Modi de dir triestini

Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

sono piccolo ma crescero ha scritto: dom 10 mar 2024, 11:01
babatriestina ha scritto: sab 9 mar 2024, 11:56 e già che c'ero " scoio" è anche una gemma - di solito diamante " el ghe ga dado un anel de fidanzamento che iera un scoio"
Per me più che il diamante o altra pietra, il termine scoio fa riferimento o alla dimensione esagerata della pietra grande come un sasso, o alla qualità scadente: non era un diamante, ma un sasso, Non avendola mai sentita non saprei interpretarla.
nella mia accezione, alle dimensioni, assolutamente non alla qualità scadente, anzi


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

espressioni simili fra itaiano e triestino, ma a me sembra uso leggermente diverso, il " caro te" italiano, si solito è seguito da spiegazione trovo questo es " Caro te, cara lei, formule confidenziali, ironiche, polemiche, con cui ci si rivolge ad altri: c. te, credevi di cavartela con così poco?;" ma in dialetto l'ho sentito usare più che altro come negazione. Vorresti fare questo? " Sìì, cara ti!!!"


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2950
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Piereto »

Concordo con bt. "Cara ti, te ga voia". Anche el te ga voia, ha un significato di netto rifiuto.


Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2950
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Piereto »

Un altra espresion triestina xe: ma va là, che pol voler dir , vai in una direzione precisa, ma anche manifestazione di stupore, non ti credo.


Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Blues Briso »

Piereto ha scritto: mer 13 mar 2024, 9:19 Un altra espresion triestina xe: ma va là
Secondo mi la xe diffusa nel nord Italia, e me dà l'impression de esser una versiòn edulcorada de un indirizzamento più preciso e colorito...


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2950
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Piereto »

Una domanda per ciancele. In triestin per augurarghe a una persona qualcosa de mal se disi o se diseva : te vegni un futter. Ora futter par gnoco vol dir fodera, e forse qualcosa altro?


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

Mi gavevo sentido anche " me ga ciapado el futer" quindi non solo proprio mal ma "un accidente". Il Doria Zeper lo collega al triestino " fota" rabbia e al francese foutre ( "fregare" letteralmente fottere anche se lui dice " sperma")


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8711
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Ma la prima edizion del Doria, che go mi, e anche el Kosovitz, dà come significato rabbia. E mi la go sentida doprar sempre in sto senso. Ve riporto cosa che disi el Doria
Mario Doria - Grande Dizionario del Dialetto Triestino, edizioni Trieste Oggi, 1991, pag. 254 ha scritto: fùter sm. scatto d'ira, stizza, subitanea. me vien su el futer, mi salta la mosca al naso. // attestato anche nel friul. di Gorizia (Bulfoni); a Capod. troviamo fùtere nel friul. fùtar. Prestito dal ted. Futter, pasto, mangime. La frase "Me vien su el futer" va dunque intesa così: l'ira mi fa dar di stomaco (C.Noliani).
El significato de foraggio in tedesco xe confermà dal dizionario Brockhaus Tedesco Italiano che dice foraggio, mangime, becchime, pasto. El dizionario Sansoni zonta anche che, scherzoso, pol esser "cibo".

Mi onestamente no lo go mai sentido per "ma ga ciapà un colpo". Se me lo confermè, lo zontemo nel vocaboario.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Ciancele »

Piereto ha scritto: gio 14 mar 2024, 7:45 Una domanda per Ciancele. In triestin per augurarghe a una persona qualcosa de mal se disi o se diseva : te vegni un futter. Ora futter par gnoco vol dir fodera, e forse qualcosa altro?
Ciancele rispondi: merdapisagato. Al significato par gnoco ga risposto la nostra Baba in modo, par mi, giusto e esauriente. Futer in senso de rabia, che vien su, me ricorda solo un reflusso. Difati co' se se rabia, vien su. No me ricordo de gaver sentido futer per augurarghe a una persona de mal.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

Co de picia me fazevo mal e piagnucolavo, mama me diseva " prima che te se sposi passerà"


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

Gavemo el " dondomini in paltò"?


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8711
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

No so cosa che voi dir


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Blues Briso »

babatriestina ha scritto: gio 21 mar 2024, 21:40 Co de picia me fazevo mal e piagnucolavo, mama me diseva " prima che te se sposi passerà"
Anche a mi
babatriestina ha scritto: ven 22 mar 2024, 8:27 Gavemo el " dondomini in paltò"?
Anche mi no go mai inteso


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

credo che il dondomini in paltò fosse una persona vestita goffamente


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

Altro detto, se non l'abbiamo già: a chi sui vede mangiare di gusto , si dice " Che Dio te conservi la vista, che appetito no te manca!"


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

anche per dire " mi sembra strano " me fa strano" oltre a me par strano


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8711
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

babatriestina ha scritto: gio 28 mar 2024, 13:30 anche per dire " mi sembra strano " me fa strano" oltre a me par strano
Se cerchi sul web "mi fa strano" trovi che ha cittadinanza italiana.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

sono piccolo ma crescero ha scritto: gio 28 mar 2024, 13:33
babatriestina ha scritto: gio 28 mar 2024, 13:30 anche per dire " mi sembra strano " me fa strano" oltre a me par strano
Se cerchi sul web "mi fa strano" trovi che ha cittadinanza italiana.
mi sembra però molto molto meno usato che a Trieste e semmai in italiano , dal romanesco, è diffuso " famolo strano" che invece ha connotazione sessuale :lol:


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41334
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da babatriestina »

Oggi al pranzo pasquale mi è venuta in mente l'espressione " vado in seconda" per dire prendo un'altra porzione. Non l'ho sentito mai in italiano. Invece si usava in dialetto anche Rèpete che è poi latino per fare il bis. C'è la barzellette di quello che mangiava patate e vede il vicino che mangia un arrosto magnifico, non conoscendo la lingua lo sente dire Repete e ricevere una seconda porzione di arrosto, pensa che sia il nome dell'arrosto e chiede Repete-- ma gli arrivano di nuovo patate!


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Piereto
eximio
eximio
Messaggi: 2950
Iscritto il: ven 24 set 2010, 19:38

Re: Modi de dir triestini

Messaggio da Piereto »

Se dopra ancora vado in seconda.


Torna a “El nostro dialeto”