Intelligenza artificiale
Regole del forum
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
Collegamenti al regolamento del forum in varie lingue ed alle norme sulla privacy in italiano.
- Blues Briso
- ixolan

Re: Intelligenza artificiale
Beh, so che no xe la Presidenza dela Republica che se ocupa de questo, ma no me par che l'Italia investisi più de tanto in ricerca e in ricercadori.
Oltretuto le AI nela distribuzion e nel svilupo, le xe in man de privadi, che sì par che i voli darla via "aggratis", ma mi go l'impresiòn che sia una strategia de marchetin per bituar la gente a doprarla. Però se te vol far qualcossa de "serio" el "free" no te basta de sicuro, e alora te pozi i bori.
Deto questo xe pena vignù fora (lui me sta sul stomigo un pocheto, però qua el disi robe che pol far rifleter)...
Oltretuto le AI nela distribuzion e nel svilupo, le xe in man de privadi, che sì par che i voli darla via "aggratis", ma mi go l'impresiòn che sia una strategia de marchetin per bituar la gente a doprarla. Però se te vol far qualcossa de "serio" el "free" no te basta de sicuro, e alora te pozi i bori.
Deto questo xe pena vignù fora (lui me sta sul stomigo un pocheto, però qua el disi robe che pol far rifleter)...
Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
- babatriestina
- Senator

Bel video, che non demonizza per nulla l'AI ma ne suggerisce un uso corretto, raccomanda la lettura di libri, critica lo scroll passivo del cellulare.
Io vorrei citare un ricordo che i più vecchi capiranno: le prime calcolatrici digitali. Ricordo l'orrore che destarono in alcuni insegnanti tradizionali: con quella roba non sapranno più fare i conti!!! i conti a mano, soprattutto le moltiplicazioni e divisioni con tante cifre che piacevano tanto alla mia maestra delle elementari: del tipo_ eseguite a mano , con 4 decimali, con carta e penna: 35.245 : 29 . Un incubo!!!
ecco, questi vecchi prof dicevano: io le macchinette calcolatrici nelle mie classi le ho proibite! io dicevo invece: io le ho permesse anzi incoraggiate, ma con la raccomandazione di usarle in maniera intelligente e fare una vaga previsione del risultato, che magari si sbaglia un tasto.. Un vecchio prof di matematica dalla barba bianca commentò :"Proibirle? finirà come la battaglia contro le penne biro: l'abbiamo perduta". Adesso chi si sogna di fare a mano su un pezzetto di carta i calcoli? siamo diventati più stupidi? no, il tempo risparmiato ci ha permesso di ottenere calcoli più precisi, pensate a quando le moltiplicazioni si facevano coi logaritmi, tanta fatica per un risultato approssimato...
Io vorrei citare un ricordo che i più vecchi capiranno: le prime calcolatrici digitali. Ricordo l'orrore che destarono in alcuni insegnanti tradizionali: con quella roba non sapranno più fare i conti!!! i conti a mano, soprattutto le moltiplicazioni e divisioni con tante cifre che piacevano tanto alla mia maestra delle elementari: del tipo_ eseguite a mano , con 4 decimali, con carta e penna: 35.245 : 29 . Un incubo!!!
ecco, questi vecchi prof dicevano: io le macchinette calcolatrici nelle mie classi le ho proibite! io dicevo invece: io le ho permesse anzi incoraggiate, ma con la raccomandazione di usarle in maniera intelligente e fare una vaga previsione del risultato, che magari si sbaglia un tasto.. Un vecchio prof di matematica dalla barba bianca commentò :"Proibirle? finirà come la battaglia contro le penne biro: l'abbiamo perduta". Adesso chi si sogna di fare a mano su un pezzetto di carta i calcoli? siamo diventati più stupidi? no, il tempo risparmiato ci ha permesso di ottenere calcoli più precisi, pensate a quando le moltiplicazioni si facevano coi logaritmi, tanta fatica per un risultato approssimato...
"mi credo che i scrivi sta roba per insempiar la gente" ( La Cittadella)
- babatriestina
- Senator

una curiosità, leggo che tutti gli Stati con velleità di grandezza puntano sull'AI e gli sviluppi.
E Trieste, città della scienza? il campus di Padriciano fa qualcosa a riguardo?
E Trieste, città della scienza? il campus di Padriciano fa qualcosa a riguardo?
- Blues Briso
- ixolan

Mah, però no credo che le nove generazioni de fioi, e nanche de pari e mari scolterà sto sugerimento (fazo una generalizaziòn), vedo un fraco de gente tacada ai celulari anche co la camina, vado in ristorante e fioluzi de do, tre, quatro ani che per no romper le togne, i vien fati lobotomizarse sui celulare dei genitori. Chi xe che legi ogi? Xe vero, el tempo che se passa sui social, xe tuto tempo sprecado a guardar (nela magior parte dei casi) tute monade.babatriestina ha scritto: dom 21 dic 2025, 17:36 Bel video, che non demonizza per nulla l'AI ma ne suggerisce un uso corretto, raccomanda la lettura di libri, critica lo scroll passivo del cellulare.
Sa che me xe capitado de gaver che far con muradori o eletricisti co una scolarità bassa, che fazeva calcoli a mente (divisioni e/o de portada) che mi no iero bon de far cussì velocemente.babatriestina ha scritto: dom 21 dic 2025, 17:36 Io vorrei citare un ricordo che i più vecchi capiranno: le prime calcolatrici digitali. Ricordo l'orrore che destarono in alcuni insegnanti tradizionali: con quella roba non sapranno più fare i conti!!! i conti a mano, soprattutto le moltiplicazioni e divisioni con tante cifre che piacevano tanto alla mia maestra delle elementari: del tipo_ eseguite a mano , con 4 decimali, con carta e penna: 35.245 : 29 . Un incubo!!!
...
Co i libri no iera tanto acessibili, la gente legeva una volta con atenziòn e se lo imparava "a memoria", desso la memoria la ocupemo con monade che no riva a starghe per più de tanto tempo perché semo iperstimolai de dei stupidezi. Secondo mi.
Vosi e lingue sconossude me bati sule orece nude. El posto xe 'l steso, ma mi no 'l me par, adeso. Tuta sta gente de ndo' la riva, ché no la va via? O inveze xe i mii che me schiva? E pur ara, che mi son casa mia!
- sono piccolo ma crescero
- Cavalier del forum

Certamente la capacità de memorizzar e de leger se sta perdendo. Co vado a scola de mie nipoti a ciorle, son l'unico che, spetandole in machina, legi un libro (in sto momento de fisica quantistica, ma ormai no rivo a seguirlo ben; me intriga l'entaglement). Mi no rivo a studiar su un testo che legio a computer.Go bisogno dela carta. Mio fio, però, se trova benissimo, quindi qualcosa se perdi, ma qualcosa anche se ciapa.
Comunque i supporti che gavemo ala memoria ne la sta fazendo perder. Nel libro "Il nuovo Golem" de un ingegner de l'università de Trieste, Longo, el difendi el studio menmonico; el disi: se so a memoria "A Silvia", la me vien in a mente co camino e la ripenso, la godo, Se la go solo leta la xe persa.
Legevo che a una prima de una sinfonia de Beethoven, un critico de l'epoca ga fato un'analisi dettagliada dei temi che iera stai ciolti e come i iera stai elaborai. Dopo verla scoltada una volta sola. El musicologo che contava in un libro sta roba el se diseva incantà de sta capacità. Noi ogi dovemo scoltar e riscoltar e leger i spartiti che vien fotocopiai. Per la musica gavemo perso la capacità de scoltar e memorizar perché gavemo la possibilità de scoltar più volte, quando che volemo, de leger i spartiti quando che volemo. E cusì sarà anche per i conti.
Ghe xe un bel raconto de fantascienza (no son un fanatico del genere e no me ricordo el titolo) dove che in una civiltà evolutissima i sa che 8x5 fa 40 (el titolo xe de una tabelina, ma no me ricordo quala, ma no xe 8x5) perché lo disi la calcolatrice. Ma un uscier (se vedi che esisteva ancora i uscieri), invece che far parole crociate se diverti a far moltiplicazioni e xe l'unico a saverle far senza calcolatrice. I militari lo assumi e in poco tempo el impara a far le divisioni). Perché i militari? Perché i vol che i piloti dele astronavi impari a menarle senza computer ... perché un omo costa meno de un computer
. Ala fine me par de ricordar che l'uscier co vedi che el suo passatempo xe diventato una roba importante, el se copa.
Comunque i supporti che gavemo ala memoria ne la sta fazendo perder. Nel libro "Il nuovo Golem" de un ingegner de l'università de Trieste, Longo, el difendi el studio menmonico; el disi: se so a memoria "A Silvia", la me vien in a mente co camino e la ripenso, la godo, Se la go solo leta la xe persa.
Legevo che a una prima de una sinfonia de Beethoven, un critico de l'epoca ga fato un'analisi dettagliada dei temi che iera stai ciolti e come i iera stai elaborai. Dopo verla scoltada una volta sola. El musicologo che contava in un libro sta roba el se diseva incantà de sta capacità. Noi ogi dovemo scoltar e riscoltar e leger i spartiti che vien fotocopiai. Per la musica gavemo perso la capacità de scoltar e memorizar perché gavemo la possibilità de scoltar più volte, quando che volemo, de leger i spartiti quando che volemo. E cusì sarà anche per i conti.
Ghe xe un bel raconto de fantascienza (no son un fanatico del genere e no me ricordo el titolo) dove che in una civiltà evolutissima i sa che 8x5 fa 40 (el titolo xe de una tabelina, ma no me ricordo quala, ma no xe 8x5) perché lo disi la calcolatrice. Ma un uscier (se vedi che esisteva ancora i uscieri), invece che far parole crociate se diverti a far moltiplicazioni e xe l'unico a saverle far senza calcolatrice. I militari lo assumi e in poco tempo el impara a far le divisioni). Perché i militari? Perché i vol che i piloti dele astronavi impari a menarle senza computer ... perché un omo costa meno de un computer
Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
- babatriestina
- Senator

sula memoria mi go come un'impression: più pici che semo più rivemo a ricordar, le poesie imparade ale elementari me le ricordo ancora, quele ale medie, in parte, quele imparade con fadiga al ginasio do anni dopo gnanca una. E perché che vado in una camera, me dimentico quasi subito...
- Blues Briso
- ixolan

Mi devo esser sincero, go dimenticado tanta roba che go studiado bastanza ben. Perfin i testi dele canzoni de co iero muleto, che no son tornado a rinfrescar: no le rivo più a riciapar. Inveze quele che ogni tanto ricanto, no me le son dimenticado. Per mi, la memoria xe un poco come una muscolo, se te fa "ginastica" nol se atrofiza, se no te la "aleni" se perdi tuto...
Mi credo che esisti delle menti creative, sai poche, e tante menti esecutive. La IA xe un complesso enorme de informazioni che le vien esplorade , e vien esposte a domanda le tante possibili relazioni. Una mente creativa ga anche ela bisogno de informazioni ma poi la le elabora per conto suo e la crea relazioni tra le informazioni. La mente esecutiva la scegli inveze la relazione trovada da la IA, quela che ghe vien più utile. Una volta doveimo legerse un testo, e i ne consigliava anche de scriverlo e poi impararlo a memoria .Quindi la muleria se ghe manca el telefonin ogi la xe persa.
Ciapemo uno, el legi la musica e dopo el la sona. Un altro scolta la musica ma anche el se la ricorda e disponendo de la conoscenza de la scritura el pol anche trascriverla e cantarsela. Ma ghe xe anche un musicista che ga la conoscenza e crea una musica nova. Quindi per mi la IA la considero un aiuto mnemonico, che però pol far anche sai confusion. Quindi xe pregi e xe difetti. Comunque tute le super potenze mondiali vol svilupar la sua IA, disponendo de fonti energetiche in esubero per la elaborazione e el raffreddamento dei computer.
Ciapemo uno, el legi la musica e dopo el la sona. Un altro scolta la musica ma anche el se la ricorda e disponendo de la conoscenza de la scritura el pol anche trascriverla e cantarsela. Ma ghe xe anche un musicista che ga la conoscenza e crea una musica nova. Quindi per mi la IA la considero un aiuto mnemonico, che però pol far anche sai confusion. Quindi xe pregi e xe difetti. Comunque tute le super potenze mondiali vol svilupar la sua IA, disponendo de fonti energetiche in esubero per la elaborazione e el raffreddamento dei computer.
- babatriestina
- Senator

Vi ricopio una parte di un post di Marco Benini, matematico, professore di Logica matematica, che scrive a proposito di alcune lezioni universitarie di Logica e argomentazione
Ho deciso di provare un esperimento. Dato che sono un "esperto" della materia, ho scelto di usare una AI, Gemini, per aiutarmi a costruire il corso. Saranno sei lezioni di due ore ciascuna.
Devo ammettere che il risultato è notevole. Dopo aver dato le indicazioni sulla direzione e sullo "stile" del corso, l'AI mi ha proposto il programma e il LaTeX della prima lezione in due versioni. Ho richiesto qualche aggiustamento al programma, e ho unito le due versioni secondo la mia esperienza di docente, aggiungendo qualcosa e correggendo qualche dettaglio discutibile.
Ho fornito all'AI il risultato che ritenevo soddisfacente. E la seconda lezione è uscita molto più pulita e coerente con i miei intendimenti. È evidente che non si può prendere per buono l'output dell'AI, ma occorre dire in tutta onestà che la stesura di un corso cambia completamente, e in meglio. Posso concentrarmi sulla parte significativa del corso, e i suggerimenti che ottengo non sono per nulla stupidi.
Alla fine, è uno strumento. E imparare ad usarlo efficacemente è probabilmente necessario per chi svolge il mio mestiere. Devo dire che i vantaggi sono notevoli, ma io sono anche un "esperto" della materia per cui non "credo" a ciò che mi propone, ma verifico tutto.
Temo coloro i quali usino questo strumento senza verificare - il potenziale verso il disastro è incredibile. Come non darei mai in mano un bisturi laser a chi non sappia come si usa, così non darei mai in mano una AI a un docente che non conosca la materia. Ma se la conosce, come un chirurgo con un bisturi laser, si possono fare piccoli miracoli - come preparare un corso complesso e delicato in un tempo molto, molto più breve.
- Blues Briso
- ixolan

Mi zontassi anche che no ghe dassi in man alla AI el controlo de potenziali sicurezze che podessi meter in pericolo le persone.babatriestina ha scritto: mer 24 dic 2025, 6:50Temo coloro i quali usino questo strumento senza verificare - il potenziale verso il disastro è incredibile. Come non darei mai in mano un bisturi laser a chi non sappia come si usa, così non darei mai in mano una AI a un docente che non conosca la materia. Ma se la conosce, come un chirurgo con un bisturi laser, si possono fare piccoli miracoli - come preparare un corso complesso e delicato in un tempo molto, molto più breve
Per el resto son d'acordo, per quel che vedo, al momento no le xe proprio autonome, xe de esser "esperti" del argomento che te ghe chiedi per poder giudicar quel che la fa de giusto o sbaglià. El problema xe che però che chi le fa le sburts iludendo el fruitor che chiunque pol doprarla, l'esempio pegior (de quele che go provado) xe quela per "scriver" musica, che xe proprio pensada per chi de musica no sa niente, e infati se te ghe chiedi qualcossa usando i termini musicali coreti ,no la capissi (capita che la se metti a cantar: "crescendo degli archi, rullo dei timpani"). In ogni caso no la te fornissi spartiti né te li legi...
- Cavalier del forum

Vi segnalo questo video simpatico in cui l'autore pone ai programmi di intelligenza artificiale un problemino di fisica. La prima parte spiega la soluzione senza troppa matematica e racconta la lotta per che l'autore ha dovuto condurre per farsi dare la risposta corretta da gemini e chatgpt. Poi viene la matematica e le formule, con integrali e derivate, ma quelle se volete potete saltarle.
https://www.youtube.com/watch?v=k04ALn8-1p0
https://www.youtube.com/watch?v=k04ALn8-1p0
Allora s’accorse che le parole fanno un effetto in bocca, e un altro negli orecchi; e prese un po’ più d’abitudine d’ascoltar di dentro le sue, prima di proferirle. (A. Manzoni, I promessi sposi, cap. XXXVIII)
- babatriestina
- Senator

L'ho seguito e confesso la mia abissale ignoranza di fisica. Il mio puro " senso comune" mi avrebbe fatto pensare che stesso liquido, stesso foro, si svuotano nello stesso tempo, Poi le osservazioni mi hanno vagamente convinta che se nel primo l'acqua in altro "preme di più" potrebbe andar giù più veloce, ma non posso che fidarmi dei calcoli, di formule che non conoscevo , da buona matematica astratta, cui i risultati reali interessano poco.
Però solo psicologicamente mi son ricordata dei " problemi del rubinetto" o " della vasca da bagno" che ci venivano proposti già in quinta elementare, una vasca con un rubinetto e un foro di uscita, che già mi chiedevo che senso ha tentar di riempir e una vasca mente la si svuota al contempo, e mi son venute in mente credo siano le Danaidi che svuotano con cucchiai o secchielli bucati, o la fatica di Sisifo ( poi mi hanno parlato di laghi naturali o artificiali con immissario ed emissario..) . Ma devo dire che il problema del rubinetto mi ha sempre creato una certa apprensione e difficoltà a capirlo proprio per la sua dinamicità, ossia quantità non fisse come dire i cubetti di dadi da sovrapporre o scomporre, ma che scorrono...
Però solo psicologicamente mi son ricordata dei " problemi del rubinetto" o " della vasca da bagno" che ci venivano proposti già in quinta elementare, una vasca con un rubinetto e un foro di uscita, che già mi chiedevo che senso ha tentar di riempir e una vasca mente la si svuota al contempo, e mi son venute in mente credo siano le Danaidi che svuotano con cucchiai o secchielli bucati, o la fatica di Sisifo ( poi mi hanno parlato di laghi naturali o artificiali con immissario ed emissario..) . Ma devo dire che il problema del rubinetto mi ha sempre creato una certa apprensione e difficoltà a capirlo proprio per la sua dinamicità, ossia quantità non fisse come dire i cubetti di dadi da sovrapporre o scomporre, ma che scorrono...
- Cavalier del forum

Quello che mi pareva interessante far notare era il dibattito che l'autore ha avuto con Gemini per convincerlo che sbagliava. Ne ho avuto anch'io qualcuno e poi ho pensato: ma perché mi devo rompere per farlo più intelligente?
Quanto ai problemi con le vasche, tutti i nostri coetanei o quasi hanno il loro terribile ricordo; Adesso mi pare che non si usi più, ma te lo saprò dire nei prossimi due anni...
Quanto ai problemi con le vasche, tutti i nostri coetanei o quasi hanno il loro terribile ricordo; Adesso mi pare che non si usi più, ma te lo saprò dire nei prossimi due anni...
- Cavalier del forum

Un simpatica vignetta sull'intelligenza artificiale

L'ho trovata all'indirizzo https://www.arcamax.com/thefunnies/nons ... /s-3962516 e l'ho tradotta per consentire una miglior fruizione. Spero di non aver violato i copyright,

L'ho trovata all'indirizzo https://www.arcamax.com/thefunnies/nons ... /s-3962516 e l'ho tradotta per consentire una miglior fruizione. Spero di non aver violato i copyright,
Credo che un grande e grave problema se stia za manifestando oggi nei riguardi dell'insegnamento scolastico. Cioè che peso darghe alla IA nell'apprendimento e quindi nella formazione culturale dei giovani. Se pol far a meno dei insegnenti ? se pol far a meno dei libri ? se pol far a meno del vivere in una comunità ? Come risponder a ste domande ?
- babatriestina
- Senator

Per mi, xe i efeti a lunga scadenza del post covid: i ga provado a far viver cavando i contatti umani reali per sostituirli con quei virtuali. E devi gaverghe piasso.
- Blues Briso
- ixolan

Me xe vingudo soto i oci , no lo go ncora finido de vardar, ma ve lo segnalo. I spunti de riflesiòn xe interesanti...
Che i costi per la maggiore produzioni di energia vadano ripartiti su tutti gli usufruitori è cosa giusta (aumento del costo produttivo ) , ma se esiste un solo fruitore che consuma (si pappa) milioni di watt ed è lui la causa dell'aumento dei consumi , sarà a suo carico il pagamento del consumo dell'energia in più. Se negli USA il buon senso non vale , assisteremo ad una delle altre cause che provocheranno una guerra civile.
- Blues Briso
- ixolan

No, el problema nassi del fato che per rivar ai server servirà conduture più grosse e centrali più grandi, che xe "infrastruttura" e le infrastruture le paga (in proporzion) tuti. In boleta le xe segnade (genericamente). Sta roba sucedi anche de noi. La azienda ndo che lavoro, xe più de un ano che ga messo el fotovoltaico, ma enel no la lo taca ala rete, perché ga de aumentar la portada dele conduture, co i lo farà, le spese sarà ripartide su de tuti (desso no so se solo fra chi xe tacado in quel nodo, o su chiunque che in Italia xe tacado in rete; ma comunque xe un lavor che enel no fa gratis, e de sicuro no la lo pagherà solo la mia azienda)
- Cavalier del forum

L'assurdo xe che se la tua azienda produsi corente col fotovoltaico stacado de la rete, no lo pol doprarlo. No la pol dir "fin che go fotovoltaico dopro quel, se me manca ciogo da l'enel e se me vanza ... lo buto via (perché le baterie de accumulo (fate da Elon Musk, costa una botta.)". Mi no credo che ghe voi sai a far un sistema che sapi regolar de dove cior la corente. Forsi ... se ghe domandemo a chatGPT el ne fga anche el progeto