i incomincia a far el giardin, anche se de modelli de giardin e de progetti se ghe ne vedi fin ai primi del Novecento: in effetti delle immagini i alberi del giardin no par molto cressui, el che vol dir che el iera abbastanza recente.
Nel 1869 o 70 i ga demolido la cesa de san Pietro, cesa comunal che passerà arredi e funzion ala cesetta del Rosario
e al suo posto i ga costruido Palazzo Modello, quel che adesso ga ciolto l'Acega
una foto ancora dela cesa


Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Nel 1871 i ga modificado una prima volta el palazzo comunal, imagino sia a questo che se riferissi questa immagine

Immagine

e appena nel 1872 i ga demolido la Locanda Grande e nel 1873 i ga costruido un Hotel Garni, po Hotel Vanoli che saria i attuali Duchi d'Aosta
La parte più lontana del mar dela piazza comincia a somigliarghe a come che la xe adesso..
sempre nel 1873 xe el concorso per el Municipio e nel 1875 finalmente xe costruido el Municipio, inglobando le case vicine, conservando el volto, coi primi Mikeze e Jakeze, soprannominado palazzo Cheba per le tante finestre.
nel 1880 vien costruido el Palazzo del Lloyd ( att regione) che prevedeva in origine una guglia del lato verso el mar
Ultimo ( last but not least) vien costruido el novo palazzo della Luogotenenza fra el 1901 e el 1905, al posto de un anonimo precedente
nel 1909 vien ampliade le Rive
e nal 1920 vien cavado el giardinetto, ampliando al vista sul mar e a questo punto semo colegai al post Piazza Grande, ieri.
Se trovè imprecisioni, pol ben esser perchè le fonti no xe sempre d'accordo, se trova tante stampe ma no iero sicura del copyright, mentre me son riferida a cartoline e qualche immagine del Tamaro.
concludo con una cartolina della piazza dal mare
xe za i palazzi ma se vedi ancora la punta del Mandracchio
Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
1382-1918
citadin
citadin
Messaggi: 829
Iscritto il: ven 18 apr 2008, 6:24
Località: Trieste

Messaggio da 1382-1918 »

La tua descrizion me par sai detagliada e utile, per come che la segui con le imagini tute le fasi in cui la piazza xe cambiada.

Solo due robete:
- quei che vien ciamadi comunemente, ed erroneamente, Mikeze e Jakeze, in realtà se ciama Mihec e Jakec, senza la "e" in fondo! :wink:
- mi gavevo senti dir che el palazo comunale venica ciamado palazo cheba perchè per lungo tempo la torretta del'orologio la iera chiusa in una specie de cheba prima de esser finida. Te ga mai sentì sta version o qualcosa de simile?


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

1382-1918 ha scritto: Solo due robete:
- quei che vien ciamadi comunemente, ed erroneamente, Mikeze e Jakeze, in realtà se ciama Mihec e Jakec, senza la "e" in fondo! :wink:
La grafia che go usado mi xe simile a quela de Carpinteri e Faraguna, in C'era una volta il campanon, anche se la tua xe filologicamente più corretta, tanto xe vero che la xe usada nei pannei esplicativi dei musei civici.
Anzi, se dovessi seguir alla lettera Carpinteri e Faraguna dovessi scriver Micheze e Jacheze con la ch. E mi son vegnuda suso col campanon...e aggiungo che mi nel pronunciar fazzo propio sentir la e finale, come che i fazeva nel Campanon

-
1382-1918 ha scritto: mi gavevo senti dir che el palazo comunale venica ciamado palazo cheba perchè per lungo tempo la torretta del'orologio la iera chiusa in una specie de cheba prima de esser finida. Te ga mai sentì sta version o qualcosa de simile?
no go alba.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

babatriestina ha scritto:
1382-1918 ha scritto: mi gavevo senti dir che el palazo comunale venica ciamado palazo cheba perchè per lungo tempo la torretta del'orologio la iera chiusa in una specie de cheba prima de esser finida. Te ga mai sentì sta version o qualcosa de simile?
no go alba.
Scrivi Mario, sempre attento :-)

l'architetto Bruni nel progetto della ristrutturazione del nuovo palazzo del Municipio nel 1875, cercò di conservare le caratteristiche del vecchio edificio (al quale i triestini erano decisamente affezionati, con qualche aggiunta, avveniristica per l'epoca, per le quali venne battezzato dai cittadini con diversi nomi:

palazzo Cheba perchè ricordava una gigantesca gabbia per uccelli
palazzo Sipario perchè nascondeva le brutture della Cittavecchia
palazzo Budel de Lionfante e anche Castel de Mandolato.


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

zonto un per de immagini:
una xe el Palazzo Comunal del Settecento, che xe deventado teatro san Pietro, butado zo a metà Ottocento e che me par un bell'edificio, quasi palladian: dai Patrizi triestini de Kandler, ed original ottocentesca
Immagine
e una de una veduta della piazza , anche più o meno ottocentesca, del libro de i nostri nonni de Caprin
Immagine
questa veduta xe come se se guardassi del Municipio verso el mar, la vista del mar xe serada a sinistra dela Locanda Grande, in mezzo della Torre del Porto- che xe legermente diferente de come che la iera nel altra stampa- e le carceri, in primo pian a destra el teatro san Pietro messo sora. Solo la fontana xe al suo posto, anche se girada ( volutamente) de 90°


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

Una prospettiva insolita.
Allegati
piazzagrande.jpg


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da babatriestina »

Go trovado su qualche vecio libro questa vecia stampa, alquanto sintetica, che però ga el merito de mostrar ancora la colonna col aquila, quela che perderà l'aquila e finir a san Giusto:
Immagine
la prospettiva xe andando de Capo di Piazza, a destra el Palazzo del Consiglio Comunal, po teatro san Pietro ( butado zo nel ottocento), a sinistra dove che sorgerà el Municipio. Picia e abbozzada, za la Fontana dei Continenti e più indrio le colonne del Carlo Vi e Leopoldo, allora in piazza.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da AdlerTS »

Go visto alla Svevo un bel libretto de Franco Meriggi sulla storia della piazza ... in più tascabile ed economico ;-)


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da babatriestina »

Altre due immagini, più nitide, delle stampe della vecchia Piazza Grande, passate pe ril mercato antiquario, con qualche ulteriore osservazione:
Immagine
questa è un a versione un po' più nitida della stampa settecentesca o dei primi dell'Ottocento, interessante osservare le pietre alla base della statua, sono la raccolta che poi verrà portata a l Museo e darà inizio alle collezioni dei Musei Civici.
La prospettiva è avendo alle spalle palazzo Pitteri e guardando verso piazza della Borsa, i soli leementi rimasti sono la colonna e la fontana:
da sinistra: la locanda grande distrutta, le carceri distrutte,il teatro san Pietro ex palazzo comunale distrutto ( al suo posto palazzo Stratti), la chiesa di san Pietro distrutta ( là c'è Palazzo Modello) a destra le serie di edifici che verranno sostituiti dla Municipio. L'arco, che è stato replicato negli archi sotto l'attuale palazzo,

questa sembra lo stesso:
Immagine
ma gli abiti son più tardi: in effetti ai tempi di quegli abiti molti degli edifici non esistevano più.. si tratta di una delle tante elaborazioni di Alberto Rieger, pittore romantico di famiglia austriaca vissuto a Trieste e autore di tante stampe ed acquerelli, fra cui le tante Trieste in varie epoche.. anche la torre di Moccò, romanticamente incombente su val Rosandra. è una sua fantasia

Lo stesso Rieger ne fece una a colori che rappresenta la piazza un po' più tardi:
Immagine

questa descrive la piazza nell'Ottocento, c'è già palazzo Stratti ma non palazzo Modello, in piazza ci sono bancarelle apparentemente di fruttivendoli, a destra l'edificio con l'arcata sembra sopraelevato con l'aggiunta di un orologio e merlatura similveneziana e due busti ( i famosi imperatori? magari uno è quello c he è a Miramare in boschetto?)

( battutina: non c'erano ancora nè Micheze e Jacheze nè Tinza e Marianza.. ;--D )


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re:

Messaggio da babatriestina »

babatriestina ha scritto:Nel 1690 i ga subito cominciado a ricostruir el Palazzo comunal con un palazzo finido nel 1704
Immagine
.
in questi giorni xe esposto ala Stadion per la prossima asta una quadro de Rosè, pittor triestin del Ottocento, che probabilmente a partir de questa stampa o una simile, ricostruissi la piazza come che la iera ala fin del Settecento: el link
Immagine
( magari chi che ghe interessa se scariga la foto, no se sa mai..)
e per chi che vol el prezzo probabile xe 4000-6000 euro, per chi che ghe interessa :lol:
de tuto quel che se vedi in foto, xe solo la fontana e la colonna: el resto tuto butado zo!


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da AdlerTS »

Te ga notado la scritta sotto ? "Piazza di Trieste".


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da babatriestina »

AdlerTS ha scritto:Te ga notado la scritta sotto ? "Piazza di Trieste".
sì curiosamente non Piazza grande


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
mula del Küstenland
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 78
Iscritto il: mar 1 gen 2013, 16:22

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da mula del Küstenland »

Xè una roba che me stroliga parecchio. Gò comprà el "Borgo Teresiano" de Fabio Zubini. E me ga fato ssai curiosità una roba: quà el disi che la vecia luogotenenza xè stada demolida nel 1899 :shock: - salvo dopo far intender diversamente qua e là quando el riferissi alcuni episodi dei ani successivi. Ma bon, fazemo finta che el gà ragion, anche perché la prima pietra della nuova luogotenenza comunque i la gà posada nel 1901.
Ma se in effetti iera cussì, me disè dove cavolo stava el luogotente per ben 5 ani???? :?: in cui, tanto per dir, gà dovù frontegiar anche el sciopero dei fuochisti del 1902, che no iera proprio una monada... purtropo Zubini no lo scrivi e mi no go trovà niente in merito. In quel periodo iera luogotenente Von Goess.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da babatriestina »

Giusta riflession. I libri de Zubini in general xe de fidarse.. ma xe ovvio che un palazzo come quel no s elo tira suso in due giorni. Dove che stava el Luogotenente? qua xe pan per Adler..
mi scartassi el Castel, dove che i stava una volta, perchè inadatto.. palazzi disponibili statali.. cussì, la buto ; Vila Necker?
consultavo un altro testo Trieste 1872-1917 fguida all'architettura e a proposito del palazzo trovo anche una osservazion che nela seconda metà del Otocento la Corona gaveva revocado autonomie locali e nel 1906 i gaveva delegado al Consiglio dela Luogotenenza "numerose funzioni proprie del Comune". Che rispondi in parte a un a mia domanda, cossa iera competenze dela Dieta ossia el Comun e cossa dela Luogotenenza. La Luogotenenza ghe magnava competenze al Comun...


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
mula del Küstenland
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 78
Iscritto il: mar 1 gen 2013, 16:22

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da mula del Küstenland »

Oppure che el stassi in Caserma de qualche parte? sta roba me rosiga... gò un Baedecker del 1902 ma no disi niente de questo (el xè in inglese: se vedi che ai turisti no ghe interessava saver dove iera la Statthalterei ;-) ) se qualchedun gà una guida generale de Trieste de quei ani, là sicuro i lo disi...


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da AdlerTS »

pensavo che gavessimo scritto qualcossa qua

https://www.atrieste.eu/Forum3/viewtopic ... nti#p32085

ma me sbagliavo. Proverò a cercar.


Mal no far, paura no gaver.
mula del Küstenland
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 78
Iscritto il: mar 1 gen 2013, 16:22

Re: Piazza Grande, l'altroieri

Messaggio da mula del Küstenland »

Eureka!!! :arf2_140: el stava in via della caserma 5!!! lo go zercà sulla guida generale di Trieste del 1902, in biblioteca.
Però a sto punto me domando: sta sede provvisoria che palazzo xè (se ancora esisti)?.... miga quel bel del nightclub "Mexico"?!? oppur el porton dopo della Bomboniera (che adesso gà el n. civico 3)? oppur i numeri quela volta partiva da Piazza della Caserma e non da Ponterosso...??
insoma, caccia ancora aperta (però desso semo quasi off topic, ops)


Torna a “De 'l 1719 a 'l 1914”