Vocabolarietto Triestin-Italian
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
- sono piccolo ma crescero
- Cavalier del forum

Re: Vocabolarietto Triestin-Italian
Googlando trovo che anche la cassata, paneto de gelto tra due cialde, xe tipica triestina,
Confermeme berlina e cassata xe tipiche? A Udine o Venezia no se le trova?
Confermeme berlina e cassata xe tipiche? A Udine o Venezia no se le trova?
Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Co’ iero muleto (1935? 1936?) in està vigniva un mato col careto e vendeva gelato. El gaveva solo pana e ciculata. El scartozeto costava diese centesimi e per una flica (venti centesimi, il famoso ventino) el te dava do crostoli e framezo el gelato. Qualche volta te ghe disevi a do piani e iera tre crostoli. El gaveva una machineta, anca par misurar el gelato. El nostro sior Bortolo, za in avanti coi ani. Par quel noi muleti ghe sburtaimo el careto su par la riva, specialmente in via III Armata fina a via Franca. Là el ne dava un crostolo e un poco de gelato. Che par noi muleti iera tanto. Dopo la guera ierimo tineger, lavoraimo e podeimo andar in bar a cior un nero e el famoso frapè de cafe. Più tardi in bar i fazeva anca el frapè de late, ma no me ga mai piaso. In via Imbriani iera un cafè e la specialità iera el late machiato. Quela volta iera i crafen, ma no me ricordo che i gavesi avù gelato. La casata i la vendeva in gelateria, ma no me par de gaverla visto con crostoli (cialde). Se diseva che la vien dela basa. Con questo voio esprimer el mio dubio che la casata sia tipica triestina.
- babatriestina
- Senator

"Ciocolata e pana, sior Bortolo in cana" me diseva nel anni 50 la siora del pian de sora che alevava canerini e un canerin bianco e maron la lo gaveva ciamado Bortoleto in memoria de quel.Ciancele ha scritto: sab 11 lug 2026, 19:39 Co’ iero muleto (1935? 1936?) in està vigniva un mato col careto e vendeva gelato. El gaveva solo pana e ciculata. El scartozeto costava diese centesimi e per una flica (venti centesimi, il famoso ventino) el te dava do crostoli e framezo el gelato. Qualche volta te ghe disevi a do piani e iera tre crostoli. El gaveva una machineta, anca par misurar el gelato. El nostro sior Bortolo, za in avanti coi ani.
Me vien in mente che gelato fra due cialde no iera spumone?
"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
- Cavalier del forum

A mi me par che el spumon iera due gusti e la cassata tre.
Quanto ai nomi, mi so che co voio contentarme, vado de Arnoldo, in viale D'Annuinzio, e ciogo una cassata.
Ma quel che me interessava desso iera i nomi: berlina lo podemo meter nel vocablario? Diria de sì. Cssata go quache perplessità; la staria meio, se la xe tipica de qua, tra le ricete.
E quala iera la differenza tra una berlina al cioccolato e un gianduia?
Per la berlina mi scriveria cusì:
Calice in cui viene inserito un fondo di panna montata, alcune palline di gelato di gusto coerente con la guarnizione finale, altra panna ed una guarnizione che può essere tradizionalmente caffè freddo (berlina al cafè), sciroppo di amarena (berlina a l’amarena) o salsa di cioccolato (berlina al ciocolato).
Quanto ai nomi, mi so che co voio contentarme, vado de Arnoldo, in viale D'Annuinzio, e ciogo una cassata.
Ma quel che me interessava desso iera i nomi: berlina lo podemo meter nel vocablario? Diria de sì. Cssata go quache perplessità; la staria meio, se la xe tipica de qua, tra le ricete.
E quala iera la differenza tra una berlina al cioccolato e un gianduia?
Per la berlina mi scriveria cusì:
Calice in cui viene inserito un fondo di panna montata, alcune palline di gelato di gusto coerente con la guarnizione finale, altra panna ed una guarnizione che può essere tradizionalmente caffè freddo (berlina al cafè), sciroppo di amarena (berlina a l’amarena) o salsa di cioccolato (berlina al ciocolato).
Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Per quel che ricordo, andando de zampoli in viale, la casata i te la dava tra le do cialde quando che te la magnavi per strada o te la portavi via per magnarla a casa. La casata iera a do strati de gelato, el spumon iera de un solo gusto. La casata vera iera quela siciliana, ma la iera fata de ricotta, come che xe el ripien del cannolo. Concordo co la definizione de berlina.
- babatriestina
- Senator

Guardavo orca! certo ci sono i significati riportati, ma ricordo una mia compagna che lo usava quasi come intercalare "orca!" nel senso di Perbacco del tipo "ma cossa te me conti, orca!"
orca per no dir porca a cui podesi seguir o vaca o mastela o miseria, e la risposta un ma va la , ma la dove? Orca saria come un orpo per italian
- babatriestina
- Senator

ma sono usi particolari, per esempio c'era una mia compagna di scuola che usava come intercalare " va in malora tua" ma non si riferiva a nessuno in particolare. del tipo "oggi- va in malora tua- xe una bela giornata" credo che lo facesse come per sfida al galateo di allora. Mia mamma faceva notare idem per in malora: " in malora, signora, che piazer de vederLa!"
Mi de muleto gavevo cosa far con gente del sud de l’Istria e dela Dalmazia, insoma Zara. I parlava par talian intercalando parole in dialeto o in croato. I diseva crvato o scrvato. I me diseva: che cancaro ti maniasi, cosa che te voio ben. Vrajza kr (fonetico) (meledeto sangue), che ben che te vedo. Prekleto (foneticamente) anca per maledeto. Te son prekleto, nel senso de sgaio.babatriestina ha scritto: lun 13 lug 2026, 11:59 ma sono usi particolari, per esempio c'era una mia compagna di scuola che usava come intercalare " va in malora tua" ma non si riferiva a nessuno in particolare. del tipo "oggi- va in malora tua- xe una bela giornata" credo che lo facesse come per sfida al galateo di allora. Mia mamma faceva notare idem per in malora: " in malora, signora, che piazer de vederLa!"
- Cavalier del forum

A mio papà una siora che ghe voleva far un complimneto, per dirghe "eh la conoso ben" la ghe ga dito "eh purtropo la conoso". Mi son restado, mio papà no ga batu cilio perché el conoseva sto modo de doprar "purtropo" per "tropo ben".babatriestina ha scritto: lun 13 lug 2026, 11:59 ma sono usi particolari, per esempio c'era una mia compagna di scuola che usava come intercalare " va in malora tua" ma non si riferiva a nessuno in particolare. del tipo "oggi- va in malora tua- xe una bela giornata" credo che lo facesse come per sfida al galateo di allora. Mia mamma faceva notare idem per in malora: " in malora, signora, che piazer de vederLa!"
Ma se mi scrivo che "purtropo conoso baba triestina" come la lo ciapa? Ben o mal?
- Cavalier del forum

Go fato una revision de tuto el vocabolario, go coreto sbagli e zontà qualche parola.
Go vardà sia la version sul web che quele pdf ed epub. Se doprè le versioni pdf o epub, ve consiglio de scarigarle de novo perché rispeto a qualche mese fa ghe xe quasi un centinaio de parole in più e, sopèratuto, tantissime correzioni.
Naturalmente ghe sarà ancora tantissimi sbagli che me xe scampai e parole o modi de dir che manca..
Go vardà sia la version sul web che quele pdf ed epub. Se doprè le versioni pdf o epub, ve consiglio de scarigarle de novo perché rispeto a qualche mese fa ghe xe quasi un centinaio de parole in più e, sopèratuto, tantissime correzioni.
Naturalmente ghe sarà ancora tantissimi sbagli che me xe scampai e parole o modi de dir che manca..
- babatriestina
- Senator

gavemo pimpinarse e pimpignarse, ma a cas a mia se doprava anche el sostantivo Pìmpigna per indicare una persona che si sta pimpignando " Ale pimpigna, movite!"
- Cavalier del forum

Lo go messo nele pagine wiki e nei prossimi giorni anche sul pdf. Varda se go messo ben. https://www.atrieste.eu/Wiki/doku.php?id=dialetto:pi
Prima gavevo messo la definizion sotot pimpinarse e a pimpignarse gavevo messo un rimando. Adesso, per coerenza, go messo tute le defiizioni soto pimpignarse ee un rimando supimpinarse.
Prima gavevo messo la definizion sotot pimpinarse e a pimpignarse gavevo messo un rimando. Adesso, per coerenza, go messo tute le defiizioni soto pimpignarse ee un rimando supimpinarse.