Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

De 'l porto franco a la prima guera mondial
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

Trovo questo passo su un testo si alfieri Seri:
Lo "sventramento" di Cittavecchia, realizzato nel ventennio fascista, non fu un'idea fascista.
negi archivi comunali sono conservati numerosi piani di " assanamento" che prevedevano interventi di drastica demolizione già nel 1872. Ricordiamo i progetti di Carlo coretti e Giuseppe Bruni, di Giuseppe Gatteri, del Girardelli, di quell'Encirco Slaus che prevedeva- in Cittavecchia, nella Città giuspeppina e sulle Rive- smantellamenti tali che avrebbero letteralmente mutato il volto della città.
Nel 1885 un urbanista milanese, l'ing prevosti, elaborò per suo conto, presentandolo al Comune, un progetto più "moderato" di risanamento c on la costruzione di una larga arteria che da piazzetta san Giacomo- ora Largo irborgo- doveva arrivare a via del Bastione ed una galleria a vetri al posto della Portizza

Qualcuno ha visto i dettagli di questi piani di cui ho inteso parlare anche in altri testi?

non mi sembrano strani visto che qualche decennio prima era stata stravolta completamente quella Piazza Grande che era il nucleo storico dlela città


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

Che el comun gabi un archivio me par ovio, che po el sia acessibile al publico ? Probabilmente co la scusa che i dati no xe scanerizadi, sarà tuto blocà , e probabilmente se te rivi a veder i originali no te rivi nianche a far una foto de scondon. Che sia esistide in commercio vecie publicazioni al riguardo? Comunque un dato me par sicuro che anche una volta se fazeva progetti, ma credo che i costi de realizzazion oggi sia ben più grandi de una volta, se no altro perchè le proprietà no iera tanto frazionade e la manodopera costava poco.
Sulla carta topografica de Trieste del 1912 compilada da Michele Pozzetto xe segnade a tratteggio sia vie nove periferiche in progetto, che allargamenti de strade sempre a tratteggio in città vecia.


Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

Ve posto un primo toco de carta de la zona de piazza Oberdan nel 1912, in cui se vedi i piani per far nove aree edificabili e vie al posto della Caserma grande. (le future vie Beccaria , Cicerone , Giustiniano 24 maggio, foro Ulpiano largo Piave). Noterè piazza della Caserma dove ghe oggi xe al palazzo della Genertel e la piazza che poi se ciamerà Dalmazia. Iera sta za progettà anche el palazzo del tribunal che po' sarà ultimà dopo la prima guera. In un canton vedè anche un fero de caval che iera l'anfiteatro minerva per spettacoli all'aperto e che el gà durà poco. Nella prossima foto podè veder la grande area verde destinanda alla nova caserma grande in via Rosetti, e come la strada principal sia via Rossetti sulla quale iera previsto el passaggio de una linnea tranviaria che po saria rivada nel piazzal davanti l'ippodromo. Notè anche la modestissima stradetta de via revoltella e all'inizio la caserma che adesso xe quela nova dei vigili urbani, 104 anni fa.
zona piazza oberdan tribunal.jpg
zona piazza oberdan tribunal.jpg (69.41 KiB) Visto 3514 volte
zona rossetti.jpg
zona rossetti.jpg (47.73 KiB) Visto 3514 volte


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

interessante.
Comincio a comentar la prima:
se saveva che ormai cola città che cresseva una caserma in piena città no gaveva senso e po i gaveva za cominciado el palazzo de giustizia. Cussì xe ga parso ovvio de far una strada ( l'attual via Giustiniano) che dela piazza vdi drita suso per meter in evidenza la prospettiva. E auindi , verta una piazzetta a esedra ( semicerchio) vien le due strade a raggi la vie XXIV maggio e via Beccaria. Insoma el esedra no xe un'invenzion "littoria". Se i prevedeva edilizia privata o pubblica, del pupolo no se pol ancora capir..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

Ve posto un altro toco de carta stavolta rente piazza grande verso el borgo giuseppino. ( sempre a tratteggio) Se tratta de allargamenti de vie preesistenti che però gavesi voludo dir abbattimenti. ed eliminazion de le vie Torchio Torretta Coppa, San Rocco, e par de capir che anche l'allargamento de via pozzo del mare gavesi comportà l'abbattimento del palazzo Brigido. Se saria ottenuda una piazza Cavana allungata: Almeno fin al 1912 no ghe xe ombra de progetti de demolizioni in zona città vecia drio del municipio, o perlomeno no i xe riportadi in sta carta.
Se prevedeva solo un allargamento del Corso- piazza San Giacomo verso Piazza Santa Caterina, probabilmente con abbattimento de case.( in alto a sinistra) Xe presente anche un tratteggio circolare che xe i affioramenti del teatro romano. Xe molto interessante veder anche come certe atività commerciali sia ancora presenti in zona e alle volte gabi cambià de casa.
Vederè inveze come nei altri stralci de carte che posterò iera grandi progetti de costruzion de vie nove in zone periferiche de Sant'Andrea, Ponziana, Chiarbola, proprio per la facilità de acquisto delle aree disabitade che iera ad uso agricolo, e perchè tutte zone tacade ai cantieri navale e alla fabbrica macchine e soprattutto al novo porto.
zona cavana.jpg
zona cavana.jpg (76.91 KiB) Visto 3489 volte
ingrandimento cavana.jpg
ingrandimento cavana.jpg (64.61 KiB) Visto 3489 volte
corso .jpg
corso .jpg (73.57 KiB) Visto 3489 volte


Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Piereto ha scritto: Immagine
Piereto, in sta foto, in basso ghe xe un edificio che ga una longa scrita sora. L'edificio xe tra piazza Vecchia e via del Volto. Me interesseria saver cosa che iera (e anche a BT penso, ma ela lo saverà za de sicuro ;-) ). No per gnente, ma ghe gavemo lavorà dentro tuti due.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

iera sempre quel, e per farlo i gaverà sicuro butado zo un bel poco de casette...


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8683
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Vedo che xe sempre quel, ma me piaseria saver cose che xe scrito sora.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

Me par de leger ala fin Felice Venezian


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

Se riva a leger : Civica scuola popolare cittadina "Felice Venezian". Sotto la defonta ghe iera i giardini de infanzia ,le popolari e le reali per tuto el corso de studi a Trieste, perchè no ghe iera università. Gaveimo i ricreatori per el doposcola che iera comunali. Iera le scole civiche sotto el Comun con lingua de insegnamento italiana, e le scole Statali con lingua de insegnamento tedesco e po, ghe iera quelle con lingua de insegnamneto sloven. Po' esistiva le scole private , come quel de musica, come le scole israelitiche o quele de la comunità grega o le illiriche , oppur scole indirizade ad una sola materia de insegnamneto, per esempio disegno. Tutte quante le private le viniva controllade dall'autorità perchè se doveva far domanda per verzer, e quindi veniva vagliade le caratteristiche e le capacità dei insegnanti. Ve meto un link de un altro forum : triestestoria.altervista.org/agenda/scuole.html sul quale trovè notizie eaurienti sulle scole triestine.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

Go apena trovado un elenco dele scole triestini fin al 1918:
Scole comunali in lingua italiana:
15 scuole popolari in città
4 scole popolari " nel suburbio"
9 scuole cittadine
per un total de 18 135 alunni
2 ginnasi comunali
2 scole reali
2 licei femminili

Due scole statali in lingua italiana:

l'Accademia de Commercio e Nautica
Una scola Industriale Superiore ( futuro Volta)

La privata Scuola superiore de Commercio fondazione Revoltella

Scuole in lingua tedesca ( tutte statali?) forsi

3 scuole popolari
2 scuole cittadine
per un totale de 3616 alunni

1 Ginnasio tedesco
1 scuola reale tedesca
1 Liceo femminile tedesco 1 scuola biennale di commercio
per un totale de 1449 alunni

Le scuole con lingua slovena:
11 scuole popolari " di campagna" con 4522 alunni gestite dal Comune

2 scuole popolari in città della società SS Cirillo e Metodio " con diritto di pubblicià" ( una specie e parificate?)
1 scuola biennale di commercio inlinhia slovena della Società slovena di cultira commericiale.

In più. scuole private soprattutto delle comunità freligiose, le più note quelle della comunità israelitica e la Serbo ortodossa


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

La zona de Sant'Andrea iera quela per la quale se prevedeva grandi interventi perchè a ridosso dell'Arsenal del Lloyd e della Fabbrica Macchine.
(le lettere in carta)
A xe l'attuale Via Hermet
B xe l'attuale giardin de Piazza Carlo Alberto
C xe l'attuale Via Tagliapietra
D xe l'attuale Via tedeschi
E xe l'attuale via locchi che vignirà fatta proseguir
F xe l'inizio de Via Franca
La via Remota sulla carta xe oggi Via belpoggio. L'edificio in alto de la carta xe la Prima pileria triestina dei Economo che po dopo la prima guera sarà ocupada da la fiera. Vignirà un grande incendio e po sorgerà el complesso de la Fiat de Campomarzio che gavesi dovesto costruir motori o assemblar autoveicoli oppur una attività in campo nautico. Oggi xe rimasta sola una parte della zona edilizia de quela volta dove che xe la sede del Piccolo el resto xe tutto un complesso edilizio abitativo de un per de anni fa. In basso de la carta xe inveze l'edificio della primitiva Stazion de Campo Marzio de le ferrovie statali austriache. Se stava za cominciando a imbunir el mar per far posto al Porto Novo coi matriali de scavo de tutta la zona de Sant'Andrea.
La G e la H dovessi corrisponder a l'attuale Via Santa Rita e Via dei Lavoratori che iera za previsto se prolungassi fin passeggio sant'andrea.
Sulla destra in basso xe tutta la grande zona della Fabbrica Macchine che oggi no esisti più, e sinistra de la Via dei lavoratori i farà 70 anni dopo de sta carta la sede del Lloyd adriatico de assicurazioni
sant'andrea occ.02 .jpg
sant'andrea occ.02 .jpg (61.08 KiB) Visto 3395 volte


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

Dai un'occhiata a questo progetto
Immagine
sembra una mdofica del Ghetto di fine Ottocento in cui le viuzze vengono sostituite da regolari isolati. non se ne fece niente comuqnue, solo per mostrare che l'intenzione del " piccone risanatore" c'era già prima del Ventennio


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

Molto interessante. Peccato che non si riescano a leggere i nomi dati agli edifici. Si notano tante modifiche progettuali a edifici preesistenti. Per esempio il Verdi presenta la parte nuova di allargamento verso la Riva. Poi l'allargamento delle rive con l'erezione anche di un nuovi edifici lato mare del borgo teresiano. Anche un nuovo edificio a chiusura della Piazza Grande verso il mare con porticati. L'erezione di porticati sul vecchio palazzo del governo a sinistra della piazza e sull' edificio precedente alla costruzione del palazzo del LLoyd sul lato opposto. Poi c'è tutto un abbattimento della città vecchia per ricavare nuove vie ampie e rettilinee e isolati Questa carta è sicuramente anteriore al 1880 (anno di erezione del LLoyd che non è ancora presente) e dopo la demolizione della locanda grande del 1872. Forse c'è già il palazzo modello del 1872; nel 1873 si fa il Vanoli e il municipio è del 1880. Quindi un decennio di grandi progetti e costruzioni che avrebbero potuto interessare anche la zona dietro il Municipio. La carta è davvero sfocata ma dato oltremodo interessante sono previsti agli angoli delle dmolizioni di città vecchia e in centro dietro il municipio, tre edifici religiosi (quelle specie di macchie rotondeggianti più scure).


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

1872 progetto Bruni- Coretti. Posso ritagliare pezzi singoli in modo da leggere i nomi degli edifici. Ho trovato di tutto nei progetti, anche di abbattere il Verdi, farci al suo posto un Borsa nuova e fare un nuovo Teatro al posto non ricordo della Luogotenenza o del Lloyd


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

El Bruni iera un architetto triestin che pecà per noi el gà visudo solo 50 ani e el xe morto nel 1876, e l'impronta che el gà savesto dar a piazza grande xe innegabile. Palazzo comunale e modello xe do gioelli, po adeso che so che anche sta carta xe un suo progetto se riva acapir perchè nol xe sta realizà. Xe morto l'autor.


Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2935
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Piereto »

Gavevo un bel libro sui progetti per la costruzion de un novo Verdi, libro che no trovo più, e credo che uno dei progetti fossi proprio del Bruni L'abbatimento del Verdi iera necessario perchè nell'edificio teatrale oggi xe presente anche el ridotto messo de lato che limita la larghezza della sala teatrale e quindi ghe xe dei palchetti striminzidi senza una anticamera che daghi sul corridoio, senza contar la monumentalità assente nei vani per el pubblico. Me par de ricordar che iera previsto la sala del ridotto a piano terra e la sala della platea al secondo pian, cioè do sale sovrapposte. Logicamente el Verdi sarià vignudo un edificio più alto de quel attuale. Credo che tutto questa attività costruttiva cittadina del decennio 1870 sia dovuda alla apertura del canal de Suez nel novembre del 1869, una opera voluda e coofinanziada da Revoltella che iera anche el vicepresidente del canal, apertura che devi aver portado un aumento dei traffici marittimi e bone entrate finanziarie per tutta la città.


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da Ciancele »

babatriestina ha scritto: Trovo questo passo su un testo si alfieri Seri:
Lo "sventramento" di Cittavecchia, realizzato nel ventennio fascista, non fu un'idea fascista. .....
Quela volta no esisteva el forum atrieste e i fasisti podeva contar quel che i voleva. Ma ogi come ogi no se buta più zo roba vecia. Forsi roba de dopo la guera quando che se ga costruì case ala cdc, cioè svelto e basta che le staghi su. Anca roba dei ani setanta. Costa meno butar zo e tirar su de novo che riparar. Roba vecia se zerca de tignirla. Vedi Bruxelles, vedi Germania orientale. Forsi che al nord se senti de più el valor dela roba antica. Tanti turisti va a veder el cosideto centro storico. Par noi via Riborgo, via Cavana, via Capiteli. Piaza Barbacan. Dove che xe la cesa del Rosario iera un palazeto, indove che stava un mio colega. Quela volta iera una tana. Meter ogi a posto se ciaparia una zaia de patus. Qua dela vecia Francoforte gavemo in una corte do metri e, sconti drio case, altri do metri de muro. E po basta. Questo xe tuto quel che xe restá dela citavecia. Quel che ga resistido xe le tori dele porte de ingreso in cità. In una iera un quartier e stava un. El xe morto. De fame. Par via del trafico no'l se fidava a traversar la strada e 'ndar a crompar de magnar. 'sta tore iera come una isola e, sicome che la xe in centro, un trafico enorme. Ma le altre tori ga ristoranti e vien bastanza gente.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41270
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Progetti di piani regolatori di fine Ottocento

Messaggio da babatriestina »

el palazetto là deò Rosario i lo ga governado. M ai ga butado fora la parochia e i se ga fato al sede Acegas. Forsi abita qualchedun nei altri quartieri.. po i ga cominciado a far la nova corte. I ga fato un toco e e toco final no i ga finido cussì xe tuta una zona de rudinazii.
I turisti va dove che xe de veder e fove che i li porta, li vedo al teatro roman che foris ghe interessa de più dele vece case: la Tor Cucherna no li vedo assai e gnanca in Cavano, meno dove che xe ristorantini..
Francoforte e la Germania xe special, perchè i l a gabutada zo quasi tuta dopo la guera: per quel i va a Rothenburg, che la xe original.. perchè xe una dele poche che no i ga butado zo. Colonia, Norimberga i le ga rifate nove, Stocarda po xe moderda, de coe che me la ricordo nei anni 50..
Co la roba antica che xe in Italia i borghi medievali ( che crola però coi teremoti) o Venezia Cavana el Gheto e Rena vecia no xe che competi assai..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “De 'l 1719 a 'l 1914”