La congiura dei Ranfi

dela Tergeste medieval fin ala proclamazion del portofranco nel Settecento
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da babatriestina »

Mòlto spetacolar ma se go capido el solo testo citado xe no una scoperta de oggi ma una version dei Statuti cittadini Xe in archivio dela catedral? I iera esposti ala mostra su medioevo e i disi che i xe in Archivio diplomatico de Trieste Cossa ghe n'entra la catedral?. Me xe scampadi altri documenti ? go guardado un poco in furia, ametto. citeme pur se xe altri documento oltre ai statuti nel video, oltre che belissime ricostruzioni medievali

ve consiglio la lettura del testo de Cannarella ( del 2006) de cui copio un passo
" Pietro Kandler[..] du lui a scoprire nel più antico dei codici quello del 1319, una severa condanna di bando e di morte per un importante personaggio della nostra storia: Marco Ranfo.[..] i bando viene trascritto anch e nelle successive raccolte degli Statuti, quelle del 1350 e del 1365 [..] non compare più nel Codice del 1550. "
E tuto questo se saveva, no xe una scoperta. Che Marco Ranfo sia stado potente e che sia stado condanado xe la scoperta del aqua calda. El resto x e ipotesi e no me par che i gabi trovado qualche documento novo..
( ma adesso no se studia più sui libri, ma sui video de youtube, più affascinanti)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8711
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Ma infati xe un modo per contar la storia in modo un poco leggero. Basta pensar che i se rifà a Caprin, oltre che ai documenti trecenteschi. E a riprova de una certa serietà, i cita l'ipotesi dei templari, sempre lori de mezo, ma sostanzialmente anche lori no i ghe dà peso.


Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da babatriestina »

Caprin o Kandler?
per la serietà. i templari sì iera al epoca e iera anche a Trieste. ma al epoca iera anche Dante e legenda diseva che el iera stado ospite de Pagano della Torre a Duin. Ghe metemo anche Dante alora?


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

Blues Briso ha scritto: dom 3 dic 2023, 9:25 se trova un video...
Ve trascrivo come se concludi, dal min 35:15

- Ma in definitiva ubi est colpa Marci? Qual'è la colpa di Marco?
- Forse una recente scoperta può gettare nuova luce su questo antico enigma
- ... Altre accuse?
- Casomai una difesa per il nostro Marco.
- Finalmente una buona notizia! E allora quale?
- Abbiamo scoperto in un antico quaderno del 1316, conservato presso l'Archivio Capitolare della Cattedrale, una registrazione nella quale appaiono molti nomi dei Ranfi ancora abitanti in città, mentre Marco è dato già per defunto.
- Ma allora Marco era morto prima del 1313, quindi prima che la famiglia venisse messa al bando...
- Non solo, potrebbe proprio essere questa la causa dei disordini in città: dovuti a una faida familiare per la spartizione dei beni di Marco...
- Vuoi dire allora che le baruffe fra i figli hanno creato dei tumulti in città e degli scontri armati fra i cittadini?
- Certo e Tergeste aveva norme molto severe per difendere il suo buono e pacifico stato.
- E quindi, il Comune ha esiliato tutta la famiglia e si è impadronito di tutti i loro beni. E dunque, da colpevole il nostro Marco diventa presunto innocente.


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

babatriestina ha scritto: lun 4 dic 2023, 13:13 i templari sì iera al epoca e iera anche a Trieste.
Per quel che so mi, el primo documento ndo che xe stada asociada la condana de Marco Ranfo con el scioglimento dell'ordine dei Templari, xe un de Emilio Frauer: "Una supposizione sulla condanna di Marco Ranfo", aparso su Archeografo triestino, 1908, III serie, vol.IV, pp. 321-323. Ma el tono del articolo xe proprio un "e se fussi che..." e el ga a suporto solo date che le podessi rincorer. A mi come teoria, la me par parecio campada in aria.


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da babatriestina »

Grazie, questo articolo no lo conossevo e come sempre coincidenza de date.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

Blues Briso ha scritto: dom 3 dic 2023, 9:25 ... se disi che basandose su un non mejo identificado "manoscritto del Archivio della Cattedrale" tuto nassi probabilmente da una faida familiare per impadronirse dei soldi de Marco, morto. Cioè el Comun stufo dei pupoli fra i Ranfi, se ga stufado e se ga "apropiado" dei soldi dela famiglia...
Mah.
Go fato una ricerca su gugol e go trovà bastanza facilmente sto , che guarda caso xe publicado e curado da Renzo Arcon (che xe nel video) insieme con Fulvio Colombo.
Go pena leto qualcossa e xe in pratica una probabile inchiesta del Comun sulle decime che se pagava a Trieste, il cui contenuto, sti autori, basandose su episodi riportati in altre fonti, i data tra luglio e novembre del 1316; ma che per la calligrafia, risulta esser una copia più tarda.
Comunque xe interessante perché oltre a quanto acenà sui Ranfi, xe material per meter in discussion anche la famosa piantina trecentesca, riportada da Caprin.
Pian pian me meterò a leger.


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da babatriestina »

me par assai interessante , de leger e meditar.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

babatriestina ha scritto: lun 24 gen 2022, 14:09 Leggo che l'articolo della Treccani è scritto nel 2016 da Daniela Durissini, studiosa contemporanea triestina, che conoscevo per alcune interessanti guide al Carso triestino
No so se xe un omonima, ma andando a zercar le sue publicazioni, go trovado un del marzo de sto ano...
babatriestina ha scritto: lun 24 gen 2022, 14:09F. Colombo - R. Arcon, Quaternus domorum et decimarum Civitatis Tergesti. Quaderno delle case e delle decime della città di Trieste, Trieste 2009, pp. 147-150.
Tra la bibliografia riportada, iera za el documento che se parla de sora


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da babatriestina »

Blues Briso ha scritto: ven 8 dic 2023, 12:24
babatriestina ha scritto: lun 24 gen 2022, 14:09 Leggo che l'articolo della Treccani è scritto nel 2016 da Daniela Durissini, studiosa contemporanea triestina, che conoscevo per alcune interessanti guide al Carso triestino
No so se xe un omonima, ma andando a zercar le sue publicazioni, go trovado un del marzo de sto ano...
iera propio ela, la gavevo trovada su facebook e se scrivevimo. Go i sui libri sui sentieri del Carso, quando che far cartine no se podeva perché el confin iera segreto di stato, e li gavevo doprai per andar in carso per conto mio


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

El testo de Colombo e Arcon, ga un paragrafo sui Ranfi e i stila un abozo del albero geneaogico, in cui xe messi i Ranfi de cui se ga notizia:
  • V. Ramfus (1202)
  • Andrea (console 1257)
    Giovanni (1241 -1253 console)
Le uniche discendenze dirette sicure xe le seguenti
  • Marco (1285, 1288, 1290 giudice rettore, +1313)
  • Pietro (+1313) spos. Caterina de Rivola
    Michele (1313, 1314) spos. Lucia Alberti f. Nicolò
    Rampha spos. Martino Rubeo
    Clara spos. Bando Botez
    Zaneta
    Agnese spos. Almerico Galina
Ghe xe anche do Giovanni che no o xe fioi de Marco
  • Giovanni (1313 giudicerettore, +1314) spos. Maydina
  • Filippa
    ?
    ?
e
  • Giovanni (+ prima del 1316) spos. Benvenuta


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

babatriestina ha scritto: ven 8 dic 2023, 13:02
Blues Briso ha scritto: ven 8 dic 2023, 12:24
babatriestina ha scritto: lun 24 gen 2022, 14:09 Leggo che l'articolo della Treccani è scritto nel 2016 da Daniela Durissini, studiosa contemporanea triestina, che conoscevo per alcune interessanti guide al Carso triestino
No so se xe un omonima, ma andando a zercar le sue publicazioni, go trovado un del marzo de sto ano...
iera propio ela, la gavevo trovada su facebook e se scrivevimo. Go i sui libri sui sentieri del Carso, quando che far cartine no se podeva perché el confin iera segreto di stato, e li gavevo doprai per andar in carso per conto mio
Me dispiasi, la iera bastanza giovane


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
Avatar utente
Blues Briso
Vilegiante
Vilegiante
Messaggi: 207
Iscritto il: sab 8 gen 2022, 19:31

Re: La congiura dei Ranfi

Messaggio da Blues Briso »

Sempre tornando ala publicazion, vien dito che nesuna dele case dei Ranfi sembra esser quela che tradizionalmente vien considerada quela costruida sul fondo dela casa de lori, che xe stada abatuda, overo quela che se trova alo sbocco de via dei Capitelli, in piaza Cavana.
(Anche se mi go sempre savudo che iera la cesa de S. Rocco e S. Sebastiano...)
Nel documento del 1316, se parla de una casa con forno vizìn dela Porta San Michele, che podessi riferirse ala Torre Tigori (in seguito deta Rampana o che comunque fazeva parte dele mura) che negli Statuti se disi che iera de Marco. I autori xe convinti che i "ritrovamenti recenti" vizìn a Porta Cavana in via della Mura, xe quel che resta de quela casa de Marco.


Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!

Torna a “De 'l medio evo a 'l porto franco”