Casite, Tigori

e anche el Carso triestin che ghe sta intorno
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Casite, Tigori

Messaggio da rofizal »

Sul vecio forum esisteva un topic del 4 giugno 2003, che credo interesante, a proposito de castellieri, casite e tigori. Nel recupero, se non specifico l'autor dei mesagi se trata de post miei.
Sul libro di Benedetto Lonza "Appunti sui Castellieri dell'Istria e della Provincia di Trieste" (Trieste, 1977) sono riportate due foto che spiegano chiaramente la differenza tra una "Casita" e un "Tigor".

Ecco la prima che mostra una Casita di Dignano.
Allegati
Casita di Dignano
Casita di Dignano


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Ed ecco invece un Tigor in zona Piemonte (Istria).
Allegati
Tigor in zona Piemonte (Istria)
Tigor in zona Piemonte (Istria)


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

Confrontiamo ora il Tigor di Piemonte con quello di Trebiciano (già proposto in altro topic).
Vederemo de recuperar anche l'altro topic, se merita.
Allegati
Tigor di Trebiciano
Tigor di Trebiciano


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

"Tigor" deriva da tugurio, o meglio mi pare dal latino "tugurus" (cito a memoria). Quanto a via Tigor, si tartta di un toponimo e potrebbe effettivamente esserci stato uno di questi Tigori.

Mi sono ricordato che avevo già messo una cartina della nostra zona ai tempi dell'Imperatore Augusto dell'antica Roma [vedremo se riesco a rintracciarla, se già non è presente anche su questo forum] dalla quale si vede come gli stessi Romani avessero conquistato tutto il territorio degli Istri, ma non quello dei Giapidi (Japodes) e dei Liburni (Liburnia).

I Giapidi, come si può vedere, abitavano la Pannonia assieme ai Latovici e a un altro popolo, mentre più a Nord c'era il Noricum abitato dai Serapilli e dai Taurisci.

Quello che mi colpisce come a scuola ci insegnino vita morte e miracoli dei Romani, ma proprio nulla degli altri popoli, tanto che persino i nomi, per non parlare della loro cultura, ci appaiono spesso sconosciuti.
Da ffdt :
La fonte xe de Ottorino Pianigiani: "Dizionario etimologico della lingua italiana" ed. I Dioscuri, Genova 1988 - ristampa anastatica da originale del 1907 :

TUGURIO: lat. TUGURIUM per TEGURIUM (simile al greco stegarion) da TEGO (gr. stego) per copro (v. Tetto)
Casa povera e contadinesca [... omissis ...]

TUGA: forse detto per TEGA, come tugurio per tegurio, dal latino TEGERE coprire (cfr. gr. TEGOS, STEGOS) casa, lat. stega coperta di una nave.

Vardando ste do definizioni me par che TIGOR sia sai vizin de TEGA che vol dir caxeta... più o meno. Per mi vien de quela parte là.

Che sia grego (STEGO -> TEGO -> TIGO -> TIGOR) o latin (TEGERE -> TIGERE -> TIGER -> TIGOR) no ve so dir.
Ursus :
Tigor, e mi ghe ne go visti e netadi la mia parte in vita mia o almeno de muleto, xe la stala dei manzi. Speso se ghe meteva dentro anche le cavre e i musi. Comunque tuto quel dito el tigor xe sempre stada la stala dei manzi e vache.

Qua se parla del'Istria, più o meno. Ma me par che anche zò dele parti dela Trieste rurale, loghi tipo Bagnoli, San Giusepe, San Dorligo, la Matonaja, el Dazio Ospo... insoma in tuta quela zona là, el tigor saria stado quel.

La cucia inveze jera el nome de ste casupole de piera per tegnir le robe al fresco e per ripararse dale intemperie.
Altro mio post in questo topic, ma relativo ai castellieri :
Dal libro sopra citato, cerchiamo di ricavare l'elenco dei Castellieri della zona di Trieste, elenco non facile da trovare:

1 - Cattinara (sul Col della Chiusa, detto anche della Polveriera)
2 - Conconello (distrutto da insediamenti romani)
3 - Contovello (distrutto da insediamenti romani)
4 - Elleri
5 - Monrupino
6 - Monte Coste
7 - Monte Grisa
8 - Monte San Leonardo
9 - Monte San Michele
10 - Monte San Primo
11 - Montebello
12 - Montedoro (o Monte d'Oro)
13 - Nivize
14 - Prosecco (due castellieri)
15 - Rupinpiccolo
16 - Sales
17 - San Polo o della Gradiscata (Monfalcone)
18 - San Primo di Santa Croce
19 - San Servolo (Necropoli)
20 - Santa Croce
21 - Slivia

Da non dimenticare anche la muratura della Grotta dell'Orso di Gabrovizza e i rinvenimenti di ceramiche nella Grotta delle Gallerie.

Val la pena di ricordare come i Castellieri vennero costruiti dagli Istri, che popolavano queste regioni nell'età del bronzo e del ferro, fino all'arrivo dei Romani. I Romani, che già si erano scontrati con gli Istri nel 221-219 a.C. (si ricorda il personaggio Demetrio di Faro), li sconfissero definitivamente nel 178-177 a.C., nonostante gli Istri stessi si fossero coalizzati sotto la guida del loro re Epulo.

Il territorio degli Istri confinava a Nord con quello dei Giapidi e il corso del Timavo superiore faceva probabilmente da confine. La loro capitale era Nesazio e la loro principale cultura prende il nome di "Montorcino".

Infine una citazione va fatta anche per il "villaggio aperto", cioè non fortificato, di Zaule, che per risale al neoeneolitico.

Ancora interessante il fatto che l'orso stato presente nelle nostre zone fino al 1700, mentre il lupo era ancora presente nel XIX secolo (1800-1899) e frequentissimo nel 1600.

Ancora da ricordare come nel 1955 si tenne nel Castello di Miramare il I° Convegno di Preistoria Carsica, che propose:
"Un castelliere, il più importante, (...) venga classificato come monumento nazionale e ripristinato nei suoi caratteri primitivi"
Venne proposto pure un "Museo Preistorico della Carsia Giulia", costituendo un Comitato d'Onore e uno promotore. Ma poi più nessuno se ne interessò.

A dire il vero per la costituzione del Museo, che avrebbe dovuto aver sede nelle scuderie del Castello di Miramare, si era giunti all'accordo con la Reggente della Soprintendenza, ma anche questo, come i parchi protetti del Carso, sono rimasti lettera morta!

L'elenco dei Castellieri della zona di Trieste non trova tutti concordi. Ad esempio Leone Veronese jr. ne dà un altro, che riportiamo qui sotto, tenendo ovviamente presente che una parte dei Castellieri citati saranno gli stessi con nomi diversi:

1 - Conconello
2 - Contovello
3 - Duino (sotto la cinta esterna del Castello)
4 - Ermada (Primo)
5 - Ermada (Secondo)
6 - Gradez
7 - Kluc'
8 - Monrupino
9 - Monte Carso
10 - Monte Castiglione
11 - Monte d'Oro
12 - Monte Grisa (Primo)
13 - Monte Grisa (Secondo)
14 - Monte San Primo
15 - Monte Spaccato
16 - Montebello
17 - Prebeneg
18 - Rupingrande
19 - San Giusto
20 - San Leonardo
21 - San Lorenzo
22 - San Michele della Rosandra
23 - San Servolo
24 - San Vito
25 - Sant'Elia
26 - Slivia
27 - Zolla

Presumo che Kluc' sia quello altrove da lui stesso nominato Kljuc e che corrisponderebbe a quello di Cattinara.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41329
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Casite se trova sul sentiero n 3, vizin al Monte dei Pini, ma qua xe un ricovero tipo casita nella zona della Debela Griza ( la zona dopo la ferrovia, oltre la latterie carsiche circa)
Immagine


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41329
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Casita o tigor? decidè voi, e no credo gnanca che el sia preistorico, par che li doprava i pastori una volta.. comunque el xe vizin de Gabrovizza, zona Carsiana:
Immagine


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41329
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Ciamele come che volè, co i ne porta a visitarle i le ciama sempre casite, questa xe in zona sora Sgonico ( verso Sella Mercoledì)a margine del sentiero Skabar e anche molto ben conservada, con un vano interno abastanza grande
Immagine


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
bilo
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 44
Iscritto il: lun 28 lug 2008, 11:37

Messaggio da bilo »

rofizal ha scritto:
Ed ecco invece un Tigor in zona Piemonte (Istria).
mi che pur conosso bastanza ben ...la zona no go presente dove che el poderia esser, te me pol dar una drita !?
www.piemonte-istria.com


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41329
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

bilo ha scritto:
rofizal ha scritto:
Ed ecco invece un Tigor in zona Piemonte (Istria).
mi che pur conosso bastanza ben ...la zona no go presente dove che el poderia esser, te me pol dar una drita !?
www.piemonte-istria.com
par che nol la ga vista de persona, ma el la riportava del libro che el cita.
Benedetto Lonza "Appunti sui Castellieri dell'Istria e della Provincia di Trieste" (Trieste, 1977)
e za che ghe semo, benarrivato! :-D


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Messaggio da Nona Picia »

Benarrivato, bilo! :260:


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Avatar utente
bilo
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 44
Iscritto il: lun 28 lug 2008, 11:37

Messaggio da bilo »

grazie a voi...
dala foto no rivo a capir se xe el stesso che me par de ver visto o un altro, per via che ghe somiglia ma la prospetiva no me par quela e po no go mai pensà che sia sta una roba de sto tipo


Avatar utente
bilo
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 44
Iscritto il: lun 28 lug 2008, 11:37

Messaggio da bilo »

ma anche questo alora saria un tigor ?
Allegati
DSCN1401.JPG


Avatar utente
rofizal
Eximio
Eximio
Messaggi: 3396
Iscritto il: dom 1 gen 2006, 18:56
Località: Terra

Messaggio da rofizal »

bilo ha scritto:mi che pur conosso bastanza ben ...la zona no go presente dove che el poderia esser, te me pol dar una drita !?
La foto la xe riportada a pag.52 del nominado libro, con l'indicazione esata: "Tigor in quel di Piemonte".
Nel testo no ghe ne parla espresamente, a meno che quando parla de "capanne" no se riferisi a quel. Comunque el fazeva le ricerche sul ripiano del castelliere de Santa Croce (presso Piemonte). Forsi la zona podesi eser quela. Ghe ne parla a pgg.50-51.


Ognuno sta solo sul cuor della terra
trafitto da un raggio di sole:
ed è subito sera

[S. Quasimodo]
Avatar utente
bilo
vilegiante
vilegiante
Messaggi: 44
Iscritto il: lun 28 lug 2008, 11:37

Messaggio da bilo »

a confrontarle però no me par la stessa, prova a vardar le piere dela testata del colmo, questo me par un altro, per questo domandavo.


Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8710
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

A Catinara, quasi di fronte a la cesa e ala scuola, go visto una casita fata de piere come quele che gavé mostrà. La go fotografada, ma xe ancora trope frasche davanti (oltre che una rede) e no se capisi gnente. Forsi sto inverno se la vederà meio. Mi no so se se una vera casita (proteta magari dale bele arti) o se xe una roba finta, comunque la ghe xe e xe facile anche, purtropo, de andarla a veder. Basta andar in ospedal su per via Forlanini o via Marcheseti e, poco prima de rivarghe, la trovè sula destra oltre un muro e una rede metalica.


Avatar utente
AdlerTS
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 9561
Iscritto il: mar 27 dic 2005, 21:35
Località: mail: adlerts[at]email.it

Messaggio da AdlerTS »

Grazie, non go trovado el tempo de controllar :-D :wink:


Mal no far, paura no gaver.
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8710
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

In un prà, de fianco ala vecia provinciale che de Basovizza andava a Sesana, go fotografà questa casita che secondo Cannarella doveria eser una dele poche restade. Dentro se ghe sta solo cuciai. Cannarella disi che se ghe sta in due, ma mi penso che in due se sta sai streti.

Questa xe la casita vista de fora

Immagine

e questo xe l'interno

Immagine

De due fianchi le pareti xe fate doprando i muri a seco che limita la proprietà. Sui altri due lati ghe xe grandi piere piate che fa de muri, e altre che servi per i architravi dela porta e dela finestra.

Immagine

Immagine

El teto xe fato de piere piate incastrade per darghe un poco de spiovente. De dentro el teto se lo vedi cusì e spero che se capisi come che xe stade incastrade le piere

Immagine

Vardandola no go podù far de meno de pensar. Per farla su i ga fato sicuro sai fadiga, vista la misura dei lastroni de piera che i ga doprà. Ogi come ogi la troveria inutile visto che in due salti se xe in paese. A cosa la ghe serviva? Forsi a ripararse de note se le bestie iera al pascolo o forsi quela volta i gaveva sai paura de bagnarse e ciapar fredo (no voleria eser frainteso, no stago disendo che i iera paurosi e pieni de fisime; digo che i antibiotici e le case ben scaldade ne ga fato dimenticar de quanto pol eser pericoloso per la salute becar piova e fredo).


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41329
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

bele foto, e bela la marca del forum! ma no le xe po tanto poche, mi in giro che ne go viste un poche. No so dove che me xe passà soto i oci, un articolo a riguardo, che diseva che le xe abastanza recenti..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
nonna ivana
Notabile
Notabile
Messaggi: 5356
Iscritto il: lun 18 feb 2008, 22:55
Località: prov Bologna

Messaggio da nonna ivana »

Non ho letto tutto il thread, ma guardando queste, chiedo se servivono come ricovero alle persone o a oggetti o anche a un animale?
Si trovano lungo le strade, o in campagna?
Cercherò di leggere, a volte traviso frasi positive con le negative, quindi mi ingarbuglio un po' e tralascio!

Bello il logo, chi se ne deve o può fregiare?

:-D


ivana

la curiosità è il colore della mente
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41329
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

per quel che ne so, erano ricoveri di pastori.. e si trovano fuori dalle strade principali, spesso vicino ai muretti a secco, almeno quelle che ho visto io.
Il logo lo mette chi posta, come fai tu con le tue col tuo nome, e direi che serva ad evitare che qualcuno scarichi dal forum le foto e le presenti come sue. :-D è una sorta di dedica della foto dall'autore al forum.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “I paesi carsici”