mussoli e petorai

Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Avatar utente
sum culex
no montar in scagno
no montar in scagno
Messaggi: 5945
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:45
Località: Trieste - Rozzol

mussoli e petorai

Messaggio da sum culex »

sum culex ha scritto:A mi no me sta in boca gnanche mezo 'petoral'; se te se ricordi che i rostiva i petorai per strada.
ciao
sum culex
Mi me ricordo che i petorai iera sempre indicai come pereti duri come comati e mai come pomi. Se doveva per forza magnarli coti e se podeva trovarli solo de inverno. Ogi xè dificie trovarli anche solo in boteghin.

Andemo sui vocabolari
Doria: varietà di piccola pera che si vendeva (fino alla fine degli anni '50) cotta, zuccherata ed infilata su uno stecco.
PETORALER: venditore ambulante di (peri) petorai
Pinguentini: attributo di pera cotta, rimedio contro i raffreddori di petto, vendute durante l'inverno.
El vecio Enrico Rosman edito nel 1922 (cussì se ciamava Rosamani quela volta): mela cotta, pera giulebbata.

Mi personalmente no me ricordo de gaver mai inteso nominar pomi come petorai, ma assolutamente solo i pereti.
Me ricordo inveze che iera qualchedun, el petoraler, che girava in centro cità, con una caldiera lustra de rame sul peto impicada torno el colo che vendeva petorai caldi e zucherai impiradi su un steco.

No so cossa dirve de più.
ciao
sum culex


molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Buon Giorno!

Messaggio da molighe el fil »

Dopo tanti ani, go visto che Zazzeron de via Concordia vendi petorai.
Go comprà un per per zercarli, ma i iera tropo duri per i mii denti,
Xe stada una delusion come quando go comprà carobe.
No le gaveva el gusto che me ricordavo de setanta ani fa.
No me ricordo de aver mai visto un petoraler per strada, ma me ricordo che setanta ani fa un vigniva con la caldiera al picolo Brocheta de via setefontane visavì el campo de balon dela triestina dove adeso no xe più la fiera.


Avatar utente
nonna ivana
Notabile
Notabile
Messaggi: 5356
Iscritto il: lun 18 feb 2008, 22:55
Località: prov Bologna

Re: Buon Giorno!

Messaggio da nonna ivana »

molighe el fil ha scritto:Dopo tanti ani, go visto che Zazzeron de via Concordia vendi petorai.
Go comprà un per per zercarli, ma i iera tropo duri per i mii denti,
Xe stada una delusion come quando go comprà carobe.
No le gaveva el gusto che me ricordavo de setanta ani fa.
No me ricordo de aver mai visto un petoraler per strada, ma me ricordo che setanta ani fa un vigniva con la caldiera al picolo Brocheta de via setefontane visavì el campo de balon dela triestina dove adeso no xe più la fiera.
Tutto è diverso oggi dai sapori di un tempo!
Tantissimi anni fa si compravano cibi di strada ora scomparsi dalle vie e dalle piazze, per ritrovarli, qualche volta, nelle sagre e nelle fiere.
Un tempo anche certi negozi di verdure e frutta avevano carrube, brustolini (semi di zucca salati), mele o pere, zucca cotte, mistocchine,delle grosse compresse di farina di castagne cotte sulla piastra, liquirizia, baloge o ballotte o castagne lessate ecc...
Mele cotte su uno stecco, non me ne ricordo qui da noi...forse meglio dure che troppo cotte...o forse han risparmiato nell'energia!


ivana

la curiosità è il colore della mente
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Buon Giorno!

Messaggio da Ciancele »

molighe el fil ha scritto:Dopo tanti ani, go visto che Zazzeron de via Concordia vendi petorai.
Go comprà un per per zercarli, ma i iera tropo duri per i mii denti,
Xe stada una delusion come quando go comprà carobe.
No le gaveva el gusto che me ricordavo de setanta ani fa.
No me ricordo de aver mai visto un petoraler per strada, ma me ricordo che setanta ani fa un vigniva con la caldiera al picolo Brocheta de via setefontane visavì el campo de balon dela triestina dove adeso no xe più la fiera.
Cosa te intendei par: i mii denti? I xe tui parchè te li ga pagai o xe ancora quei veci? ;--D
I mii ricordi ga diese ani de più e me ricordo che in zitavecia iera i petorai, che i xe duri solo se no i xe ancora cusinai, e i musoleri, col saco sui musoli. Igenicamente parfeto. Quela volta se diseva: Quel che no sofiga ingrasa.
A mi no me ga sofigà gnente. ;--D


Avatar utente
Nona Picia
cavalier del forum
cavalier del forum
Messaggi: 10977
Iscritto il: ven 20 gen 2006, 15:08
Località: Trieste - Rozzol

Re: Buon Giorno!

Messaggio da Nona Picia »

molighe el fil ha scritto:Dopo tanti ani, go visto che Zazzeron de via Concordia vendi petorai.
Go comprà un per per zercarli, ma i iera tropo duri per i mii denti,
ma te li ga cusinai almeno???? ;--D

No me ricordo de aver mai visto un petoraler per strada, ma me ricordo che setanta ani fa un vigniva con la caldiera al picolo Brocheta de via setefontane visavì el campo de balon dela triestina dove adeso no xe più la fiera.
A Roian i iera soto el ponte, come quei dei mussoli, almeno mi me ricordo cussì....

Anni fa i petorai li go trovai in boteghin, forsi go anche messo una foto in forum de qualche parte, ma non me ricordo dove e gnanche quando... :lol:


Ciao ciao
Trova un minuto per pensare, trova un minuto per pregare,
trova un minuto per ridere.
"MADRE TERESA"

"La Mama l’è talmen un tesor de valur che l’ha vorüda anche Noster Signur" .....
Avatar utente
oli1939
distinto
distinto
Messaggi: 1456
Iscritto il: mer 22 giu 2011, 12:33
Località: Trieste - Rozzol

Re: Buon Giorno!

Messaggio da oli1939 »

La sorella de mia nona, siora Teresa detta Gina, de S.Luigi, parlo del 1900, vendeva mussoli, vizin alla sede dei pompieri, L.go Nicolini. E ai sui fioi la ghe diseva, magnè quei più pici, per i clienti iera i grossi. Oggi i mussoli no li magno più. Go prova' ma li go trovai duri e indigesti. Mah? I se estinguerà, come i dateri e i pedoci. Adesso i te da i pedoci coltivadi e i li tira su , per la grande richiesta, che i xe ancora pici pici. Per i petorai, me ricordo che iero ssai piccola, che i vendeva per le strade del centro con la caldaia de rame lucida sulla spalla. I vendeva anche i pomi sul stecco caramellai, in cine. Che tempi! Quante robe bele e bone xe sparide. Ga contribuì l'Unione Europea a far fora tante usanze.Viva l'igiene. Adesso xe tutto invelenà e, per primo, i dovessi vietar l'aria ... che respiremo. No so come se possi far ma qualche scienziato Premio Nobel podessi riussir. :evil:


Il colore e' il mio mestiere
molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Buon Giorno!

Messaggio da molighe el fil »

Me ricordo dela sorela de tu nona, perchè mia nona stava in via Massimo d'Azeglio 24 (dala finestra vedevo i pompieri che se rampigava sula tore che no xe più) o forsi no iera più tua nona ma quela che xe vignuda dopo.
Una altra iera soto le scalete de via molin a vento dirimpeto la scola de via media e una iera davanti al cine Massimo.
Forsi me sbaglio ma una altra iera sul canton de via Pondares.


Avatar utente
oli1939
distinto
distinto
Messaggi: 1456
Iscritto il: mer 22 giu 2011, 12:33
Località: Trieste - Rozzol

Re: Buon Giorno!

Messaggio da oli1939 »

Che ricordi..... le none passa ma i loghi della baracca dei mussoli resta.....In che anni ti te ieri là in via d'Azeglio?


Il colore e' il mio mestiere
Avatar utente
nonna ivana
Notabile
Notabile
Messaggi: 5356
Iscritto il: lun 18 feb 2008, 22:55
Località: prov Bologna

Re: Buon Giorno!

Messaggio da nonna ivana »

oli1939 ha scritto:Che ricordi..... le none passa ma i loghi della baracca dei mussoli resta.....In che anni ti te ieri là in via d'Azeglio?
Mussoli...che cosa sono?


ivana

la curiosità è il colore della mente
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41239
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Buon Giorno!

Messaggio da babatriestina »

un tipo di molluschi


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
nonna ivana
Notabile
Notabile
Messaggi: 5356
Iscritto il: lun 18 feb 2008, 22:55
Località: prov Bologna

Re: Buon Giorno!

Messaggio da nonna ivana »

babatriestina ha scritto:un tipo di molluschi
in forma dialettale? Non ho trovato la voce nel vocabolarietto.
O è il termine italiano? io mi intendo quasi niente di cibi dal mare...ne faccio uso molto limitato, e spesso non so neppure come si chiamano!


ivana

la curiosità è il colore della mente
Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41239
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Buon Giorno!

Messaggio da babatriestina »

http://www.enogastronomiablog.it/prod/m ... triestini/

nb io li ho assaggiati una sola volta e non mi son piaciuti per niente


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
Avatar utente
nonna ivana
Notabile
Notabile
Messaggi: 5356
Iscritto il: lun 18 feb 2008, 22:55
Località: prov Bologna

Re: Buon Giorno!

Messaggio da nonna ivana »

babatriestina ha scritto:http://www.enogastronomiablog.it/prod/m ... triestini/

nb io li ho assaggiati una sola volta e non mi son piaciuti per niente
Che strani che sono...poi così rari che io non ne avrei mai sentito neppur parlare!
Molte volte i cibi sono buoni o meno a seconda di come li si preparano...io però non ne sono entusiasta...e non ci studio molto in ricette di pesce, vado con trte, merluzzo, orate, code di rospo e similari...un tempo di pescegatto, i frutti di mare, i crostacei non li utilizzo...se non cozze e vongole sgusciate!!!

Buona notte...qui arietta gelida!!!


ivana

la curiosità è il colore della mente
Nini Naridola
distinto
distinto
Messaggi: 1496
Iscritto il: dom 10 giu 2012, 17:32

Re: Buon Giorno!

Messaggio da Nini Naridola »

Penso che i mussoli vien ciamadi cussì in tuto l'Adriatico (e forsi anche in italian). Vien dal latin musculum (genericamente anche se identifica con pedoci, muscoli, cozze, ecc.). Bivalvi, con el guscio molto più bitorzoluto dei pedoci. Per conto mio i xe molto più boni de pedoci perchè i vivi (generalmente) più sui scoi de fondo e i ga un "filtraggio" più lento. Me ricordo che i xe classificai come lamellibranchi e, a questo proposito, riporto una interogazion de scienze del liceo:- una professoressa, noto per la sua severità e laconicità, ga interogà un:- "Lamellibranchi" e sto qua ghe ga risposto:- "ma la me li branchi lei"!


molighe el fil
ixolan
ixolan
Messaggi: 232
Iscritto il: ven 2 ago 2013, 21:59
Località: Trieste - quasi San Giovanni

Re: Buon Giorno!

Messaggio da molighe el fil »

oli1939 ha scritto:Che ricordi..... le none passa ma i loghi della baracca dei mussoli resta.....In che anni ti te ieri là in via d'Azeglio?
mi son del trentasie e da quando che son nato mia mama me ga sempre porta a trovar mia nona
Nel quarantaoto go fato le medie in via Pascoli (quela volta anche le inferiori se ciamava da Vinci) e co finivo scola andavo a pranzar de mia nona


Avatar utente
oli1939
distinto
distinto
Messaggi: 1456
Iscritto il: mer 22 giu 2011, 12:33
Località: Trieste - Rozzol

Re: Buon Giorno!

Messaggio da oli1939 »

molighe el fil ha scritto:
oli1939 ha scritto:Che ricordi..... le none passa ma i loghi della baracca dei mussoli resta.....In che anni ti te ieri là in via d'Azeglio?

Mi son del 39 e go fato anche mi le tre medie al da Vinci. La mia prozia Teresa, che vendeva mussoli, podeva esser quela mussolera che te vedevi ti, ma credo fossi quella venuda prima, fazendo i conti, perche' la sorella de mia nona la gaveva i fioi picoli e la iera del 1885.

Chissa' se qualchedun ga qualche foto de baracche de mussoli. Forsi baba la le trova.


Il colore e' il mio mestiere
Avatar utente
macondo
Distinto
Distinto
Messaggi: 2669
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 18:54
Località: London, UK

Re: Buon Giorno!

Messaggio da macondo »

Gavevo visto de qualche parte (feisbuc?) una foto de la baracca de mussoli de via della Sorgente...


Avatar utente
oli1939
distinto
distinto
Messaggi: 1456
Iscritto il: mer 22 giu 2011, 12:33
Località: Trieste - Rozzol

Re: Buon Giorno!

Messaggio da oli1939 »

Go trovada la foto della baracca-tipo delle mussolere. Grazie. No so se xe quela de via Sorgente. Mah.
Allegati
mussolera.jpg
mussolera.jpg (15.32 KiB) Visto 3319 volte


Il colore e' il mio mestiere
Ciancele
notabile
notabile
Messaggi: 4742
Iscritto il: gio 28 lug 2011, 22:30

Re: Buon Giorno!

Messaggio da Ciancele »

La question dei musoli xe ‘sai complicada. No credevo tanto. Una volta, ma iero ‘ncora picio, i diseva che i musoli, sia i grandi = mussoloni, che i pici, i se ciama mitili. Wikipedia disi che i mitili xe i pedoci. Quei de mar, naturalmente! I musoli xe arca di noè. Ma a Barleta (dovaria scriver con do R, ma mia zia diseva che su mare (la mamma) la xe de Barleta, cusì scrivo con una R sola) la puglia (polizia) ga fermà do de lori con musoli e no con molluschi bivalvi. Mollusco iera quela volta anca un’altra espresion per dir sempio. Probabilmente morirò anca mi sempio sensa saver come che si disi veramente. Par restar in argomento: me par de ricordar che prima dela guera qualche musoler el iera anca in gheto. Dopo la guera, in via Cavana iera el mato coi petorai e, sul canton (angolo) con via Capiteli el musoler. Probabilmente i omini prima de magnar o dopo magnà musoli i fazeva un saltin qualche metro più in su. Ogni tanto, par quei che no capisi ben el triestin, meto la traduzion par talian. Par musoler no savaria cosa scriver: mussolaio o mitilivendolo? ‘iuteme.
Un consilio a Baba Triestina: Prima de contar in giro che i musoli no ghe piasi, che la vadi in feisbuc (plagio de Macondo: scusa! grazie!) e la legerà che “i mussoli ... ma dal delicato sapore di mare”. Forsi la imparerà creder più a quel che disi i altri che a quel che la vedi ela stesa. :clapping_213:
OT: Stasera magnaremo no musoli ma una picola bistechina con Bratkartoffeln. Patate prima cusinade, lasaze iazar (diventare fredde), po taiade a fete e in farsora. Bangia mia vatti gabanna! Par compagnar un rosso del Reno. 13,5 gradi!
Espressioni di invidia gradite! :arf2_140:


Avatar utente
babatriestina
senator
senator
Messaggi: 41239
Iscritto il: dom 25 dic 2005, 19:29
Località: Trieste, Borgo Teresiano

Re: Buon Giorno!

Messaggio da babatriestina »

Ciancele ha scritto: Un consilio a Baba Triestina: Prima de contar in giro che i musoli no ghe piasi, che la vadi in feisbuc (plagio de Macondo: scusa! grazie!) e la legerà che “i mussoli ... ma dal delicato sapore di mare”. Forsi la imparerà creder più a quel che disi i altri che a quel che la vedi ela stesa. :clapping_213:
forsi no te ga leto ben, Ciancele: mi no parlo de quel che vedo o che legio su feisbuc o altrove, ma de quel che i me ga fato magnar una volta e iera un gruppo de Accademia de cusina triestina, bongustai, insoma: go magnado e ripeto che no me ga piasso per gnente! bleah!!!


"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)

Torna a “El nostro dialeto”