Baba Triestina, se digo che te invidio, xe in senso positivo. Par talian se podaria dir che mi rallegro con te. Per la possibilità di vedere cose che io non vedrò mai, ma alle quali avrei molto interesse.
La Cina è un pericolo giallo. Bisogna però dire in che senso. E come tutti i pericoli, svanirà anch’esso. Si evaderà da sé.
Pensando al tempo che xe pasà, gavemo ‘vu tanti pericoli, che no esisti più. I Romani, testa lustra (il Duce del Fascismo), mustacia de fil de fero (il Führer), Tito, Stalin. La gente dei paesi a basso salario: juze, s’ciaveti, polachi ecc. La colf s’ciaveta no se contenta più de 30 lire al mese franche de magnar e dormir. Se me lasè, ve conto quela berzeleta andove che la s’ciaveta domanda: Paron mi picona. Porziter mi picona. Ma cosa je mi di camun? I polachi, che vigniva a zercar lavor in Germania, i ga adeso problemi con altri popoli slavi che vien a zercar lavor in Polonia. Roba cinciuncian (di provenienza cinese) vegnerà sempre più cara e no sarà più interesante. Anca parchè la qualità no xe propigno (proprio) de quatro stele. Quindi, ripeto: autoeliminazione.
Ameto che un paron no triestin de una dita pol far condoto (creare problemi). Ma no vedo la dificoltà. El pol portar via le machine, i muri, ma el teren resta a Trieste. Al masimo el podarà portar via una stagnacheto (secchiello) de tera, ma no de più. E se el fa el namo (deficiente) viene espropriato. Zan zan! Dopo el pol protestar e farne guera. Se la Rusia vol conquistar l’Europa, basta che i se meti in moto. La Cina se meti in moto, ma i xe lontan e riva forsi la seconda generazion. Se l’America vol conquistar l’Europa, i se meti anca in moto, ma prima che i ‘rivi i xe za tuti silurai. E quei do o tre che resta i se arendi. Ala realtà.
Tuti i paesi fa i afari sui. O i zerca almeno de farli. Xe un poco populistico, parchè i devi far contenta la gente. Anche l’american fa robe che ne fa scasar la testa, ma in America i xe forsi contenti. Finalmente un che ne scolta. Go leto che Aosta e el Südtirol (Alto Adige) ga butà bombe e i ghe ga dà una certa indipendenza. ‘deso no ste dir che mi go dito che dovè butar bombe. Ma par che no i ne gabi gnanca pal pal pal ... no me vien la parola. Un fato xe che ogi, ogi come ogi, le linee de comunicazion con l’estero diretamente no esisti. Né la Slovenia (Capodistria) né la Croazia (Fiume) ga più interese a Trieste come porto. L’Italia ga Venezia, con ferovia e autostrada. E Trieste? Diversi gavaria interese a Trieste, ma dopo i disi che xe meio de no. A Trieste se fa robe, ma bisogna anca mandarle via. Come? Forsi questo xe el problema. E fina che no se trova una bona soluzion pal come, tuto el resto xe bla bla.
Son, semo, OT. Volevo dirte che go visto con grande interese le tue foto e le tue informazioni sula Cina. Un paese interesante sia del punto de vista dela storia e sia anca de l’arte. Paese che poco se conosi. La sinologia spiega un poco el paese. Una parola che no go visto per altri paesi, tipo Rusia e Giapon, che tanto i ga dà in musica, pitura e leteratura. Logico un paese con una mentalità tanto diversa dela nostra, ma che merita rispeto. Per i motivi che Baba Triestina ne ga fato veder e Elisa ga confermà. E el comunismo? Se vedemo le costruzioni moderne nel paese e quanti cinesi va pal mondo, e no i dormi pai cantoni, vol dir che questo comunismo xe comunismo par modo de dir. O solo per le classi meno abbienti.