ZUPA DE DATERI DE MAR

gavè ricette triestine de condivider? volè parlar de roba che se magna e se bevi a Trieste? zerchè una ricetta che gavè dimenticado? e se ve sbrissa una non triestina.. ve perdonemo, se la xe bona!
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
LELA
citadin
citadin
Messaggi: 817
Iscritto il: mar 3 mar 2009, 18:32
Località: Sondrio (SO)

ZUPA DE DATERI DE MAR

Messaggio da LELA »

Ecove 'naltra rizeta co'l pese:

ZUPA DE DATERI DE MAR

Ingredienti par 6 persone:
1/2 chilo de dateri de mar;
1 dezilitro de oio extraverzine de oliva de savor delicà;
2 spighi de aio spelai ma intieri;
2 cuciari de parsemolo tazà;
1 caziul de brodo de pese o vezetal;
fete de pan rafermo brustolade;
sal e pevere nero ‘pena masinà q.b.


Dopo che gavè lavado par ben i dateri, cambiando più volte l’aqua, in t’una tecia metè l’oio extraverzine de oliva e, a fredo, butè drento i do spighi de aio intieri, ‘na volta che i xe deventai rosici sarè el fogo e li schizè con un piron, dopo li tirè fora e li butè via; tornè a impizar el fogo e pena ch’el se gà scaldà (ma no' tropo) butè drento el parsemolo tazà e i dateri, metè un covercio: dopo un par de minuti i dateri se gavarà verto, quei seradi li butè via; zontè el caziul de brodo, regolè de sal e pevere nero e lasè che boj el tuto ancora par qualche minuto.
Servì la zupa sora le fete de pan brustolade.

‘Naltra variante prevedi de zontarghe la polpa sminuzada de tre pomidori maturi, spelài, netadi dei semi e del’aqua de vegetazion: stò qua, logicamente, prima de zontarghe el caziul de brodo.

Bon apetito!.

Ciau a tuti, Lela.


Il vero "giusto" è colui che si sente sempre per metà colpevole dei misfatti altrui!
Avatar utente
Zigolo
Citadin
Citadin
Messaggi: 1073
Iscritto il: lun 31 mar 2008, 23:22
Località: Muggia

Messaggio da Zigolo »

Lassemo in pase i dateri, per favor.

E oltretuto xe anche proibido ingrumarli. :evil:


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

spetavo giusto una conferma, me pareva che i sia ormai protetti. Ciapemola per una rizetta storica.
Forsi vien bon anche con altri molluschi..


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
LELA
citadin
citadin
Messaggi: 817
Iscritto il: mar 3 mar 2009, 18:32
Località: Sondrio (SO)

Messaggio da LELA »

Scusime tanto Zigolo, no' ocori che te me meti quel'emoticon de rabiado (par nò dir pezo) bastava darme l'informazion, tuto quà! Mi vivo ormai da 31 ani a Sondrio e quà - come che te saverà - no ghe xe mar, par cui no' son sempre agiornada su'i argomenti "natruralistici marini".
Xe vietado anca ingrumar le "stelle alpine" ma 'deso te le trovi anca dal fiorista, magari se pol alevar dateri de mar, come che i fà par le ostrighe e i pedoci: mi nò so!
Comunque jera 'na rizeta che me gaveva insegnado la mia prozia, a mi la me piaseva e alora la gò mesa, se par questo te vol meterme in preson: và ben! Chi che sbaja paga e mi son dispostisima a farlo.

Scusime 'ncora, ciau, Lela.


Il vero "giusto" è colui che si sente sempre per metà colpevole dei misfatti altrui!
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

Tranquila Lela, Zigolo no la la ga con ti de persona, ma col problema dei dateri de mar, che sta sparindo e xe multe grosse perchè ogni tanto i li beca a contrabbanndarli. Xe tanti altri boni moluschi.. confesso de no gaverli mai gnanca provai, per cui.. no i me manca !


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

e za che ghe semo, Zigolo, se te sa, te ne vol contar un poco a tutti, magari in sezion fauna perchè i dateri de mar xe cussì minacciai, de quando che xe el alarme, e perchè quela specie e no altre, o xe anche altre a riscio? e se no xe possibile farghene una coltura come con le pedocere?
perchè saria de far conosser meo i termini del problema.


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
sono piccolo ma crescero
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 8711
Iscritto il: ven 11 mag 2007, 14:08
Località: Trieste

Messaggio da sono piccolo ma crescero »

Me sbaglio o i dateri de mar xe i musoli? Poso ricordarme un che li vendeva in piaza Cavana?


Avatar utente
Zigolo
Citadin
Citadin
Messaggi: 1073
Iscritto il: lun 31 mar 2008, 23:22
Località: Muggia

Messaggio da Zigolo »

sono piccolo ma crescero ha scritto:Me sbaglio o i dateri de mar xe i musoli?
No, el datero xe Lithophaga lithophaga, el mussolo Arca noae.

La racolta del primo xe assolutamente proibida (xe un reato penale, essendo nel'elenco del CITES) ma purtropo xe chi che continua a devastar i scoi per ingrumarlo. E pensè anche che cussì, oltre el dano direto che se ghe fa ala specie, spacando le piere se rendi le scoiere più vulnerabili al'erosion marina.

Penso che nissun gabi trovà el metodo de farlo riprodur in alevamento perché ga esigenze disemo un fià particolari: el sbusa la rocia con una secrezion acida e el ghe meti tanti tanti ani (decine) prima de diventar de una certa misura.

El mussolo inveze no me par che sia proteto, ma ormai sai raro sicuramente sì. E de questo ghe iera sì bancheti per Trieste con le mussolere che li vendeva.


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Messaggio da babatriestina »

andando su WIkipedia
http://it.wikipedia.org/wiki/Lithophaga_lithophaga

se trova:
Descrizione

Si insedia all'interno di rocce calcaree che corrode mediante delle secrezioni acide che secerne da apposite ghiandole. La sua crescita è estremamente lenta, e per raggiungere la lunghezza di 5 cm, sono necessari da 15 ai 35 anni.

Pesca

Il suo consumo e la pesca sono vietati in Italia per legge dal 1998[1], in quanto per la loro pesca vengono seriamente danneggiate le costiere calcaree[2], tra le quali quelle della penisola sorrentina e del golfo della Spezia. Tuttavia, in alcuni casi la pesca di frodo continua ad essere praticata[3].

1. ^ DM 16 dell’ottobre 1998 (G.U. n°281; 1998) : … Considerato che gli istituti scientifici incaricati di effettuare studi in materia hanno evidenziato che le attività di pesca della L. lithophaga e del Pholas dactylus (dattero bianco) provoca alterazione ai fondali rocciosi con distruzione di biocenosi;…Decreta:
1. Il divieto di raccolta di molluschi litofagi con l’impiego di martelli pneumatici o di altri attrezzi a percussione, stabilito dal regolamento CE 1626/94 del 27 giugno 1994, è esteso, in tutte le coste italiane, con il divieto di pesca del dattero di mare e del dattero bianco con qualsiasi attrezzo.
2. È prorogato al 30/9/2007 il divieto di detenzione e commercio del dattero di mare e del dattero bianco di cui al DM 26 settembre 1996. …




e subito sotto:

Voci correlate

* Zuppa di datteri alla Lericina


:shock: :shock: :shock:

( da Encarta online:
I datteri di mare, considerati una prelibatezza gastronomica, sono stati oggetto di un’intensa attività di pesca e commercio; poiché si annidano profondamente nella roccia, possono essere raccolti solo frantumando la scogliera, pratica che viene compiuta con scalpelli e persino con martelli pneumatici. Tale sistema di pesca compromette il litorale roccioso e la sopravvivenza degli organismi ad esso legati; per questo motivo, la pesca, il commercio e il consumo del dattero di mare sono stati vietati con il D.M. 401 30/8/88.)


E perchè no ghe sia dubbi, xe proibido istesso ingrumar e magnar anche in Slovenia, Croazia, Grecia, Spagna... me par che nel elenco manchi solo l'Albania..)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41331
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: ZUPA DE DATERI DE MAR

Messaggio da babatriestina »

notizia di oggi
http://ilpiccolo.gelocal.it/cronaca/201 ... -1.8616779
E si finisce addirittura in carcere per la raccolta di qualche chilo di datteri di mare. Perchè anche in Croazia la legge punisce piuttosto severamente chi arreca danno al patrimonio naturale sotto protezione.
Ne sa qualcosa il 43.enne Igor Salthofer di Umago che il Tribunale comunale ha condannato a un anno di detenzione ( la sentenza è definitiva) commutata in 608 ore di lavoro sociale per esser stato sorpreso a raccogliere i prelibati bivalvi. In piu' deve pagare l'ammenda pecuniaria di 3.800 euro e 130 euro di spese processuali. Una vera botta e allo stesso tempo un monito per i tanti che campano di questa attività.
Come precisato dalla polizia, nel 2013 ci sono state 7 denunce e il sequestro di 45 chilogrammi di datteri per un danno al patrimonio quantificato sui 26 mila euro. Un caso si è avuto a Pola e a Rovigno, gli altri lungo il tratto di mare tra Umago e Cittanova.
Ovviamente sfugge all'evidenza la grande maggioranza dei datteri che finiscono a tavola eludendo i controlli. Per molte persone la raccolta di tali frutti di mare rappresenta la fonte principale di sostentamento economico.
I datteri raccolti finiscono perlopiù a Trieste e nel suo entroterra dove i contrabbandieri hanno un giro fisso di clienti. Certo qualcosa viene acquistato anche dai ristoratori, ma solo per i clienti di fiducia e serviti di nascosto, perchè anche lì si rischia grosso.Come prezzo si parla attualmente di cifre che vanno dai 30 ai 40 euro al chilogrammo. (p.r.)


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Nini Naridola
distinto
distinto
Messaggi: 1496
Iscritto il: dom 10 giu 2012, 17:32

Re: ZUPA DE DATERI DE MAR

Messaggio da Nini Naridola »

El mio amico "Ciano Canocia" che ga sposà una Sauro, nei primi anni 70, el iera in viagio de nozze a Macarsca (sotto Spalato) e là el ga trovà (no'l gaveva altro de far!) scoi con dateri: li ga ingrumai, spacando le piere, e ghe li ga portai in albergo perchè che i ghe li fazi. Là no li gaveva mai visti e no i saveva come farli!


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re:

Messaggio da Ciancele »

Zigolo ha scritto:Lassemo in pase i dateri, per favor.

E oltretuto xe anche proibido ingrumarli. :evil:
Se no te se rabi, cito: Le cose proibite sono quelle più belle. In 'sto caso: più bone.

Oltre ala riceta Nini Naridola gavesi dovesto dirne dove che se trova i datoli de mar.


Nini Naridola
distinto
distinto
Messaggi: 1496
Iscritto il: dom 10 giu 2012, 17:32

Re: ZUPA DE DATERI DE MAR

Messaggio da Nini Naridola »

Mi no me ricordo in che anni che xe sta pribì qua de noi de ingrumar datoli de mar. Co lavoravo ai Laboratori Marini, rente al pedocin, iera tuti che andava sul molo Piloti a spacar piere. Anche a Sistiana, Caravella, fin nei anni 80 (e me par de straforo! ma no son sicuro!) gavemo ingrumà, a livello industrial, chili e chili. A dir el vero, no intacavimo la scoiera del porto o i moli, ma andavimo su le piere del fondo. Iera (e sarà ancora) pien. De quel che ricordo, la "raccolta" no iera proibida (fin ai anni 90?) purchè non sia intacade le strutture portuali o manufatti. Più tardi, penso per fugar alcun dubbio, proibito.


Avatar utente
Zigolo
Citadin
Citadin
Messaggi: 1073
Iscritto il: lun 31 mar 2008, 23:22
Località: Muggia

Re: Re:

Messaggio da Zigolo »

Ciancele ha scritto:
Zigolo ha scritto:Lassemo in pase i dateri, per favor.

E oltretuto xe anche proibido ingrumarli. :evil:
Se no te se rabi, cito: Le cose proibite sono quelle più belle. In 'sto caso: più bone.
No me rabio, bastaa che no te li vadi a ingrumar ;--D


Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4754
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Re:

Messaggio da Ciancele »

Zigolo ha scritto:
Ciancele ha scritto:
Zigolo ha scritto:Lassemo in pase i dateri, per favor.

E oltretuto xe anche proibido ingrumarli. :evil:
Se no te se rabi, cito: Le cose proibite sono quelle più belle. In 'sto caso: più bone.
No me rabio, bastaa che no te li vadi a ingrumar ;--D
No xe 'ver più paura de mi. No go fià par le dorade. :(


danilo43
ixolan
ixolan
Messaggi: 391
Iscritto il: mar 4 giu 2013, 23:30
Località: Venezia

Re: ZUPA DE DATERI DE MAR

Messaggio da danilo43 »

Per non urtare la (giusta) suscettibilità riscontrata da questo argomento, non considererò questo mollusco sotto il punto di vista gastronomico, anche se confesso di essere stato un patito di questo succulento piatto. :oops: ;--D
Non ero al corrente della presenza dei datteri di mare nel versante occidentale del Nord Adriatico, fino a quando, nel corso dei lavori per la realizzazione del MO.SE. a Venezia, venne salpato qualche centinaio di metri della diga foranea Sud di Malamocco per lasciare posto alla nuova conca di navigazione che dovrebbe entrare in funzione in particolari occasioni durante la chiusura delle paratoie a protezione delle acque alte. Parte della scogliera aveva 160 anni di permanenza in mare (realizzazione 1853-1856); ne furono salpate migliaia di metri cubi, successivamente reimpiegate per la protezione lato mare della conca. I massi alloggiati temporaneamente in maone di stoccaggio, erano fodrai de datoli di dimensioni enormi, al pari della lunghezza delle capelonghe.
I marinai di questi mezzi, fuori orario di lavoro, lavoravano col martello pneumatico per recuperarne il più possibile prima che l'esposizione all'ambiente aereo avesse il suo effetto.

No ghe entra coi datoli, ma vorrei ricordare che ancora molti anni orsono avevo constatato in più di una occasione la presenza di pesci balestra, specie notoriamente tropicale, nel corso di immersioni al largo di Venezia.
Oggi gli avvistamenti si stanno intensificando: dipenderà dal riscaldamento delle acque ?


danilo43
ixolan
ixolan
Messaggi: 391
Iscritto il: mar 4 giu 2013, 23:30
Località: Venezia

Re:

Messaggio da danilo43 »

Zigolo ha scritto:Lassemo in pase i dateri, per favor.

E oltretuto xe anche proibido ingrumarli. :evil:
In questo caso, prezzi a parte, faresti una trasgressione ? ;--D
http://ricerca.repubblica.it/repubblica ... re-da.html


Torna a “Ricete”