Piovi e no go voia de ‘ndar fora. Cusì legio post su diversi argomenti, in special modo su Trieste, post che finora go forsi solo scorso. Come, par esempio:
ORMAI È FINITA
Un tema che ga 11 pagine e 204 messaggi. Go dovesto leger tante volte par capir cosa che se voleva dir, parchè se saltava de pal in frasca, se cambiava argomento e se fazeva domande inveze de risponder.
ORMAI È FINITA
Per qualchedun xe stada la fine, per altri el principio de una nova lota. Par salvar la pele. Scampar solo parchè no se la pensava come quei che ga vinto. E se iera in tropi pochi par eser un pericolo. Ma se xe vero che chi che scampava no ga portà gnente con sé, e po no se podeva gnanca, xe sta una bona scusa par rambar tuto.
A AdlerTS i ghe ga domandà se el se vergogna de eser talian. Ghe xe sta domandà anca parchè el dilegia quel che ga fato l’Italia. A mi me par de ‘ver capì che no’l se vergogna e no’l dilegia. Par mi el critica solo quel che ga fato, o no ga fato, l’Italia.
A scola i ne contava che par Trieste l’Italia ga ‘vù 670.000 morti e che iera anca un milion de mutilai. De l’altra parte ghe xe stai anca tanti morti e mutilai. E profughi. L’Italia no li ga mai nominai. Ma no se pol gnanca pretender che li nomini. Lasemo ‘lora ‘sto punto. La question del tradimento se pol anca discuter, parchè la Triplice Aleanza no iera in caso de guera, ma solo de difesa. Che saria se qualche altra nazion dichiara guera a l’Austria o ala Germania. Par quel forsi l’Italia no voleva eser strasinada in una guera che no ghe convegniva. No so se l’Italia pensava che l’Inghiltera e/o la Francia dichiarasi guera. Come che savemo tuti, ga comincià l’Austria dichiarando guera ala Serbia.
Qualchedun, cativo, disi che l’Italia se ga moso dopo parchè voleva ciapar Trieste par via che la disturbava altre cità, tipo Venesia, Ancona. Eliminada Trieste se gaveva un pensier de meno.
Tanti se lamenta che l’Italia no se ga comportà ben con Trieste. Mio nono diseva sempre: La gavesto volù, tignivela.
Xe sta anca discuso parchè l’Austria ga comincià la guera. Me domando anca mi. Ma forsi la sperava che i altri paesi no i fazi par serio par proteger la Serbia. Pol darse anca che i altri paesi i gabi portà una candela in cesa, quando l’Austria ga dichiarà la guera. I sperava qualche roba de simile.
Xe sta anca domandà parchè che la guera i la ga persa. I la ga persa parchè no i la podeva vinzer. Mi la go fisa co’la clanfa in giografia. Quela de verzer tropi fronti xe una roba che sucedi anca in tel regno animale. Qua se conta sempre che el cervo, quel coi corni grandi, xe el paron de un harem de cervete. ‘pena che vien un a romper le togne, el cervo paron ghe fa i oci de cativo e lo scaza. ‘lora i vien in do. Un rompi a sinistra. El cervo cori a sinistra. Vien un altro cervo a destra e ghe gu... la cerveta a destra. El cervo cori de novo. Cori de qua, cori de là, ala fine ghe manca el fià e i altri lo tunchia. Xe suceso la prima guera e xe suceso anca la seconda guera. E sucederà se gavaremo una terza.
Xe sta anca domandà parchè nela prima guera i francesi ga resistì e nela seconda guera i ga calà le braghe dopo poco. I gnochi se ga ricordà che nela prima guera i gaveva el fronte sul confin. Nela seconda guera, con la ligna Maginot, gavesi durà ancora de più. ‘lora i xe vignudi de drio. Co’ i francesi se ga inacorto, i ga dovesto girar i canoni che iera puntai su Berlino. Ma iera tropo tardi.
Xe sta anca dito che nela prima guera l’Austria xe morta de fame. Xe anca logico, parchè nisun ghe dava roba de magnar. Dopo el 1917 anca l’America xe morta de fame. I americani stava pensando xe magnar una bisteca argentina o una de bisonte. Ma forsi saria meio castron australian rosto. No i se saveva decider. Cusì i xe morti de fame. Come el mus de Buridano.
Dopo tanti ani se pol discuter, ma ognidun disi la sua. Cosa che xe veramente stado no se savarà mai, parchè quei che la ga voluda xe tuti morti e no i ga contà sempre la verità. E anca se i gavesi contà la verità no gavaria servido, parchè anca i altri zercava barufa, ma i voleva far la parte dei povareti inocenti.
Anca la Strafexpedition dei taliani in Grecia la ga ‘vudo suceso solo parchè una division de gnochi la ga traversà de corsa la Jugoslavia e la distrigà i greghi in do e do quatro.
Ala fine la grande Austria se ga disgregà. Tanti ani dopo (1989) anca la cortina de fero se ga disgregà. Xe l’ingranagio, diria mio sio. Certi modi de governo no pol durar in eterno. Se disi: una vita. Difati ga durà una vita: 45 ani.
Ala Rismondo iera un mato che fazeva suplenze. Sicome che el insegnava solo scriver a machina (datilografia), co’l fazeva suplenza el bambava. Roba che noi muleti no podevimo capir, ma che gavemo capì tanti ani dopo. Un colpo el ga contà che la vera storia, de qualsiasi roba, se savarà almeno zento ani dopo. Zento ani dela prima guera i sarà solo tra do ani e i zento ani dela seconda li vedarò forsi solo mi.