la prima guerra vista .. in furlan!

soprattutto in relazion a Trieste
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

la prima guerra vista .. in furlan!

Messaggio da babatriestina »

Ve riporto per curiosità, visto che stiamo commemorando i 90 dalla fine della guerra, da
http://fur.wikipedia.org/wiki/Prime_vuere_mondi%C3%A2l

La grande vuere in Italie

La Italie e jentrà in vuere insieme cun i Aleâts cuintri da l'Austrie-Ongjarie ai 24 di Mai dal 1915 par liberâ lis citâts talianis di Trent, Triest e la Vignesie Julie che ancjemò a jerin sot da l'Austrie-Ongjarie, ma che a jerin dal pont di viste lenghistic, storic e culturâl leadis al Italie; un altri fin al jere chel di espandi l'imperialisim talian su dut il Mediterani tacant dal Adriatic e dai Balcans. La vuere e terminà par l'Italie ai 4 di Novembar Italie 1918, Une dì prime Triest e fo tornade a unî a la Maripatrie. Daspò di cheste vuere il Friûl orientâl che fin ta chel moment a si cjatave "Di là dal Clap", al fo riunît al Friûl udinês.


e prima:
La grande vuere in Friûl

La grande vuere in Friûl e à vût un rûl une vore impuartant; sedi parcè che propite te nestre tiere a combaterin talians di une bande e austro-ongjarês di chê altre, sedi parcè chè di fat dome cun la fin dal conflit la piçule patrie e tornà a jessi unide sot il Rean di Italie.

Cul començament de vuere, il 24 di Mai dal 1915 Udin e deventà la sede dal comant suprem dal esercit talian


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

Anche per furlan due inesattezze: "e fo tornade a unî a la Maripatrie" e "e tornà a jessi unide sot il Rean di Italie" volessi dir che jera za Regno d'Italia prima del 1918, el che non xe giusto :?


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

per mi i vol dir che in una vision locale la conclusion dela guerra ga avudo el merito de riunir el Friul, che se gaveva trovado diviso in due parti del trattato de Campoformido, se no me sbaglio.
In effetti , leggendo una storia del Friul, gave vo za letto el lamento per el periodo de division de una region che fin allora iera restada sempre un'entità indivisa, anche se sotto sovranità diverse.
""e tornà a jessi unide sot il Rean di Italie"" el tornar per mi se riferissi al esser unida. El Friul a ovest del Judrio iera nel Regno d'Italia dopo el 1866.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

babatriestina ha scritto:El Friul a ovest del Judrio iera nel Regno d'Italia dopo el 1866.
Bastava tornarghe el Lomabrdo Veneto a l'Austria e iera risolto! :wink:


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

rofizal ha scritto:
babatriestina ha scritto:El Friul a ovest del Judrio iera nel Regno d'Italia dopo el 1866.
Bastava tornarghe el Lomabrdo Veneto a l'Austria e iera risolto! :wink:
e perchè no ricostituir la Serenissima Repubblica de Venezia o el dominio temporal dei Patriarchi de Aquileia? o magari el Ducato Longobardo del Friuli? :-D :-D :-D
se volemo far fanta-storia :wink: :lol:


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

babatriestina ha scritto:perchè no ricostituir la Serenissima Repubblica de Venezia?
Già... la Repubblica de Venezia! Me son sempre domandado perché nisun la gabi mai considerada. Probabilmente proprio perché iera una Repubblica e no una monarchia, ai nobili europei no ghe interesava, anzi forsi per lori iera meio se non la eisteva più, che no ghe vinisi ad altri l'ispirazion de imitarla....


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41310
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

rofizal ha scritto: Già... la Repubblica de Venezia! Me son sempre domandado perché nisun la gabi mai considerada. Probabilmente proprio perché iera una Repubblica e no una monarchia, ai nobili europei no ghe interesava,
beh, Repubblica la iera, ma miga po tanto democratica.. la iera oligarchica al massimo e super nobiliare:
Lane: Storia di Venezia tanto per citar un libro piuttosto noto.
E po chi comandava al Congresso de Vienna del 1815? :wink:
Po no xe dito che no i la gabi considerada: nel 1848- 49... :-D
E' fosco l'aere
il cielo è muto
ed io sul tacito
veron seduto
in solitaria
malinconia
ti guardo e lacrimo
Venezia mia

[..]
il morbo infuria,
il pan ci manca
sul ponte sventola
bandiera bianca


( Fusinato: sarà banali sti versi, ma almeno i gaveva el vantaggio che se se li ricordava a memoria, come che fazzo adesso, a differenza dei nostri profondissimi poeti novecentisti che mi no rivo a imparar un verso a memoria)
Curiosità: savè come che xe finido nel 1859 Daniele Manin, che nel '48 ga fatto la repubblica a Venezia? :-D
e po iera anche un zerto sior Mazzini , che una sua idea de Repubblica la gaveva, tanto xe vero che xe a lu che dopo la seconda guerra se ga rifatto molti intellettuali italiani.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “La prima guera mondial”